Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomlängd på Simmer Icon stämmer ej??

  • Bomlängd på Simmer Icon stämmer ej??

    Publicerad av pennywise på 26 september, 2009 vid 10:11

    Har köpt Icon 09 och då jag riggade 5.3 ställde jag in bommen på ca 172 som det står angivet på seglet. Då jag drog uthal var detta alldeles för lite, slutade med att jag fick en bomlängd på 180 vilket nästan är som mitt 6.2 (182)… Riggade sedan 4.7 och även där fick jag förlänga med ca 8cm extra.. Någon mer som har råkat ut för detta? Är det försäljningsknep? ingen vill väl köpa ett 5.3 med en bomlängd på 180cm?? finns det fler märken som märker sina segel med kortare bomlängd än vad det egentligen är? måste tillägga att mina gamla icon (05:or) stämde utmärkt..

    frisk svarade 14 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • skeppohoj

    Medlem
    26 september, 2009 vid 21:06

    fel mast?

  • goose

    Medlem
    27 september, 2009 vid 05:18

    Samma problem med mina ICON 08. Kör med Simmer RDM och får bomlängd enligt spec på 4.1 (RDM 370) och 5.3 (RDM 400). För mitt 4.7 (RDM 400) är det dock helt galet, hela 6 cm mer får jag öka bommen.

  • ola-h

    Medlem
    27 september, 2009 vid 16:28

    De slumpar fram de där siffrorna. Kör på känsla istället. Ett trick om man vill slippa fundera på bomlängden vid varje riggning är att skriva upp sina egna inställningar på seglet när man väl hittat rätt

  • pennywise

    Medlem
    27 september, 2009 vid 17:29
    Ola H.;578973 wrote:
    De slumpar fram de där siffrorna. Kör på känsla istället. Ett trick om man vill slippa fundera på bomlängden vid varje riggning är att skriva upp sina egna inställningar på seglet när man väl hittat rätt

    ja, jag har rätt mast, simmer RDM 400…

    Jo, men det största problemet är inte att ställa in bommen och dra uthalet rätt, utan att det blir hela 180cm vilket jag tycker är väldigt mycket för ett 5.3 segel…

  • schnitzler

    Medlem
    27 september, 2009 vid 18:52

    då kommer följdfrågan: stämmer alltid bommarnas längder?

  • jonteasu

    Medlem
    27 september, 2009 vid 19:04

    Men om man kör på simmers egna bommar, stämmer inte ens siffrorna då?

  • ola-h

    Medlem
    27 september, 2009 vid 20:19

    En fråga: Kör du bommen i mitten av seglets bomurtag eller (t ex ) avsevärt högre. “Vinkeln” på bommen kan spela rätt stor roll.

  • bicless

    Medlem
    27 september, 2009 vid 21:15

    Jag bytter från en NP bom till en north för massa år sedan och vips blev jag tvungen att förlänga några extra cm för att det skulle funka. De var alltså inte lika långa när de var inställda på samma längd.
    Nån som vet om det finns en standard (borde ju rimligen finnas). Är det från fronten på masten eller mitten eller …..?

    Mvh

    Bicless

  • styret

    Medlem
    27 september, 2009 vid 21:20

    standarder inom vindsurfing, du måste skämta. Tillverkarna kan ju fan inte ens bestämma sig öfr hur man mäter en hängseletamp…

    Jag vet inte vad jag ahr för bomlängd på mina icon, ställer bara in det som blir bra.

  • rasmus_w

    Medlem
    27 september, 2009 vid 23:03

    Allt verkar hur som helst vara längre med NP. Byt förlängare från nåt annat till NP så har du plötsligt mycket mer fladder i toppen på “samma” inställning, seglen blir plattare med deras bommar och det blir längre till bommen med deras hängselelinor.

  • dude

    Medlem
    28 september, 2009 vid 05:48

    det 5.3 icon 2009 jag fått kör jag med 174-176 i bomlängd. Det är en helt normal bomlängd för ett 5.3. Mindre skulle jag säga ger egenskaper som ett mindre segel och mer ger egenskaper som ett större segel.

    Jag håller med dig att det är falsk marknadsföring av Simmer att skriva 172. Jag tror att de vet vad det är för bomlängd men skriver fel med mening. Många märken gör rätt men de som medvetet förvränger ogillar i alla fall jag.

  • frisk

    Medlem
    28 september, 2009 vid 12:16

    Kolla nerhalet först skulle jag säga:
    A) Kolla mastlängden – Mina simmermaster är 1 cm längre än angivet.
    B) Nästa grej är att inte slaviskt följa förlängarmåttet till luffen – olika mastfötter ger ju olika möjligheter till nedhal innan nedhalsblocket når sitt stopp och risken kan vara att man med dessa två punkter har för mycket nedhal vilket i sin tur ger för lång bomlängd och för litet djup i profilen.

    Har du någon bild på riggen när det är riggat?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bomlängd på Simmer Icon stämmer ej??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.