• rasmus_w

    Medlem
    18 november, 2005 vid 21:33

    En liten petitess vill jag dock anmärka på. Björn säger att man behöver fenor med mycket twist i hård vind. Det är bara det att fenor inte twistar utan böjer sig.

  • jester

    Medlem
    18 november, 2005 vid 21:57

    Du får maila honom o klaga.

  • the_novice

    Medlem
    18 november, 2005 vid 22:27

    Det justerar man väl med fenans uppbyggnad och profil, tanken är väl att man i hårdvind behöver en fena med en del twist men endast lite flex (böjning)? (och tvärtom i lättvind)
    Om fenans yta är centrerad bakom profilens tjockaste del så kommer den att twista “mer” än den böjer sig?

  • jester

    Medlem
    18 november, 2005 vid 22:31

    Det jag tycker var mest intressant var att Björn använde såpass stora fenor. Kan det vara så att han är ute efter lite mer lyft från fenan för att få mindre våt yta på brädan, och att det överväger det extra motståndet fenan skapar?

  • the_novice

    Medlem
    18 november, 2005 vid 22:50

    Tycker det var lite otydligt där, håller med om att 34-36cm till 6.5 segel låter lite stort men samtidigt säger David att han kör så liten fena som möjligt?
    Tycker själv att man inte kan ha alltför liten fena eftersom brädan då inte kommer upp tillräckligt ur vattnet, men skillnaden i knop räknat är väl inte särskilt stor och den man känner sig säkrast på går någon knop fortare…

  • rasmus_w

    Medlem
    18 november, 2005 vid 23:12

    Svar till:


    Det justerar man väl med fenans uppbyggnad och profil, tanken är väl att man i hårdvind behöver en fena med en del twist men endast lite flex (böjning)? (och tvärtom i lättvind)
    Om fenans yta är centrerad bakom profilens tjockaste del så kommer den att twista “mer” än den böjer sig?

    [/ QUOTE ]

    Nja. Rätt i sak, men fel ändå. Grejen är att för att en vinge ska twista så måste framkanten vara rejält mycket styvare än resten, ungefär som skillnaden i styvhet mellan masten och monofilmen i seglet lite skillnad i plastens styvhet hjälper inte. Kraften är alltid störst i främre delen av vingen, och väldigt liten i bakkanten. Utom förstås när man står på land och trycker på fenan med tummen.

    Okej, fenan kan twista av en anledning till. Är den kraftigt bakåtsvept, typ en gräsfena eller väldigt böjd vågfena, så kommer den twista.

  • rabbit

    Medlem
    19 november, 2005 vid 00:32

    Svar till:


    En liten petitess vill jag dock anmärka på. Björn säger att man behöver fenor med mycket twist i hård vind. Det är bara det att fenor inte twistar utan böjer sig.

    [/ QUOTE ]

    Vad är definitionen på twist kontra böj då?

  • rasmus_w

    Medlem
    19 november, 2005 vid 00:43

    Svar till:


    Vad är definitionen på twist kontra böj då?

    [/ QUOTE ]

    Twist är när bakkanten vrider sig i förhållande till framkanten. Böj är när det böjer sig rakt åt sidan.

    Fast det hela var egentligen en liten petitess jag anmärkte på. Dunken har fan så mycket bättre koll på fenor än jag nånsin kommer ha.

  • rabbit

    Medlem
    19 november, 2005 vid 03:39

    Jag var mest nyfiken på om jag hade förstått dig.
    Är du säker på att du och dunken inte är överrens då och att det bara är en språkförbistring? smile.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    19 november, 2005 vid 04:21

    Jag tror det. Att fenor twistar är en vanlig missuppfattning som folk spär på genom att fenor faktiskt ofta twistar när man provböjer dem med fingrarna.

    Däremot spelar den missuppfattningen ganska liten roll när man seglar, då känner man mest om den känns eftergivlig eller inte och det tolkar väl en del som att fenan twistar.

    Sen tror jag inte att det gör nån stor skillnad för Dunken. För honom är det viktiga hur brädan uppför sig tillsammans med fenan, inte att om han kan allt om hydrodynamik eller inte.

  • Knatte

    Gäst
    19 november, 2005 vid 08:25

    Men det var ju mest i choppigt vatten, han använde så stora fenor.
    Sedan är väl Björn ingen läätviktare direkt heller blush.gif
    Hans fenlängd kanske inte kan översättas direkt till oss smirk.gif

  • jester

    Medlem
    19 november, 2005 vid 11:08

    Iofs intressant för mig som väger typ lika mycket… Tror iofs han har en aning större andel muskler jämfört med vad jag har… wink.gif

    Jag får köpa på mig lite fenor nästa säsong och prova mig fram…

    Stod ju oxå något om att han skulle ta fram en serie fenor till nästa säsong…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.