Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Boots med CT och kardborre

  • blizzy

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 06:53
    deaz;700648 wrote:
    North Ronix Frank boot är allt jag säger

    Jo tack, men varför?
    Föresten så är det ju snörning på dom… =S

  • lima-ko

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 08:25
    Blizzy;700664 wrote:
    Jo tack, men varför?
    Föresten så är det ju snörning på dom… =S

    Pröva så får du se ;).

    Att säga att någon av alternativen som dykt upp i denna tråd är bäst går inte då det är rätt personligt, och saker som dealer/sponsring/REA även spelar in.

    Däremot håller nog de flesta med om att CT är att föredra framför OT, så man kan köra de tidig vår och sen höst i Sverige men det ger även bättre känsla enligt många.
    Huruvida man ska välja snörning eller kardborre är ju dock lite mer oklart skulle jag tippa på.

    Som Pepä sa rätt tidigt, du kan lugnt köpa vad du vill, av LF, North/Ronix samt Slingshot, men eftersom det är rätt personligt bör du försöka prova själv då många av åsikterna i denna tråd är rätt vinklade, min inkluderat ;).

  • blizzy

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 12:12
    Lima-ko;700668 wrote:
    Pröva så får du se ;).

    Att säga att någon av alternativen som dykt upp i denna tråd är bäst går inte då det är rätt personligt, och saker som dealer/sponsring/REA även spelar in.

    Däremot håller nog de flesta med om att CT är att föredra framför OT, så man kan köra de tidig vår och sen höst i Sverige men det ger även bättre känsla enligt många.
    Huruvida man ska välja snörning eller kardborre är ju dock lite mer oklart skulle jag tippa på.

    Som Pepä sa rätt tidigt, du kan lugnt köpa vad du vill (av LF, North/Ronix samt Slingshot, finns kanske fler bra?) men eftersom det är rätt personligt bör du försöka prova själv då många av åsikterna i denna tråd är rätt vinklade, min inkluderat ;).

    Att åsikterna är vinklade är jag väl medveten om =)
    Och jag har aldrig frågat “vilka är bäst”. Jag ville bara få in lite fler alternativ och åsikter om de alternativ jag hade.

    När det gäller utbudet av tillverkare så verkar det ju ganska uppenbart att det bara finns 3 och det är just de tre märkena jag har kollat på, Ronix, Slingshot och LF. Och jag har konstaterat att det är bara de sista två som gör med kardborre.
    Och då kan man ju fråga sig varför en av de ledadande märkena på marknaden (Ronix) inte gör med kardborre?
    Är det för att det är sämre på något sätt eller är det bara för att de är sega i utvecklingen?

    Jag har testat ett par Ronix med snörning och jag tycker personligen att det verkar ganska bökigt att hålla på o dra i en massa fästen, som sen ska fästas fast för att inte dingla omkring. Plus att man måste titta mycket på snörena för att se att allt är rätt (vilket tar koncentration från kiten). Kardborre kan man ju spänna med ögonbindel på, så det känns ju som att de vinner överlägset ur den aspekten.
    Sen vilka som håller kvar foten bäst eller vilka som störst mest/minst av tång etc har jag ingen aning om, så där får folk gärna fylla i med sina erfarenheter…

  • nordqvist

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 15:49

    Som du säger är det nog lite bökigare att få på sig boots med snörning, eller är det bara en vanesak.
    Jag gillar kardborre bättre, speciellt i kabelparken där man tar dem av och på ofta. Dock körde jag 2 veckor med mina Slingshot KTV på en kitesemester i Turkiet och då var det inte alls lika enkelt. Allt mög (läs tång, grus osv) fastnade i kardborren vilket gjorde att spännena lossnade hela tiden. Så där hade jag nog föredragit snören dessvärre.

  • lima-ko

    Medlem
    9 oktober, 2012 vid 20:00

    Tar man på och av sig bootsen ofta torde kardborre helt klart vara smidigare men för kite, när man tar på och av sig bootsen en gång per session har jag svårt att motivera att kardborre skulle vara en avgörande anledning. Varför Ronix inte har kardborre vet jag ej, min spekulation är att det kanske inte ger lika jämnt tryck över foten, det är nog dock högst marginellt.

    Det är ju inte utan att man får lite flashbacks till lågstadiet, några hade lärt sig konsten att knyta snörda skor men de flesta hade kardborre. Sen dess har jag dock aldrig sett någon som haft eller själv ägt ett par skor med kardborre, undra varför ;).

  • blizzy

    Medlem
    16 oktober, 2012 vid 12:54

    Någon som har input på Liquid force Vantage CT vs Slingshot Shredtown?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Boots med CT och kardborre

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.