• bomknuten!

    Publicerad av Oregistrerad på 30 oktober, 2006 vid 18:02

    Hej är det någon som har ett bra tips på hur man får till den där bomknuten mellan bomen å masten?
    Jag började surfa i sommras och köpte ett kitt av en snubbe som sa att det var jättebra grejjor att börja surfa med.

    Men när jag var ute och skulle köra i fredags så funka det inte alls. Jag fick på något sätt vinden på fel sida av seglet och trycktes ner i vattnet istället för att komma någonstans. Jag misstänker att jag har fel teknik när jag knyter fast bommen vid masten. De gånger jag komm upp på brädan började hela riggen att skaka liksom när jag hade dragit upp riggen ur vattnet.

    Tror ni det är knuten eller masten( jag har en karbon 45% mast)?
    Jag funderar på att köpa en RDM mast då blir det kanske lättare att knyta fast bommen vid masten!?

    ha det
    Johan

    carl-r svarade 17 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • johan_m

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 18:05

    LoL.
    det typiska ingenvindsyndromet.
    Om man har sån liten koll på grejjer så att man går och köper sig ett kitt där man måste knyta fast bommen i masten, fick göra det på mamma och pappas grejjer från 1980.
    Men är man en sån som blir pålurad sånna grejjer så vet man vanligtvis inte vad RDM är för nånting.

    Men jag skall iaf ge ett vettigt svar.
    KÖP NYA GREJJER, HELA KITTET.

  • sponte

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 18:11

    Härären kort instruktion:
    Ta snöret som en ögla
    Tryck ner tamparna i den del med 2 hål
    Dra runt masten, kanske en åt varje håll
    Upp med “snörena” genom det stora hålet
    Dra genom öglan
    Fäll ner (eller upp) bomen så nyper det tag.

    Tror jag.
    Eller köp en ny bom, lite lättare att justera bomhöjd när du är ute och upptäcker att du inte kommer i hängselen… 😀

  • smurff

    Medlem
    30 oktober, 2006 vid 19:48

    Köp ny bom!
    kostar en tusing värt varenda krona!

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 oktober, 2006 vid 21:24

    Du driver med oss va!?

    seglade med “knytbomm” i fredags???

  • rasmus_w

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 02:31

    Glöm inte att vi inte har en aning om segelstorlek. Jag misstänker att det där skakandet är av samma art som min 5.7:a (med snabbkopplingsbom och löst akterlik) uppvisade för den 27:e september 1994 när vinden på mindre än en minut ökade från ca 10 m/s till 20+.

  • dixon

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 07:44

    Ha ha humor ! Knuten bom ifredags… Sure.. jag fridök i marianergraven ifredags också

  • rasmus_w

    Medlem
    31 oktober, 2006 vid 13:58

    Äh va fan. Varför skulle en knytbom palla storm sämre än en snabbkopplingsdito, utäver att knytisen säkert är gammal som fan vid det här laget?

    Nä, jag tror inte heller att trådstartaren var så seriös. Själv tyckte jag det var jobbigt att segla i fredags för centerbordet slog i allting när jag hade det hängandes över axeln.

  • carl-r

    Medlem
    1 november, 2006 vid 00:11

    Jag körde knytbom i fredags. :p
    Jätteglad över beskrivningen i post #2, eftersom den verkar mycket smartare än halvslagen jag kör med. Tycker mest att det är kul att de gamla prylarna funkar och gammelslalomen är galet kul när den tar fart.

  • carl-r

    Medlem
    1 november, 2006 vid 00:20
    Oregistrerad wrote:
    Men när jag var ute och skulle köra i fredags så funka det inte alls. Jag fick på något sätt vinden på fel sida av seglet och trycktes ner i vattnet istället för att komma någonstans. Jag misstänker att jag har fel teknik när jag knyter fast bommen vid masten. De gånger jag komm upp på brädan började hela riggen att skaka liksom när jag hade dragit upp riggen ur vattnet.

    Tror ni det är knuten eller masten( jag har en karbon 45% mast)?

    Tror det blåste för mycket i fredags helt enkelt. Vid några gånger slog seglet över av sig självt ur vattnet från ena sidan till andra i fredags.

    Upplevde själv att vinden smet runt seglet och gav ett skumt backdrag när man skulle få brädan att falla av precis efter man dragit upp seglet ur vattnet.
    Man får vara väldigt distinkt i starterna för att komma iväg när det blåser 13-20.

    Försök att håll brädan i rätt åkriktning när du rycker upp seglet sista biten och försök luta snett bakåt med både dig och segel direkt. Hoppa över mjukstarten i de här vindarna.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.