Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blocket superstars

  • rabbit

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 13:18

    Värt att kontemplera är också att vi snackar “extreme-sports-utrustning” och inte traktorer.

    Det förstnämnda är gjort med prestanda som huvudkriteria och används på gränsen till vad hållbarheten är.

    Traktorer är byggda för att hålla och används i ett makligt tempo långt ifrån deras maximala belastning.

    Därför bör sport-utrustning med en mycket begränsad livstid och påfrestande normalanvändning som tex windsurfingbrädor, mylarsegel, skidor och snowboards, tappa 50% av sitt butikspris redan första året.

    Givetvis skall detta vara förhandlingsbart och skicket är annorlunda etc, men att tro att man skall kunna sälja en ett år gammal vara för samma pris som man själv prutat till sig i butik året innan är inte realistiskt.

    Om det inte nu ÄR en traktor med en livslängd på 20-30år…

    -fred och snö åt alla
    /r

  • Knatte

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 13:44
    Lars_K wrote:
    Knatte wrote:
    Jag tror faktiskt inte jag har sabbat någon affär hitills. Inte någon seriös utformad annons i alla fall. Så jag tar inte åt mig av prispolissnacket

    Naturligtvis angrep jag inte dej personligen. Du brukar ju komma med vettiga inlägg. Men det finns ju andra. Man har ju sett en hel del oseriösa och ojusta kommentarer under säljes…

    Nä, jag tog inte åt mig personligen.:smirk: Utan jag menar rent allmänt att ordet prispoliser lanserades här i denna tråden.
    Så det är inga hard fealings här inte 😀

  • vega

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 16:14

    kan det inte helt enkelt bara vara så att de som säljer sina 80talsprylar inte VET att de är så lite värda? kostade säkert en slant när de köpte dem, och har väl inte hängt med i utvecklingen, eller är medvetna om att värdet sjunkit så mkt. tror inte att alla på blocket är utsugande monster med uppsåt att utnyttja alla små stackars nybörjare…

  • Knatte

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 16:30
    Vega wrote:
    kan det inte helt enkelt bara vara så att de som säljer sina 80talsprylar inte VET att de är så lite värda? kostade säkert en slant när de köpte dem, och har väl inte hängt med i utvecklingen, eller är medvetna om att värdet sjunkit så mkt. tror inte att alla på blocket är utsugande monster med uppsåt att utnyttja alla små stackars nybörjare…

    Visst är det säkert så, att de inte har så bra koll på marknaden och räknar med normal värdeminskning osv.
    Visst finns det blogsugare och sådana som vet prylarnas värde, men trots detta vill ha en överpris. Men de flesta har nog bara dålig koll på marknaden..

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 18:31

    haha, passa på då Johan. Gör ett klipp! Han kanske har en sån där “freestyle” bok från 80 talet som jag har. Bara den är ju värt 3900!

    /Micke

    Tyvärr så är det så att folk som inte fattar bättre går på sånt här.
    Förra året kom en pappa och ville skriva in en kille i klubben.
    Han sa att han köpt en komplett vindsurfingutrustning till sin son.
    Kom ner så tar vi hand om er sa jag.
    In på surfparkeringen kom en liten lastbil och på flaket låg en windsurfer (tyskbräda 25 år gammal) och ett trekantsegel.
    Dom hade gjort ett klipp sa han bara 3500kr.
    Jag höll på att dö.
    Efter en stund så sa jag till dom att det är bättre att använda klubbutrustningen. och jag förklarade att brädan inte var värt en spänn.
    För två veckor sen kom det ner en herre med en nyköpt Alto bräda bara 23 år gammal endast 1000 spänn (HM)
    Vi var några stycken som försökte förklara att man måste ha en fena därbak
    och ett centerbord. Det var därför brädan gick sidledes.
    Och att få tag på en fena med gummiband som böjer sig när man kör på grund är ju inte lätt. (det var en sån fena som saknades)
    Tyvärr så händer sånt här lite för ofta.
    En del tror ju att det bara är på blocket som man hitta prylar.
    Och när man förklarar att Steffo finns och att leta på klubbars hemsidor
    blir dom tacksamma.
    Sen säger man till dom att inte köpa en pryl förrän någon av dom mer rutinerade surfarna gett klartecken.
    Det är bra att sånt uppmärksammas här och sen mailbomba så annonserna försvinner. Eller sms.

  • Oregistrerad

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 18:32

    Helvete
    Glömde logga in.

