Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädans form under??

  • Brädans form under??

    Publicerad av nyborjarsurfaren på 28 mars, 2010 vid 10:17

    Frågat om detta i min tråd, men alla kanske inte läser den (troligen inte)

    Så jag frågar här med.

    Om en bräda har plan botten vs v formad eller en med ^^ Typ sådan vinkel (v form med rundade sidor) svårt att beskriva.

    Jag har en v bottnad Bic Rock ´n Roll Körde den förra sommaren
    och en plan Fanatic Ultra Shark Aldrig provat den ännu!

    kompisen har den tredje varianten , den har jag provat men inte surfat.
    (Var i bö rjan av min lilla karriär , blev vindstilla !!)

    Men hur ändrar det brädans karaktär?
    Planing
    stabilitet
    styrning

    //Daniel

    Knatte svarade 14 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 10:54

    Ingen som vet något , varför brädornas botten är formade olika?

  • rasmus_w

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 11:07

    Jo, vi vet en himla massa. Problemet är att det där är ett grymt invecklat område, det finns hur många bottenformer som helst, Plan, plan med v, dubbelkonkav, trippelkonkav, enkelkonkav etc.

    Lite enkelt så kan väl sägas att plan botten ger minimalt motstånd men en rätt studsig och svårkontrollerad bräda, v funkar lite som en “köl” och trycker vatten åt sidorna så brädan går lite lugnare i vattnet. Olika sorters konkaviteter är tänkta att skapa en luftkudde under brädan för att sänka motståndet och ge mjukare gång.

    Fast det här var såpass överförenklat att somliga av teoretikerna här troligen kommer påstå att något av det jag sa är direkt fel.

  • tsss

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 13:38

    Grattis till Rasmus W som i alla fall tog mod till sig. Och som säkert har helt rätt i att ingen riktigt orkar svara på detta gigantiska ämne. Själv vet jag lyckligtvis för litet för att våga uttala mig om boardvetenskapens heliga Kaba.

    Tittade under en gammal Mistralbräda (ca 1990) och bottenformen ser ut som dubbelkonkav men med uthyvlat mittenparti. Tjaha – varför så??
    Misstänker att ibland har nog inte ens shapern haft en susning om vad som varit en förbättring eller ej…
    Men ska man sälja nya årets brädor till sugna kunder så måste man ju komma med något nytt.
    Om jag tittar på mina brädor så verkar dom, alla tre, ha ett mycket svagt v-format bottenparti. Men v-formen är så utvinklad att första intrycket på två av dom är att dom är platta i botten…

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 14:03

    okey då är det säkerligen inte så extremt mycket skillnad på mina två brädor.
    Iallfall så kommer inte jag vara mycket sämre på Fanaticen än Bic baserat på enbart botten formen.

    Dem är så olika ändå baserat på fen-storlek ,mast-placering och vart den bredaste punkten är .
    Men längtar med spänning på provturen med Fanatic brädan.

  • kinetic

    Medlem
    30 mars, 2010 vid 14:18

    Sharken är en “ljusår” modernare bräda…Skillnaderna som du kommer märka relativt tydligt mellan de 2 brädorna kommer inte kunna tillskrivas bottenformen utan snarare scoop/rocker samt placering av mastkassett/stroppar….

  • Knatte

    Gäst
    30 mars, 2010 vid 15:46
    kinetic;603840 wrote:
    Sharken är en “ljusår” modernare bräda…Skillnaderna som du kommer märka relativt tydligt mellan de 2 brädorna kommer inte kunna tillskrivas bottenformen utan snarare scoop/rocker samt placering av mastkassett/stroppar….

    Är böjd att hålla med i ovanstående tips..:cool2:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädans form under??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.