Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing BOKRELEASE: Vindsurfing Fitness-Träning för vindsurfare

  • vigla

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 21:30

    Tack Henrik för ditt bidrag till vår surfvärld. Har fått hem boken och kan konstatera att programmen och idéerna i boken är väl värda att prova. För oss +40 vältränade erfarna surfare, är alla nya grepp som kan få oss att hålla längre och någorlunda skaderfria välkomna. Löjligt att tro att surfsporterna är någon frizon i jämförelse med andra mer krävande sporter ifråga om att förbereda och underhålla kroppen. Visst förmedlar olika surfmagazin och liknande forum känslan av att det räcker med soul och attityd men i skarpa lägen vet vi alla att några alltid har en extra växel att lägga in. Istället för att fundera hur man blir bättre surfare genom att fördjupa sig i en massa hokus-pokus snack om shape och positionering av fenor, jaga gram på brädorna samt annat liknande materialtugg i all oändlighet i tron att man den vägen ska höja sig själv till nya nivåer, är det nog inte fel att titta till vad man kan göra med det viktigaste redskapet – den egna kroppen och dess funktioner.

    Som de flesta andra vågar jag påstå, drar man ner på surfandet framåt oktober och då kommer jag att testa upplägget. Känner redan att man kommer att vara närmast odödlig och 10 år yngre framåt april 2011. Hursomhelst är det viktigaste att alla gör sin egen grej av sitt surfliv utan några konventioner och bidrar med det man tror och känner för.

    Det var mina reflektioner.

  • surfslusken

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 21:47

    Haaallleeelujaaa!

  • vigla

    Medlem
    2 juli, 2010 vid 22:46

    Ytterligare ett initierat inlägg som berikar oss alla. Men det är klart samlar man på inlägg så…..

  • beyer

    Medlem
    3 juli, 2010 vid 07:40

    Tack Vigla. Du slår huvudet på spiken vad gäller många frågor. Din hänvisning till “frizon” vill jag gärna använda mig av i framtiden… Kul att du är motiverad och lycka till med träningen. Du är välkommen att höra av dig via min blogg om du eventuellt har några frågor när du börjar din träning.

  • jepper

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 10:30

    Har inte läst boken men är intresserad av träningen, finns det nåt kortare program än 15 veckor?

  • Kjello

    Gäst
    14 juli, 2010 vid 21:22

    Programmerad eller, kör vad du tycker, t,ex paddla på brädan när det är stiltje mm,mm,
    finns väldigt mycket mer än gym för oss surfare, (jag hatar gym, går inte i närheten).
    kan skriva en hel bok om det.

    edit, kan inte skriva bok, men skulle varit med kul att läsa om alla surfträningsmöjligheter på stranden eller på vattnet, måste finnas mycket simma t,ex.
    Menar något man kan göra ihop med surf emellanåt.

  • surfslusken

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 00:17
    Kjello;620961 wrote:
    Programmerad eller, kör vad du tycker, t,ex paddla på brädan när det är stiltje mm,mm,
    finns väldigt mycket mer än gym för oss surfare, (jag hatar gym, går inte i närheten).
    kan skriva en hel bok om det.

    Pjaa.. varför inte skriva en bok om de me, o så kränger du den här på Konfen.
    Me lite tur så slipper du inte bara gå till gymmet, du kanske kan skita i o gå till jobbet me!

    Sitter själv o funderar på att dikta ihop nåt i stil me:
    “Kröka jämt, så blir ditt liv en enda lång lördag”

  • beyer

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 05:56
    JeppeR;620880 wrote:
    Har inte läst boken men är intresserad av träningen, finns det nåt kortare program än 15 veckor?

    Hej, Är du nybörjare så utvecklas styrkan som allra snabbast de första 8-10 veckorna så det går utmärkt att påbörja grundträningen som beskrivs i boken och träna tex endast 8 veckor. Hör gärna av dig om du har några fler frågor när du startar träningen.

  • enlight

    Medlem
    15 juli, 2010 vid 08:17

    Beyer!
    Jag tycker att du borde göra ett kort inlägg om hur boken kom till. Hur det kom sig att det blev en bok! 🙂

  • beyer

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 06:02
    Enlight;621000 wrote:
    Beyer!
    Jag tycker att du borde göra ett kort inlägg om hur boken kom till. Hur det kom sig att det blev en bok! 🙂

    När jag började med vindsurfing fick jag många frågor om hur man skall träna för att tex kan göra för att orka segla längre, få mer kraft i ryggmusklerna, få bättre stabilitet i bålen , och en och annan om stretching m.m. Många var kanske inte i sin livs form när säsongen började…Och plötsligt skulle kroppen orka med att segla :crazy: Jag började själv fundera hur jag kunde anpassa min träning bäst för vindsurfing. Efter en hel del forskning i området visade det sig att det fanns mycket lite gjort på området och med min bakgrund tyckte jag det skulle vara värdefullt för många om jag satte ihop träningsrekommendationer och dessutom periodiserade träningen. Det blev en bok :laugh: Jag hoppas att mitt bidrag till vår lilla värld kan göra nytta.

  • surfslusken

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 09:47

    Du har inte funderat på o göra som dom seriösa nasarna som är här i komersiellt syfte o KÖPA dej en banner???

  • j-s

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 14:32

    Hallå Slusk!

    Varför köpa sig en banner när du uppar denna tråd hela tiden?

    Har du provision? 😉

  • surfslusken

    Medlem
    16 juli, 2010 vid 18:06
    J.S.;621148 wrote:
    Hallå Slusk!

    Har du provision? 😉

    Japp, o därför måste ja köra övertid på kneget, fått skaffa ett disk extraknäck OCH måste skita i semestern i år:(

  • Kjello

    Gäst
    16 juli, 2010 vid 22:36

    Jag uppar med, så ointressant tråd så den är intressant
    inte så mycket med vindsurfing att göra,
    mest för gymmare bodybuilders.
    kul vad händer.
    next.

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing BOKRELEASE: Vindsurfing Fitness-Träning för vindsurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.