• Bomm byte!

    Publicerad av callekuling på 15 september, 2003 vid 16:09

    Tjenixen!

    Hade tänkt och byta bomm till ngn med tunnare grep, får enorm kramp fort vid segling med tummvantar, tunnare bomm borde väl hjälpa lite iallafall?
    Hade tänkt mig en alubomm för max 1700:-
    Ngn som har förslag /ideér runt detta, eller rent av ngt liggandes?
    grin.gif

    CalleP
    GLS crew!

    anonym-anvandare svarade 20 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • martin

    Medlem
    15 september, 2003 vid 19:32

    Windsurfing Hawaii Makai är en mycket bra bom: http://www.vindsurfing.se/product_info.php?cPath=37&products_id=124
    Jag har kört den i en säsong och det är den bästa bommen jag har haft.

    Lanaibommen i nämnda tillverkares sortiment är däremot inget att rekommendera. Den hann jag bara testa en halv dag innan den pajjade i förlängningen pga en alldeles för klen konstruktion.

  • sunkan_

    Medlem
    15 september, 2003 vid 19:37

    Jag är också mycket nöjd med min Makai, hur skön som helst jämfört med min andra bom (36mm i greppet om man mäter med skjutmått)

  • svidde

    Medlem
    15 september, 2003 vid 19:42

    Jag har en north sail boom tror jag. Köpte den i tyskland för 1300kr ny. 150-200 funkar från 4.2 till 6.4.. Tycker att det är en fin boom.. Tror att affären heter Surf Keppler..

  • hstrom

    Medlem
    16 september, 2003 vid 08:20

    Tror surfbutiken som har en länk längst upp på sidan hade rea på nåra bommar.. vet inte vad det var för nåra.. men kolla… nypris runt 1800 o såld för 1300 eller nåt…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 09:25

    Är det Chinook bomen du menar? Jag tittade på den själv. Har haft en som jag köpte på SP och var väldigt nöjd med. Framförallt styvheten trotts den enorma förlängnigsmöjligheten.
    Markus sa att de var för dyra numer därför tog SP inte hem dem. Så en slalom för 1200 pix för nog anses som ett kap. Funderar på att köpa själv och ha som reserv.

  • zehlertz

    Medlem
    16 september, 2003 vid 10:51

    Surefers paradise har ju annars sina Local spirit bommar från 999 SEK, billiga o bra kvalitet med 29mm grepp.

  • supasonic

    Medlem
    16 september, 2003 vid 11:56

    Hej!

    Vanligtvis är det inte bomdiametern utan själva greppet som är problemet när man seglar med handskar. Jag skall förklara:

    När du seglar UTAN handskar är friktionen mellan hand och bom mycket hög. Du “hänger” mer eller mindre i skinnet i handflatan. Fingrarnas krökning är inte enbart avgörande för greppet.

    När du seglar MED hanskar tappar du friktionen mellan hand och bom. De flesta handskar är hala antingen på in- eller utsidan. Du kan då inte hänga i skinnet utan är helt beroende av fingrarnas krökning för att hålla kvar bommen i handen. Detta är mycket jobbigt och resulterar i kramp.

    Lösningen är handskar med bra grepp, både mot bommens handtag och mot handflatan. Har själv testat att segla med snowboardhandskar utan vaddering. Endast ett grovt gummimaterial mellan hand och bom. Går alldeles utmärkt, ingen kramp, tillräckligt varmt. Har hört att fiskarhandskar (tex från http://www.grundens.se) skall ha samma funktion om man kan ta ut fodret.

    .s

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 12:28

    Jag har länge eftersökt en “vinterbom” utan bomgrepp, alltså bara lättrade alu-rör. Enligt mig blir det för mycket mjukt material med både handskar och bomgrepp. Så jag håller m a o med det är inte direkt bomdiametern som är problemet utan att det blir för mycket flex för handen som på så vis får krampa hårdare för den här riktiga direktkontakten.

    Alltså flytta det mjuka från bommen till handsken så får man samma utgångsläge.

    Ev. problem : Kall bom.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 19:31

    vad tror ni om GASTRAS bommar???

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 2003 vid 20:31

    å

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.