    Inlägget skrivet av Speedkenta i ÖWC

  • superg5000

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 18:40

    Måste kommentera lite från en nybörjares sida. Jag har inte ens kommit så långt att jag köpt en egen bräda, har seglat 4 gånger totalt kanske 8-10 timmar med en “modern nybörjarbräda” som jag dels lånat från brofjordens windsurfingklubb vid ett par tillfällen. Sen har jag även hyrt brädor bl a i halmstad. De sista gångerna har jag lyckats hänga in mig i selen och planat och haft sjukt kul ute på vattnet.

    Normalt sett så vågsurfar jag så där har jag koll på brädor mm, dock känner jag ingen som vindsurfar förutom några på västkusten men de har jag långt ifrån daglig kontakt med, har inte ens deras nummer.

    Har även seglat en del pråm på 80-talet, seglat jolle och familjesegelbåt, så jag känner mig inte helt ny på sjön. Hur som helst så har jag varit inne på att köpa mig en egen utrustning i många många år (periodvis under 5-10 år). Har varit ute i danderyd på någon affär och även på bromma skidsport ett antal gånger de senaste åren. Dom tröttnar nog snart på mig. Har även försökt koll här på steffo för att hitta något som verkar bra, men trasslar helt bort mig i djungeln av alla prylar, passar segel och bräda? är den 2 år eller 8 år gamal?mastförlängare? är det rätt segel? finns det olika typer av 7 kvm segel? antar det, hmm osv frågorna är många.

    Skulle gärna köpa ett “nybörjarpaket” typ de dom säljer på skidsport till halva priset alt billigare (inte värsta easy rider brädan dock), skulle slå till direkt om priset var rätt och framförallt att jag visste att det var rätt prylar för mig. Tyvärr har jag oftast ingen aning.

    Fast jag känner att jag vill köpa så har jag inte gjort det för att det är ganska mkt pengar att lägga ut för en som inte ens vet om man kommer segla så mkt, ca 12-14 000 om man ska köpa nytt verkar det som. Dessutom har jag för många intressen och man kan kanske inte hålla på med allt. Men det vore kul med ett vindsurfing kit.

    Hur som helst så bor jag väldigt nära vattnet (25-50 meter från baggen, saltsjöbaden, stockholm) så det skulle kännas himla kul om man hade prylarna här hemma och kunde dra ner på kvällen och dra en repa då och då. Idag hade det varit perfekt för mig tror jag.

    Så till saken, jag är mer än tacksam för alla kommentarer och hjälp man kan få. Antingen så kommenterar man direkt under annonsen eller så frågar jag om annonsen på det “öppna” forumet, kommentarerna kommer väl bli det samma antar jag, så att stänga kommentarsfältet känns ju bara dumt. En stor anledning till att jag inte köpt något beg. är att jag inte förstår vad det är för prylar och att jag sällan ser något som verkar vara bra för en nybörjare. Så fortsätt gärna att kommentera om det är bra eller dåliga prylar gärna även vilken nivå det är på prylarna och om det är värdelösa prylar från 80 så säg till för f-n. Jag ser inte skillnad på ett segel (jo trekantiga) men inte om ett segel är 1 år eller 10 om de är lika slitna.

    Jag har tänkt att mitt enda alternativ är att köpa nytt för att veta att jag inte köper grisen i säcken. Men det har hela tiden blivit en för stor investering, inser ju att jag kommer vilja ha mer segel osv vilket kostar ännu mer så jag har helt enkelt inte börjat vindsufa fast jag vill, trist va!

  • jester

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 18:43
    rabbit wrote:
    Jester wrote:
    men jag tycker det är helt fel att någon som inte har med det hela att göra skall lägga sig i. Vi lever ju trots allt i ett fritt samhälle…

    Om vi nu lever i ett fritt samhälle så borde det ju snarare uppmuntras att kommentera priser.
    Att förbjuda kommentarer för att några skojare skall få ta ut oskäliga priser för sina gamla grejer låter inte särskilt förenligt med uttalandet om ett fritt samhälle.

    Skall man förbjuda kommentarer så skall man också förbjuda öppen prissättning och låta “Steffo” ta emot annonsförslag och sedan korrigera priserna efter “Steffo’s” åsikt och kunskap om windsurfingprylar.

    Man kan inte släppa skojarna fria med argument om “fritt samhälle”.

    De som inte försöker lura köpare löper ju heller ingen risk. En sjysst deal igenkänns alltid som en sjysst deal.

    Sen kan man ju råka ut för såna som är beredd att göra vadsomhelst för att tjäna lite pengar.

