Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda för lättvind, barn på fördäck och skoj

  • Bräda för lättvind, barn på fördäck och skoj

    Publicerad av mangew på 22 april, 2010 vid 11:48

    Vill ha en bräda för att kunna användas som lekplattform, lättvindsbräda i insjö, framtida barnbräda. Vi tillbringar sommrarna vid en relativt blåsig insjö (har haft riktigt skoj med 80-tals planka, inte lika kul med 100L freestylen men ändå) och skulle därför vilja ha en bräda för att glida omkring på. Sedan skulle det vara kul om även grabben kunde hänga med, precis som jag gjorde när jag först kom i kontakt med vindsurfing för en så där 26 år sedan.

    Skall man satsa på en stor nybörjarbräda eller vågar man gå ner på en mindre SUP, typ Sealion?

    /Magnus

    pgvirtual svarade 14 år sedan 11 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • doc

    Medlem
    22 april, 2010 vid 12:08

    Då hade jag hellre satsat på en Summerboard, storebror till Sealion. Jag kör på Nah Skwell 7’8″ som är snarlik Sealion och det är inte mycket fördäck kvar att sätta ungar på eftersom brädan är så kort.

  • el-maco

    Medlem
    22 april, 2010 vid 13:37

    http://www.nauticexpo.com/prod/starboard-windsurf/tandem-windsurf-board-21399-135440.html

    Tandembräda 😉
    Annars finns väl Kona brädorna? Vet inte hur de är eller ngt, tyckte bara det var nice med en tandembräda 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    22 april, 2010 vid 13:43

    Kona Mahalo är väl som Starboard gemini, du får med både barnen och deras favoritleksaker. 🙂

  • vigla

    Medlem
    22 april, 2010 vid 14:01

    Köpte en JP Funster 160 liter till hela familjen förra sommaren vilket var mitt i prick. Kanon för lättvindsdagar och som familjebadbrygga och SUP. Min grabb på 8 år lärde sig att ta sig fram och tillbaka på vattnet med den. Funkar med riggar på 1.0 – 12.0 så det är bara att välja vad man ska ha den till. Inte helt fel att träna in nya riggmanövrar med ett mindre segel i lättvind, med ett större segel och fena släpper den mycket tidigare än andra motsvarande brädor och är ett bra komplement för sommarsurfet. 😀

  • spitchen

    Medlem
    22 april, 2010 vid 14:16

    Hej!

    Det finns några på marknaden med helt infällbart centerboard. Det kan vara bra om du vill ha den många år. Går dessutom att utvecklas på.. och hela familjen kan ha kul!
    Kan vara svårt kanske att hitta på beg. marknaden men det går att få tag på bra paket som har ett eller två år på nacken i butik.

    Mellan 150 och 200 liter med en rigg kan du få under 10 lakan..

    Mvh/Spitchen

  • nemo

    Medlem
    22 april, 2010 vid 18:41

    eller varför inte en naish 11’6″ ast window då kan ungarna ligga och kolla in gamelgäddan oavsett om du seglar eller står upp med paddel

    http://www.kingofwatersports.com/naish-nalu-116-ast-window-stand-up-paddle-board-i10178.html

  • pgvirtual

    Medlem
    22 april, 2010 vid 19:55

    Som Kona One-ägare kan jag bara rekommendera den för dina behov.
    – Stor och flyter som en kork, bra badbrygga. Mjukt däck från för till akter.
    – Snabb (= som en 130 liters freeride planka) när det blåser tillräckligt för att plana, funkar bra också med ett stort insjösegel, typ 9.5 m2
    – Har fint glid i lätt vind, och stort och stadigt centerbord så att den går upp på kant på kryss. Kryssar så bra att man alltid kan ta sig till det ställe där vinden är som starkast, och sedan kommer man tillbaka också.
    – Funkar bra för barnen
    – Längden gör att den funkar som SUP

  • bicless

    Medlem
    22 april, 2010 vid 21:15

    Summerboard borde som nämndes innan passa fint. Den är som en Sealion XL med möjlighet till centerfena. Då kan grabben kryssa mycket enklare eller om nån annan i familjen som är nybörjare vill testa vindsurfa. Sen att den är kul att paddla som SUP eller går utmärkt att vågsurfa som longboard är ju inte fel. Inga stroppar som är i vägen när man skall ha den som badbrygga, solplattform eller vad man nu vill göra.

