Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom-adapter till RDM master?

  • Bom-adapter till RDM master?

    Publicerad av local på 17 maj, 2010 vid 17:00

    Hej å hå!

    Någon med erfarenhet av bom-adaptrar? Ska byta till RDM och har en bom med beslag som inte är anpassat för RDM, funkar det bra med bom-adapter eller blir bommen sladdrig å svajjig eller är det av mindre betydelse.

    bicless svarade 13 år, 12 månader sedan 11 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 18:04

    HotSailMauis funkar iaf utmärkt, verkar som du bor i Sthlm?? Slå en pling till J Blomberg (0733169000) så får du höra allt om den och förmodligen en tour i hans nyuppslagna surfshack/lager/shape verstad! Säj till om kaffe om han mot förmodan skulle glömma fråga!

  • pgvirtual

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 18:44

    Jag har samma problem. Har redan en RDM mast, men den kom med bomadapter (jag har bra kolbommar som jag inte tänker byta ut). Och behöver två nya.
    Men nya Simmer RDM master kommer inte mera med bomadapter! Vem säljer sådana separat?

  • planing

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 18:49

    Kapar tråden eftersom det rör samma ämne…

    Jag skulle vilja sätta fast min adapter i bommen. Har en Aeron-bom med medföljande RDM-adapter. Kan man t.ex. skruva fast den i bommen på nåt sätt? Det känns onödigt att ha den där lilla lösa grejen. Kommer säkert trilla loss nån gång när jag riggar ner, och så är man utan…

  • rmz

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:07

    “Jag skulle vilja sätta fast min adapter i bommen. Har en Aeron-bom med medföljande RDM-adapter. Kan man t.ex. skruva fast den i bommen på nåt sätt? Det känns onödigt att ha den där lilla lösa grejen. Kommer säkert trilla loss nån gång när jag riggar ner, och så är man utan…”

    Klämm dit ett sånt här shim på din rdm mast så kommer din aeronbom sitta som en smäck!

    /per

  • pelle_o

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 19:18

    Jag har en bom som ska passa RDM men den gled på masten vid hårda landningar så jag provade med en adapter. Nu sitter den superstabilt , inget svaj eller kas mera.

  • jesper-b

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 20:15

    Tja, genom åren jar jag sålt rätt många olika märken och modeller av RDMs och de kommer oftast med olika shims/adapters. Detsamma gäller bommar.

    Ska man vara riktigt specifik så funkar olika märkens adapters/chims olika bra på olika master och bommar. Har lite olika adapters i mitt skjul och kan skicka den som jag tror passar bäst till just din mast/bomkombination. Annars är man välkommen att komma och prova sig fram, om man har vägarna förbi. Hm, har nog enbart 4 typer av shims (plus Aerons) hemma så sååå komplext är det inte.

    Vad gäller Aerons lilla smidiga shim som kommer med bommen, ser den lite olika ut olika årgångar. Vissa har en liten klack på bommen som passar ett litet fyrkatikt hål på shimen, anda släta. En ordentlig omgång vattenfast kontaklim så behöver man inte vara rädd att tappa shimen. En kanske enklare lösning är några varv elteape. Jag skulle nog inte vilja dra i en skruv där. Själv har jag den löst och enbart slarvat bort den en gång (otroligt irriterande). Finns att köpa i reserv men det är ju liten tröst på stranden långt borta från shoppar.

    En enkel men lite svajigare lösning är en grov slang. När det enbart fanns ett RDM-fabrikat (Nolimitz) fick man med en sån bit slang. Men som sagt nu finns det bättre shims. Vissa lite hårdare, vissa lite lättare, vissa lite bredare…

    En grej till. Det finns ett std-beslag som levereras till alla möjliga märken av bommar som påstås funka fint utan shim. Ursprungligen är det ett gammalt windsurfinghawaii-beslag. Det sitter mycket bättre med en shim, i synnerhet när bommen börjar bli gammal och plastflärparna som sitter tunt masten liksom tappar formen.

    En löjligt enkel detalj i utrustningen, men otroligt irriterande om man inte har allt tight och fixat.

    /JB

  • surfslusken

    Medlem
    17 maj, 2010 vid 20:40
    Jesper B;612266 wrote:
    En enkel men lite svajigare lösning är en grov slang.

    En löjligt enkel detalj i utrustningen, men otroligt irriterande om man inte har allt tight och fixat.

    /JB

    Jo, de där känner man igen. Att den blir aningen svajig pga grovleken. Men man kan inte få allt.

  • dberg

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 06:03
    surfslusken;612271 wrote:
    Jo, de där känner man igen. Att den blir aningen svajig pga grovleken. Men man kan inte få allt.

    Hur menar surfslusken? Att han är van vid att det glappar lite? :blush:

  • surfslusken

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 07:47
    dberg;612293 wrote:
    Hur menar surfslusken? Att han är van vid att det glappar lite? :blush:

    Njääe. Ja menar att me 800gram benfritt blir den lätt lite mjuk i bottendelen.
    Sånt man helt enklet fått lära sej o leva me.

  • lars_k

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 07:50
    dberg;612293 wrote:
    Hur menar surfslusken? Att han är van vid att det glappar lite? :blush:

    Glappar det så klämmer han bara åt lite mer med näven. Inga problem.

  • surfslusken

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 08:20
    Lars_K;612304 wrote:
    Glappar det så klämmer han bara åt lite mer med näven. Inga problem.

    NÄVARNA!! Får ju köra dubbelfattning ala Björn Borg för o hålla styrsel på odjuret.

  • bicless

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 23:04

    De bomtillverkare som har frontstycken som även skall passa rdm verkar alltid rekommendera att man endå använder adapter. Lite skumt.

    Alla surfbutiker tror jag säljer rdm adaptrar eller sdm shims, brukar inte kosta särskilt mycket. Majoriteten av rdm-masttillverkare skickar dessutom med rdm adaptrar på köpet. Men man tappar ju bort dem varje gång man riggar så borde ligga en drös på surfspottarna så där kan man säkert bara plocka på sig en.

  • rasmus_w

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 06:45

    RDM-adapter är IMO ännu en pryl att släpa med sig och om det fanns en bom som funkade riktigt bra även utan adapter så skulle jag antagligen köpa en, eller köpa fronten och sätta på min befintliga bom, om resten av bommen skulle vara skräp. Jag tycker snarast det är dags att fråga sig varför bommar som är kortare än två meter överhuvudtaget ska behöva passa på SDM-master, är det många som kör 6.0 och mindre med SDM?

  • jesper-b

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 09:14

    Aeronbommarna kommer med en liten miniadapter som mer ser ut som en del av bommen och i princip sitter fast (i princip betyder här att den går att ta bort men att om man låter den vara sitter den där den sitter). Dvs man behöver INTE och rekommenderas INTE att köra med en separat mastshim. Anledeningen till att den går att ta bort är att det forfatande finns SDM-master där ute. Kör man enbar RDM kan man limma eller teapa fast beslaget så det omöjligen kan lossna.

    Sedan finns det bommar med en liten äldre designad front som också påstås passa b¨de och. Denna front sitter till exempel på Gulftech (som jag sålde före Aeron), Local Spirit, mfl märken. Beslaget har sin ursprung i en gammal WindfsurfingHawaiibom. Till det och liknande beslag SKA man köra med separat mastshim då den sitter mycket bättre än utan. Även RDM-master är lite olika smala och med de smalare närmast måste man ha adapeter även till detta beslag.

    Som sagt med Aeron slipper man lös adapter, sitter som berg utan.

    /JB

  • bicless

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 20:56

    hallelulia

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bom-adapter till RDM master?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.