    Jag köpte ett segel ifjol. Säljaren skickade bilder som visade seglets skick.
    Jag prutade inte ett öre.
    När jag fick seglet insåg jag att bilderna han skickat var några år gamla och att revorna, kassa lagningar och trasigt nedhalsblock tillkommit efter att bilderna tagits.

    Mao vill folk luras så hittar dom alltid sätt.

    En styrka hos en web-community som Steffo’s är ju att andra windsurfare som tillhör “oss” kan få hjälp och sedan på andra sätt bidra till “community’n”.

    Varför skulle vi underlätta för lurendrejare?

    /håkan

    Men hur vet vi att personen som kommenterar annonsen är seriös??
    Att det sedan finns idioter som lurar andra är en helt annan sak. Jag vägrar sälja prylar utan att folk först har tittat på prylarna själva, och tvärtom om jag skall köpa beggat..

  • Knatte

    Gäst
    9 augusti, 2006 vid 18:56

    Men hur vet vi att personen som kommenterar annonsen är seriös??
    Att det sedan finns idioter som lurar andra är en helt annan sak. Jag vägrar sälja prylar utan att folk först har tittat på prylarna själva, och tvärtom om jag skall köpa beggat.

    Ganska enkelt att se detta. Ofta märks det på inlägget om personen har koll på läget eller inte :tongue: Det brukar ju märkas om kommentaren är seriös:laugh:

  • jester

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 20:48

    Tyvärr är det dom som skriker högst o mest som får mest uppmärksamhet…

    Yeye, skall inte sälja något på ett bra tag, men tycker att alla kommentarer som inte har med beskrivning och skick på prylarna att göra inte skall finnas…

    Eller åtminstone modereras. Härmed röstar jag på Knatte som Köp o Sälj moderator!

  • henkeman70

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 21:36
    SuperG5000 wrote:
    Måste kommentera lite från en nybörjares sida. Jag har inte ens kommit så långt att jag köpt en egen bräda, har seglat 4 gånger totalt kanske 8-10 timmar med en “modern nybörjarbräda” som jag dels lånat från brofjordens windsurfingklubb vid ett par tillfällen. Sen har jag även hyrt brädor bl a i halmstad. De sista gångerna har jag lyckats hänga in mig i selen och planat och haft sjukt kul ute på vattnet.

    Normalt sett så vågsurfar jag så där har jag koll på brädor mm, dock känner jag ingen som vindsurfar förutom några på västkusten men de har jag långt ifrån daglig kontakt med, har inte ens deras nummer.

    Har även seglat en del pråm på 80-talet, seglat jolle och familjesegelbåt, så jag känner mig inte helt ny på sjön. Hur som helst så har jag varit inne på att köpa mig en egen utrustning i många många år (periodvis under 5-10 år). Har varit ute i danderyd på någon affär och även på bromma skidsport ett antal gånger de senaste åren. Dom tröttnar nog snart på mig. Har även försökt koll här på steffo för att hitta något som verkar bra, men trasslar helt bort mig i djungeln av alla prylar, passar segel och bräda? är den 2 år eller 8 år gamal?mastförlängare? är det rätt segel? finns det olika typer av 7 kvm segel? antar det, hmm osv frågorna är många.

    Skulle gärna köpa ett “nybörjarpaket” typ de dom säljer på skidsport till halva priset alt billigare (inte värsta easy rider brädan dock), skulle slå till direkt om priset var rätt och framförallt att jag visste att det var rätt prylar för mig. Tyvärr har jag oftast ingen aning.

    Fast jag känner att jag vill köpa så har jag inte gjort det för att det är ganska mkt pengar att lägga ut för en som inte ens vet om man kommer segla så mkt, ca 12-14 000 om man ska köpa nytt verkar det som. Dessutom har jag för många intressen och man kan kanske inte hålla på med allt. Men det vore kul med ett vindsurfing kit.

    Hur som helst så bor jag väldigt nära vattnet (25-50 meter från baggen, saltsjöbaden, stockholm) så det skulle kännas himla kul om man hade prylarna här hemma och kunde dra ner på kvällen och dra en repa då och då. Idag hade det varit perfekt för mig tror jag.

    Så till saken, jag är mer än tacksam för alla kommentarer och hjälp man kan få. Antingen så kommenterar man direkt under annonsen eller så frågar jag om annonsen på det “öppna” forumet, kommentarerna kommer väl bli det samma antar jag, så att stänga kommentarsfältet känns ju bara dumt. En stor anledning till att jag inte köpt något beg. är att jag inte förstår vad det är för prylar och att jag sällan ser något som verkar vara bra för en nybörjare. Så fortsätt gärna att kommentera om det är bra eller dåliga prylar gärna även vilken nivå det är på prylarna och om det är värdelösa prylar från 80 så säg till för f-n. Jag ser inte skillnad på ett segel (jo trekantiga) men inte om ett segel är 1 år eller 10 om de är lika slitna.

