• rasmus_w

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 12:40

    Kan du vattenstarta? Bor du i Skåne eller på västkusten? I så fall kanske det kan vara nåt men annars skulle jag säga att du inte kommer kunna segla den och sällan kommer ha den vind som krävs för att lära sig använda den.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    17 juli, 2011 vid 13:03

    Vad har du surfat på innan? För ett hopp mellan en nybörjarbräda på 200l till en 82l vågbräda känns lite grovt…

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 16:18

    Ursäkta men det låter som ett riktigt dåligt köp. Jag håller med tidigare talare. Om utgångspunkten är att Du vill få mycket tid på vattnet i planing så bör Du skaffa en betydligt större bräda. Om Du ska surfa i skärgården och är “normalviktig” så är väl 130 l ett minimum. Även med brädor runt 120-130 l så kan det tyvärr bli mycket plöja utan planing. Det är inte särsklit fascinerande att driva omrking på en liten vinglig bräda i dålig vind. Då finns det annat som är roligare: Köper Du en ännu lite större och bredare bräda (75-90 cm) med 7-8 kvm segel så kan Du få oerhört mycket fler roliga timmar på vattnet.

    Kom ihåg – det blåser nästan alltid sämre än vad man någonsin kan hoppas!

  • stakarn

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 16:39

    tack för hjälpen.
    alltså jag bor vid falköping, så jag har en bit till ställena att surfa. och vattenstarta är inget jag provat på så en sån bräda är nog inget för mej…

    men finns det någon som vet något vettigt paket till mej så får ni gärna höra av er.
    mvh samuel

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    17 juli, 2011 vid 18:01

    Det beror på hur mycket du vill slita i början. Ifall du verkligen tycker det är kul att surfa och vet att du kommer fortsätta även om det kanske inte är jättelätt i början, men att det blir roligare sen när du lärt dig, så kan du kanske satsa på en freeridebräda av något slag.

    Alternativt om du vill ha en enkel bräda som kanske har ett centerbord och är stabil som gör att inlärningen blir enklare så kanske du ska satsa på en instegsbräda. Som du kanske tröttnar lite på och känns lite stor när du väl kan.

  • stakarn

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 18:47

    alltså jag kan grunderna, har tröttnat på min nybörjarbräda från 80-talet och med en volym på säkert 200l
    finns det freeride brädor som man slipper starta i vattnet, kommer nog inte surfa så mkt i sådan vind…

  • stakarn

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 18:59

    eller hur mkt vind behövs det för att man ska kunna göra en vattenstart? ser ganska gött ut faktiskt med en så bräda 🙂

  • mr-jibe

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 19:17

    Jag vet inte hurdan du är, men jag är en sån som lätt blir irriterad om saker inte går som det ska… Jag ser hellre att man byter bräda oftare och med mindre steg för att underlätta inlärningen 😉

  • stakarn

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 19:24

    får nog säga att jag har ganska lätt för att lära mej saker, å jag älska utmaningar. men vill ju inte ha nån bräda som inte går att segla med i lite mindre sjöar… för det är det som är närmast mej.

  • oscar

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 19:33
  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    17 juli, 2011 vid 20:40

    Ja freeridepaket liknande från förra inlägget är nog ganska bra att satsa på (fast E-ray är en free-racebräda). Men om du ändå har gnistan att lära dig så kanske kan du kan satsa på en 130l freeridebräda? typ JP´s X-cite:
    http://www.jp-australia.com/2011/index.php?id=187 (ej en annons)
    och kanske ett segel på 6-7kvm.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 21:41

    JP XCite 130 är en perfekt freeridebräda som normalviktiga drar rigg på utan problem. Den planar hyfsat tidigt, är lättgippad, lätt kontrollerad och relativt snabb. Kolla gärna tester där den jämförs med andra brädor och Guy Gribbs Intuition om Gybes där man kör på JP XCite. Möjligen kanske Du ska ha en något större bräda beroende på vad Du väger.

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    17 juli, 2011 vid 21:54

    Här testar engelska boards X-Citen (2008´s version) och den beskrivs som fantastiskt lättplanad, stabil och kontrollerbar även i högre hastig heter och förlåtande för klumpiga fötter vid t.ex övning av gippar.

    Översikt: http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/test-overview.html
    X-Cite: http://www.boardseekermag.com/windsurfing-equipment-tests/jp-xcite-ride-2008.html

    Har själv en F2 Stoke som också är med i samma test. De två brädorna är ganska snarlika, men X-Citen är alltid ett litet steg före 😉 .

  • pedersen

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 07:57
    Herr Pelegrin;662469 wrote:
    …..Kom ihåg – det blåser nästan alltid sämre än vad man någonsin kan hoppas!

    Så sant, så sant…….

  • Aquario

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 08:08

    Hej!
    Jag kör en JP X-Cite Ride på 130 liter och väger runt 70 kg. Kan bara hålla med föregående rekommendationer. men om jag skulle välja bräda idag skulle jag nog gå ner till 120 liter och satsa på en Starboard futura, JP X-Cite Ride eller JP Freestyle 107 för att kunna plana lättare med 7m2 segel i vindar runt 8 m/s.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.