Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bräd fråga SUPvs beginner board åt dotter

  • bräd fråga SUPvs beginner board åt dotter

    Publicerad av ubaten på 1 januari, 2012 vid 22:19

    Så är det dags att lära dottra 6 år att vindsurfa till sommaren de bräder jag har är jp exciteride 150 liter 06:a och rrd z-ride 06:a135 liter . nu funderar jag på vad som är lättast att låta henne börja med jp eller att sälja någon av brädena för att köpa en SUP kona surf 10″5 som jag kan använda i lite vågor eller en SUP NSP SURF SERIES 11’0 med windsurfoption ( för att få lite motion samt som hon kan använda. om det är någonsom vet någon som vill byta hör av er samt kom med råd . rigg storlek för en flicka 130 lång minsta jag har är 4,7 search segel med 100% rigg tillbehör.

    ubaten svarade 12 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • oaxen

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 07:44

    Du kan glömma 4.7:an. Om hon själv vill lära sig så gäller det att ge henne alla förutsättningar att lyckas. Köp en dedikerad barnrigg, Hot Sails barnrigg är fantastisk. Din största bräda med en centerbordsfena kan funka alldeles utmärkt. MEN, köp henne en tjock våtdräkt med tajt passform. Låt lärandet ske på hennes villkor – lek!

  • dude

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 18:59

    håller med oåxen. jag kommer ha svårt själv när det närmar sig för min son, att inte pressa på för mycket och att vara för seriös. lycka till!

    en SUP har mycket rocker som bromsar mycket – släpper inte loss, om du inte är på en våg. en minimalibu kanske är en rolig badleksak som också kan testas surfa med om det finns lite vitvatten.

    en våtdräkt som sitter bra är nog a och o

  • rasmus_w

    Medlem
    2 januari, 2012 vid 19:36

    Oh! Kanske jättesjälvklart, men ungarna kan simma va? Och kan ramla baklänges ner i vattnet utan att bli livrädda?

  • ubaten

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 11:50

    Hon simmade 25meter innan hon fyllde fem .hon älskar vattnet och startade föra sommaren med att träna att stå på brädan. Gumman vindsurfar också så det är en familje grej

  • dude

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 15:37

    Lycka till! Berätta gärna av dina erfarenheter 🙂

  • ubaten

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 15:48

    Dude vi kommer att träna på erstaviken vid surfcentret. Bra och långgrunt vid erstaviken badet tror jag

  • dr-masse

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 16:09

    Mina barn är lite äldre, men skulle jag göra detta (vilket jag gärna vill…), så blire nog först en surfcamp i Varberg med andra barn. Verkar suveränt bra, tycker jag.

    Inget slår det – lära sig av folk som kan lära ut och tillsammans med andra barn. Har bevisats ordentligt i de skidskolor som mina tjejer varit med i. Nu vill de hellre åka själva… perfekt!

  • ubaten

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 16:15

    Lasse säkert super med surf camp kan bli något ev på sommar semester vet du pris .? Annars är det här en sak som familjen har gemensamt . Vad harvdu för erfarenheter av bräd val och rigg?

  • dr-masse

    Medlem
    3 januari, 2012 vid 16:22

    Barnrigg för barn, helt överlägset. Min äldsta dotter skulle nog kunna kika på en väldigt lätt 3.7a med tunn å fin bom, men helst inte.

    Bräda – inte så himla petigt, men softdeck äger.

  • ubaten

    Medlem
    4 januari, 2012 vid 05:12

    Masse inte Lasse Sorry

  • vigla

    Medlem
    4 januari, 2012 vid 09:13

    Tjena Ubåten

    Min nu 10-åriga son har surfat i drygt två år och hans utvecklingskurva skulle man gärna vilja få del av!

    han började med Simmers barnrigg – Starter-paket med 3,5 segel, tunn bom och tredelad mglasfibermast, helt perfekt. Jag hävdar att en liknande rigg är en absolut förutsättning för att de första försöken ska ge mersmak.

    Jag tycker oxå att Softdeck på brädan oavsett modell är en stor fördel för att inte de första vurperna ska verka avskräckande, känns bättre för en själv oxå.

    Nästan alla firmor har junior och/eller startbrädor med softdeck med fällbart centerbord elller fena för att minska avdriften. Min grabb tyckte att det var en märkbar skillnad med eller utan centerbordsfena oavsett storleken på brädan. Man kan börja med mycket volym för att kunna koncentrera sig på hanteringen av riggen men ganska snart vill barnen ha en mindre juniorbräda för att lättare kunna manövrera rörelserna med sin ringa vikt och korta ben. Trots liten volym på juniorbrädorna är de extremt stadiga och svåra att kantra med oavsett vindförhållanden.

    Lycka till !

  • bicless

    Medlem
    4 januari, 2012 vid 23:02

    SUP:en med vindsurfingoption är stabil nog men för att hon skall kunna kryssa behöver hon centerbord.
    Det har alla vindsurfingbrädor för nybörjare, det finns även supar som har det, vi får in en exocet SUP senare i vår med centerbordsoption men vet att fler märken har detta.

    Om du satsar på nybörjarvindsurfingbräda med centerbord så se till att den inte är för stor, de på 200 liter och mer blir svåra för personer med hennes vikt att svänga med. det finns bra modeller kring 160 liter, f2 xantos 160 exempelvis men det finns fler från rrd, bic, starboard mfl.

  • skywalker

    Medlem
    5 januari, 2012 vid 10:04

    En Starboard Super ’10 kanske?
    Mjukt däck, centerboard. Fungerar som allround-SUP och stabil nog att lära sig vindsurfa på.

  • ubaten

    Medlem
    9 januari, 2012 vid 21:17

    man får tacka för alla råd nu blir det en trip till surfspot och kolla rigg samt bromma någon som vet något om barn rigg blade ?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing bräd fråga SUPvs beginner board åt dotter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.