Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädstorlek och vindstyrka

  • Brädstorlek och vindstyrka

    Publicerad av royn på 2 juli, 2009 vid 06:48

    Finns det någon generell “regel” hur stor bräda man bör använda beroende på vind?

    Själv klart beror det på person och hur mycket man väger, segelstorlek, fena m.m. Men jag har märkt att min Starboard 121 carve gärna vill resa sig upp, börja “kasta” omkring och välta när vinden blir för stark.
    Har en RRD fSW 95L som jag inte riktigt behärskar, som är tänkt att användas när det blåster lite mer.
    Vore en 105L bättre för mig? Kan man segla på en sån när det blåser rejält?

    Jag är 187cm, 91kg och en medelgod seglare antar jag. Gippar, tränar på fullfartsgip och duck jibe som sitter ibland.

    Tacksam för svar

    Royn

    svenj svarade 14 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • carrera

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 06:54

    Generelt kan man trima in en större bräda också för att funka bättre i hårdare vind, dels genom mindre segel då, men även mindre fena, flytta stropparna längre bak o närmare kanterna! Att hålla grejerna i hård vind är ofta även en rutin sak!
    Största problemet är oftas att komma igång från stillastående!

  • pgvirtual

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 06:57

    Njaa, om vattenytan är litet gropig så är nog en 5.0 – 5.3 det minsta du vill använda på en 105 liters bräda. Men det finns förstås undantag, jag har en surfkollega som använder sin 105 liters FSW med 4.7 segel men så väger han väl åtminstone 120 kg.

    Jag har en RRD FSW 94 (väger 100 kg) och min uppfattning är att det är en av de snällaste små brädorna. Eftersom du väger bara 91 kg så tycker jag nog att 95 liter borde vara en rätt mångsidig bräda för segel 4.2 – 6.2.

    En kombination C 121 + 105 låter inte rätt. Brädorna är egenskapsmässigt för nära varandra.

  • royn

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 07:31

    Tack för svar.
    Då är det bara att “tämja” 95L brädan.
    En snabb fråga till. Min 121L kom med en 38cm fena, vad skulle ni rekommenderar för storlek på fena om jag skulle skaffa en mindre? Hr funderar på 34cm freeride typ.

  • ludde_l

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 07:48

    Att flytta fram mastfoten hjälper även till att hålla ner nosen i mycket vind.

  • rillestark

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 08:42

    En 38 är en ganska stor fena & passar nog bäst för segel runt 7.0. En 34-32 kanske skulle vara bra till 6.0 och blåser det mer å du ändå vill använda denna bräda så kan du ta en större vågfena, typ 30 cm. Brädans egenskaper beror, enligt min erfarenhet, till stor del på vilken fena som sitter på.

    Frid

  • Knatte

    Gäst
    2 juli, 2009 vid 09:16
    Royn;556581 wrote:
    Tack för svar.
    Då är det bara att “tämja” 95L brädan.
    En snabb fråga till. Min 121L kom med en 38cm fena, vad skulle ni rekommenderar för storlek på fena om jag skulle skaffa en mindre? Hr funderar på 34cm freeride typ.

    Kika vad experterna rekommenderar 😉
    http://www.boards.co.uk/equipment/finsize_calc.asp
    http://www.select-hydrofoils.com/en/selector/

  • svenj

    Medlem
    2 juli, 2009 vid 21:22

    Jag väger 87 kg och tycker att din brädkombination 95 + 121 låter som en dröm.
    121 liter + 38 cm fena med en 7.5.
    95 liter men några bra fenor till 2-3 segel tex 6.2, 5.4, 4,7…
    Satsa dina “fenpengar” till den lilla brädan 🙂
    Själv har jag en bräda på 109 liter. Funkar bra till 7,5 (med 38 cm) 6,4 (34 cm) och 5.5 (30 cm) men är känns helt fel till 4.7 (min minsta fena är 30 cm).

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brädstorlek och vindstyrka

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.