  • pgvirtual

    Medlem
    23 april, 2010 vid 05:19

    Men Sealion är ju inte “en vindsurfingbräda för en insjö”? Det finns inga vågor att rida, och om det inte blåser tillräckligt för att plana så torde den vara en pråm… Funkar säkert fin för nybörjare, barn och som badbrygga.

    Men jag tycker ändå att seglingsegenskaperna är ett viktigt argument!

  • mangew

    Medlem
    23 april, 2010 vid 07:04

    Tack för alla svar!

    Baktanken är ju alltid att kunna ha kul i Apelviken också! Men jag inser nog att en större bräda är att föredra och då helst med centerbord.

    /Magnus

  • macedu

    Medlem
    25 april, 2010 vid 13:45

    Hej!

    Köpte en F2 Discovery i veckan från Surfspot. Och jag/vi hade samma tankar som dig. Min tjej har precis oxå fått upp intresset. jag stod mellan att välja en 160l med CB (BIC) eller just denna (visst naish har oxå ngn) på 220l. Just att jag vet att jag kan sätta en av ungarna där framme och plöja lite gjorde valet. Den lär gå i sjön i veckan. Jag kan säga att däcket på den gör att den är helt ofarlig för ungarna att druttla runt på, mjuk som fan. Anna kan tom lägga sig på den som en luftmadrass i poolen eller i havet och bara vara….. (högt däck om vi säger så).

    Har ju andra brädor men då jag flyttat från GBG till inre mälaren så var detta ngt som gör att jag iallfall kan få lite segeltid oavsett och även familjen kan vara med och inte blir totalt uttråkade oavsett vilken bad/solplats man väljer.

    Perfekt nybörjarbräda som även är kul för den lite mer erfarne. Uppfällbart centerbord som gör att man kan kryssa med brädan även i svag vind. Brädan är designad för snabbats möjliga inlärningskurva. Mycket bred och stabil och vilket gör det lätt att lära sig manövrar som jippar mm. Den har dubbla rails (kanter) vilket gör att brädan trots stor volym är lätt att svänga och även kan exempelvis fullplaningsjippa vilket inte går med andra nybörjarbrädor.

    Volym 225 liter, 90cm bred, 280 lång, 14,9kg, 35cm powerboxfena, nedfällbart centerbord, segelrange 2,5 till 9,0 kvm”

    Och har du vartit med förr som jag så vet du ju att 280 i längd ja det hade ju för fan vissa vågisar förr i tiden…. för att inte tala om pråmarna på 380 och 60breda osv osv…

    Jag kan PM a dig om hur den kändes efter denna veckan…ja om du nu inte har panik.

    Fördelen är oxå att ALLA mina segel tar den….vilket gör att jag kan “möla” med 8,5 medand frugan mfl kan byta till ett mindre 😀

    /mac

  • mangew

    Medlem
    26 april, 2010 vid 08:00

    Låter som en bra idé, men den var stor, men det kanske är det som är grejen.

    /Magnus

  • macedu

    Medlem
    26 april, 2010 vid 08:58

    Skall man ha en familjebräda så tror jag på detta monster jag har ta mig faen haft mina huvudbry och bollat med många om detta :grin:.
    Möjligtvis om man hittar ngt runt 190-200l men jag tror ändå att de litrarna är till mer plus än minus, det blir ju ändå ett stort “as”.
    Sen finns det väl Kona och det alternativet som Bicless nämner. En del i valet var väl oxå att min fenuppsättning är i powerbox, så man är klar där så att säga 😀

    Hoppas att du hittar rätt, berätta gärna om ditt val sen, angenäma probelm är det iallfal.

    /mac

  • pgvirtual

    Medlem
    26 april, 2010 vid 12:46

    My 5 cents: Kort och bred bräda betyder pråm i lättvind. Inget glid som en längre bräda har. Men samtidigt är den ju stabil som en brygga vilket underlättar för nybörjare.

    Själv tror jag att det är ytterst få erfarna surfare som i längden har nöje av en bräda av nybörjarsnitt med måten 280*90. Men samtidigt kan du hitta många verkligt duktiga surfare som njuter av att segla (tävla, cruisa) en Raceboard på 380*65.

    Gör en lista på dina prioriteter och red ut vad du egentligen behöver och vill ha för insjön.

  • macedu

    Medlem
    26 april, 2010 vid 13:08

    Som sagt, inte lätt, vi alla väntar spänt på ditt/Ert beslut :crazy:

    /mac

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bräda för lättvind, barn på fördäck och skoj

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.