    Jag har tänkt att mitt enda alternativ är att köpa nytt för att veta att jag inte köper grisen i säcken. Men det har hela tiden blivit en för stor investering, inser ju att jag kommer vilja ha mer segel osv vilket kostar ännu mer så jag har helt enkelt inte börjat vindsufa fast jag vill, trist va!

    Börja med kite istället. Lika roligt, lättare att förvara grejer hemma etc. Begagnade fräscha -05 grejer är billiga nu. Köp något av de “kända” märkena och du kommer att få bra grejer. 2 kites, 1 bräda, 1 sele, 1 dräkt. Easy as cake! :laugh:

  • viccone

    Medlem
    9 augusti, 2006 vid 22:52
    Jester wrote:
    Tyvärr är det dom som skriker högst o mest som får mest uppmärksamhet…

    Yeye, skall inte sälja något på ett bra tag, men tycker att alla kommentarer som inte har med beskrivning och skick på prylarna att göra inte skall finnas…

    Eller åtminstone modereras. Härmed röstar jag på Knatte som Köp o Sälj moderator!

    kan inte förstå problemet i att folk kommenterar. ifall bara en skulle få göra det (ditt förslag Knatte som förövrigt säkert hade passat utmärkt) så blir det ju en ännu större soppa än det redan är. både du och jag och speciellt Knatte vet att Knatte inte testat allt som finns på marknaden, det är ju därför det är så bra med att alla kan kommentera. dvs folk som har olika erfarenheter från olika utrustningar och olika tidsepoker.

    Det vissa inte verkar förstå är att denna tråden plus alla tidigare kommentarer kommer gynna Köp&Sälj. Folk som säljer kommer bli mer observanta precis som köparna, och hey, en dag kanske det inte behövs fler kommentarer eftersom hela Sverige kommer vara ett upplyst land vid det laget!

    Har man inget att dölja har man väl heller inget emot kommentarer?

  • jester

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 05:49
    Viccone wrote:
    Jester wrote:
    Tyvärr är det dom som skriker högst o mest som får mest uppmärksamhet…

    Yeye, skall inte sälja något på ett bra tag, men tycker att alla kommentarer som inte har med beskrivning och skick på prylarna att göra inte skall finnas…

    Eller åtminstone modereras. Härmed röstar jag på Knatte som Köp o Sälj moderator!

    kan inte förstå problemet i att folk kommenterar. ifall bara en skulle få göra det (ditt förslag Knatte som förövrigt säkert hade passat utmärkt) så blir det ju en ännu större soppa än det redan är. både du och jag och speciellt Knatte vet att Knatte inte testat allt som finns på marknaden, det är ju därför det är så bra med att alla kan kommentera. dvs folk som har olika erfarenheter från olika utrustningar och olika tidsepoker.

    Det vissa inte verkar förstå är att denna tråden plus alla tidigare kommentarer kommer gynna Köp&Sälj. Folk som säljer kommer bli mer observanta precis som köparna, och hey, en dag kanske det inte behövs fler kommentarer eftersom hela Sverige kommer vara ett upplyst land vid det laget!

    Har man inget att dölja har man väl heller inget emot kommentarer?
    Du missuppfattar mig. Då många vill ha kvar kommentarerna, så föreslår jag att någon med kunnande kan gå in o ta bort ovidkommande, och löjliga kommentarer. Mao en moderator, precis som vi har i övriga delar av forumet.

    Finns ju en del som faktiskt kan lura en säljare som inte har järnkoll att släppa prylar för MINDRE än vad som egentligen vore möjligt pga att någon (som inte ens är intresserad av prylarn) hoppar in och förstör. Inte kul då begagnatpriserna redan är nästan löjligt låga ibland.

  • viccone

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 10:16

    OKej, DÅ är jag med! kommentarer som absolut inte hör dit ska ju bort, självklart! Är det någon som tar på sig uppdraget?

  • rasmus_w

    Medlem
    10 augusti, 2006 vid 15:20
    Jester wrote:
    Men hur vet vi att personen som kommenterar annonsen är seriös??

    Hur vet vi nånsin att nån enda människa är seriös?

    Oftast kan vi inte veta. Allt vi kan göra är att försöka höra flera åsikter och bedöma själva. Som jag ser det är kommentarerna ett bra sätt att få flera åskiter.

Sida 4 av 14

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Blocket superstars

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.