Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Börja Wind/Kite Surfa, frågor

  • Börja Wind/Kite Surfa, frågor

    Publicerad av maxifalk på 8 juli, 2010 vid 23:57

    Hej allihopa, kan väll börja med en liten presentation eftersom jag är ny här på forumet. Jag heter Maximilian, bor i Helsingborg nere i Skåne, jag är 14 år, fyller 15 om 1.5 månad (29 Augusti). Det är väll det mindre viktiga.

    Hursomhelst, min stora grej här var, jag har funderat i ett par-3 år på att börja surfa, men det finns ju inte så stora vågor här så jag har funderat på Vind/Kitesurfing istället och senare eventuellt köpa en Vågsurfingbräda att använda när det går. Jag har hört att Kitesurfing är enklare än vindsurfing, men jag har inte testat något av det, och jag vet inte vilket som är roligast, själv tycker jag att Kitesurfing verkar roligast, men samtisigt verkar vindsurfing säkrare, bland annat med tanke på min ålder. Därmed funderade jag på att kanske gå en grundkurs i vindsurfing, tycker jag att det är kul så börjar jag med det köper bräda osvosv. sen om ett par år, när man är äldre så kanske jag går en grundkurs i kitesurfing och kanske då håller på med båda/det jag tycker bäst om, det positiva med det är att man kan vindsurfa dagar då det inte blåser lika mycket, men man kan kitesurfa när det blåser lite mer. Men jag skulle vilja höra vad ni tycker är bäst, ni har lite erfarenhet som inte jag har.

    Sen om någon kanske skulle kunna länka till något bra ställe där man kan gå en 1/2 dagars kurs i vind/kitesurfing så vore det bra, gärna i Helsingborg men ner t.o.m. Malmö och upp en bit, eventuellt upp till göteborg så vore det ok, om det ska vara uppåt Götet får det helst vara en 1 dagskurs. Varberg ska tydligen ha bra surfställen, och där kanske det finns nån bra surfskola?

    Tacktack //Maximilian

    EDIT: Är det någon som gått denna kursen? http://www.kitelife.se/kurs/grande/ Är den värd 2100kr? Man får en 7 timmarskurs med syfte att man efteråt ska kunna köpa egna prylar och åka själv, man får 2000kr som köpstöd att köpa bräda osv för. Fick även reda via den sidan att det finns en strand här i Helsingborg helt avsedd för Kitesurfing 🙂

    EDIT2: Funderar på att ta en kurs i vindsurfing av http://www.vikingstrand.se/ 350kr för 3 timmar, förhoppningsvis räcker det för att jag ska få en såpass bra uppfattning om hur kul det är för att veta om jag vill lägga tusenlappar på det, ska prata med mamma och pappa imorrn, men svara gärna på mina andra frågor, sen med vikingstrands kurs, någon som gått den och vet ungefär vad som gås igenom? Får man åka något? Osvosv 🙂

    bearnilsson svarade 13 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • m3lk3r

    Medlem
    9 juli, 2010 vid 01:55

    Jag känner lite ibland att det är fan att man inte kitar, man kan ju få ner hela kittet på cykel utan vagn nästan! Roligare i lättvind verkar det vara..

  • dberg

    Medlem
    9 juli, 2010 vid 05:31

    Jag är såld på vindsurfing – så visst tusan skall du börja vindsurfa! Med det sagt så kan det pga att du inte har körkort bli lite enklare att transportera dig med ett kite-kit. Fast i Helsingborg borde det väl finnas en hyfsat vindsäker strand där du kan förvara grejerna och då är det ju bara att ta cykeln. Mer än så kan inte jag hjälpa dig då jag ännu inte provat att kitesurfa i praktiken…

  • petter_f

    Medlem
    9 juli, 2010 vid 09:15
  • maxifalk

    Medlem
    9 juli, 2010 vid 11:03
    dberg;620321 wrote:
    Jag är såld på vindsurfing – så visst tusan skall du börja vindsurfa! Med det sagt så kan det pga att du inte har körkort bli lite enklare att transportera dig med ett kite-kit. Fast i Helsingborg borde det väl finnas en hyfsat vindsäker strand där du kan förvara grejerna och då är det ju bara att ta cykeln. Mer än så kan inte jag hjälpa dig då jag ännu inte provat att kitesurfa i praktiken…

    Att jag inte har körkort skulle nog inte bli några problem, visst, vi är 7 pers i min familj, 5 barn, men mamma jobbar mest nätter och pappa jobbar inte heltid, + att skulle dem inte ha tid att köra dit mig så kan alltid min farmor och farfar köra mig så transport blir nog inte stora problemet. Jag funderar på att ta vikingstrands kurs för att veta om jag tkr det är kul vilket jag lär tycka 😛 sen att jag kanske ser om jag ska ta en kurs till eller vad beroende på vad jag tkr jag lärt mig. Sen om något år eller 2 kanske gå en kitekurs också, då har man valmöjligheter att göra det jag gillar mest 🙂 Vad tycker ni som vet bättre än mig? 🙂

    Såg den tråden igår, men ville även ha svar ang. kurser osv 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    9 juli, 2010 vid 21:22

    Men du, det där med lättare och starkare vind har du fått om bakfoten. De som både vind- och kitesurfar brukar säga att de kitesurfar när vinden är svag och vindsurfar när det blåser rejält. Anledningen är att lättvindsprylar för vindsurf är stora, tunga och dyra medan hårdvindsprylarna är små och behändiga och inte lika dyra. Riktigt varför kite är sämre i hårdvind än i lättvind vet jag inte, om det är så, men i alla fall bland oerfarna kitare har jag tyckt mig se att de verkar få lite problem med kontrollen när det börjar närma sig 15 m/s medan vindsurfare bara blir lyckliga då. Nån som kitar (och gärna också vindsurfar) får gärna fylla i.

