Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädan släpper och far med vinden

  • Brädan släpper och far med vinden

    Publicerad av davven på 6 juli, 2008 vid 22:37

    Har köpt nya prylar som nybörjare, men jag har problem med att bräden släpper och åker med vinden ibland så man får bredkasa sig ur det och sedan styra in brädan i rätt riktning med fötterna igen. Kommer ofta efter små hopp, jag hade aldrig det problemet med min gamla bic bräda.

    Kör med en 133 liters RRD 360S evo bräda och en evolution SX40 40 cm
    slalomfena, 5.7 vågsegel “Crosssover.”

    Är det ngn som vet om mitt problem är sjögräs när brädan släpper, eller är det som en kompis sa att jag lägger för mycket tyngd på bakfoten? Läste ngnstans att man ska lägga mycket tryck på bakfenan för att få bra fart i grejjerna “förvirrad.”

    Vore mkt tacksam för svar, har även funderat på och kapa fenan nga cm, kan man göra det utan vidare? Den är endå skadad av förra ägaren längst ner, och 40 cm på Haga när det blir västlig kan bjuda på en del obehagliga krascher när man sätter sig på en sandbank:laugh: :cool2:

    nissex3m svarade 15 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    6 juli, 2008 vid 23:21

    Spinout kallas det. Vanligtvis är det en stall (för hög belastning i förhållande till farten) eller ventilation (det sugs ner luft ner till fenan, vanligt när brädan studsar till i lite chop eller i landningen efter ett hopp, kan iofs också vara stall) men det spekuleras i om det i väldigt höga farter skulle kunna vara kavitation (trycket på fenans lågtryckssida blir så lågt att vattnet kokar).

    På Haga kan orsaken mycket väl vara sjögras, det har en tendens att driva in i stora sjok där. Bara att vända på brädan och kolla om du ser den fena du är van att se eller Bob Marleys kalufs. Att fenan är trasig och sliten kan risken för spinout också öka. Såga av fenan låter som en dålig idé, bättre då att köpa en mindre fena men tänk på att en mindre fena tål mindre belastning och lättare släpper. Om det är sjögräs som är problemet så finns det speciella sjögräsfenor att köpa.

    Pressa med bakfoten för att få fart i grejorna, javisst, men man måste också ha fart i grejorna innan man börjar pressa. Hur mycket beror på hur liten fenan är, jättefenor på 60-70 cm kan man belasta stenhårt när brädan knappt rör sig medan små fenor bara kan belastas hårt när det går undan rejält. I princip kan alla fenor belastas stenhårt i sidled med bakfoten men det förutsätter att man kan komma upp i tillräckligt hög fart. Vissa brädtyper (typ våg- och freestylebrädor) seglas t.ex. vanligen inte på ett sätt som gör att man kan panga på stenhårt med bakfoten och även om man kanske kan göra det så förtar det syftet med de brädtyperna.

  • davven

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 06:43

    Får tacka för svaret, får skaffa en sjögräsfena helt enkelt. :laugh:

  • nissex3m

    Medlem
    7 juli, 2008 vid 06:58

    Testa att vicka/rycka lite med bakfoten, för att få bort luften runt fenan och på så sätt få “fäste” igen…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädan släpper och far med vinden

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.