  • maxifalk

    Medlem
    10 juli, 2010 vid 00:53
    Rasmus_W;620398 wrote:
    Men du, det där med lättare och starkare vind har du fått om bakfoten. De som både vind- och kitesurfar brukar säga att de kitesurfar när vinden är svag och vindsurfar när det blåser rejält. Anledningen är att lättvindsprylar för vindsurf är stora, tunga och dyra medan hårdvindsprylarna är små och behändiga och inte lika dyra. Riktigt varför kite är sämre i hårdvind än i lättvind vet jag inte, om det är så, men i alla fall bland oerfarna kitare har jag tyckt mig se att de verkar få lite problem med kontrollen när det börjar närma sig 15 m/s medan vindsurfare bara blir lyckliga då. Nån som kitar (och gärna också vindsurfar) får gärna fylla i.

    Tack, hade hört lite både och, men det låter som att det stämmer. Ska ta en vindsurfingkurs, sen så får jag överväga vad jag tycker verkar bäst 🙂

  • cosmosurfer

    Medlem
    10 juli, 2010 vid 06:06

    LBWS.com, Lommabuktens windsurfinklubb har nybörjarkurser i Habo Ljung. Väldigt bra ställe att börja på då det är plattvatten och grunt. I vågor är det risk för att du tappar balansen och mest får stå och dra upp riggen, vilket inte ger en riktig bild av windsurfingen. Hur mycket vågor det är i Vikingstrand känner jag dock inte till. Lycka till! Fantastiska upplevelser väntar!

  • maxifalk

    Medlem
    10 juli, 2010 vid 09:44
    cosmosurfer;620409 wrote:
    LBWS.com, Lommabuktens windsurfinklubb har nybörjarkurser i Habo Ljung. Väldigt bra ställe att börja på då det är plattvatten och grunt. I vågor är det risk för att du tappar balansen och mest får stå och dra upp riggen, vilket inte ger en riktig bild av windsurfingen. Hur mycket vågor det är i Vikingstrand känner jag dock inte till. Lycka till! Fantastiska upplevelser väntar!

    Tack, jag får se vilken jag tar, efteråt så ska jag överväga vad jag ska välja av kite/vindsurfing, de står väldigt nära varandra nu så svårt att välja 🙂

  • bicless

    Medlem
    13 juli, 2010 vid 22:45

    Hyfsat erfaren vindsurfare och hyfsat oerfaren kiteare men utövar båda sporterna numera. Blåser det mycket så vindsurfar jag helst, i lättvind är kite roligare. Det är säkert skitkul kitea i hårdvind och vågbryt om man vet vad man gör men för en glad kiteamatör som jag är det läbbigt.

    Då får man klart mer kontroll med vindsurfbrädan och i vindsurf öppnas det upp en helt ny värld när det blåser upp lite och man kan segla mindre grejer och köra lite i vågor mm. Vindsurfare blir ju i allmänhet lyriska när stormar med amerikanska kvinnonamn är på G, känns inte som kiteare har riktigt samma storm fetism.

    Här kring sth är kite krångligare, finns inte så många bra stränder där man kan kitea. Vindsurfa kan man göra i vilken pöl som helst i stort sätt så sporten blir lite mer lättillgänglig här. Bor man nära en bra kitestrand så försvinner det argumentet. Känns fel nämna nu när det är 32 grader i skuggan men en kul grej med kite är att snowkiting är förbannat kul på vintern.

  • stoorfaen

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 08:09

    Tjena maXifalk, jag tycker att du ska välja det som lockar mest, båda är skitkul och tror inte att något är farligare än det andra. Sedan finns det ju inget som säger att man inte kan kör bådeoch, det tror jag är massor som gör här (fastän att det kan verka lite tabu här på steffo). Nu vet jag inte hur tugget går på “the dark side” (kiteforument…tvitvitvi) men själv så tycker jag att en lättvindskite vore rätt schmutt att kompletera vindsurfingrejerna med…hoppas att du väljer NÅGOT av dessa alternativ i alla fall, för vågsurfing SUGER! 😉

  • haze

    Medlem
    14 juli, 2010 vid 15:15

    Jag är både kitesurfare, vågsurfare och i vissa fall vindsurfare.

    Som de flesta säger så är kitesurf roligare i lätt vind än vindsurf. Men vindsurf är riktigt roligt i hård vind.

    Som nybörjare är det lättare att komma igång på “allvar” med kitesurfing än med vindsurfing (jobbar som instruktör i båda disciplinerna) Efter en kurs med en duktigt instruktör så kan du köra kite själv nästa gång.

    Kolla med kite.se och kiteboarding.se oxå angående kurser.

  • bearnilsson

    Medlem
    25 juli, 2010 vid 18:57

    Båda sporterna är riktigt roliga. Om du inte redan har bestämt dig skulle jag föreslå kitesurfing, pga att som tidigare sagt är det mycket lättare att ta med sig utrustningen om man inte har bil. Kite fungerar bra i både lätt och hård vind, förutsatt att du har rätt utrustning. Som nybörjare ska man inte ge sig ut i allt för starka vindar, men när man är säker på sin sak är vindar över 15m/s heller inga problem om man har rätt utrustning. Sedan skulle jag även säga att det går fortare att lära sig göra trick som ser spektakulära ut med en kite.

    Vad gäller skolor så finns det många bra bara att söka på kite och jämföra de olika alternativen mot varandra. Lycka till!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Börja Wind/Kite Surfa, frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.