Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Brandon Bay 2005

  • Brandon Bay 2005

    Publicerad av calle på 20 oktober, 2005 vid 13:51

    Irland 2005

    Det var dags att lära sig att rida vågor, inte bara åka omkring bland vågor och hoppa utan verkligen rida.
    Jag och Robban bestämde oss för att testa att gå på kurs, sagt och gjort vi bokade in oss på Guy Cribb’s, känd från engelska tidningen Windsurf, vågseglings clinic i Brandon Bay på Irlands västkust.
    RyanAir flyger till Shannon som ligger vid Limrick vilket gör att det bara är ca: 12 mil ut till Brandon Bay, vilket alla som kört bil på Irland vet är bra eftersom det tar lång tid att köra på deras dåliga vägar. Ryan har ju minst sagt förmånliga priser så det hela gick på ca: 1400 SEK tur och retur inklusive ett extra bagage för brädan. Det extra bagaget fick inte väga mer än 32 kg vilket ju satte vissa begränsningar för vad som skulle få åka med.
    Det blev en vågbräda, 3 segel (4.2,4.7,5.3) två master och en bom vilket vissade sig väga exakt 31.7 kilo med lite blöta segel på vägen hem.

    Resan ner till Skavsta gjordes i Robbans fina VW buss i sann surfanda, väl vid incheckningsdisken så tittar killen på våra stora väskor och säger ”jag vet inte om ni får ta med er dom där, tror inte det” men eftersom vi verkligen hade kollat och dubbelkollat så sa vi iskallt att ”men det vet vi att vi får” så killen ringer någon som styr upp honom och sen är det inga problem. Puh!

    Eftersom det inte går att hyra en bil med takräcke på Irland så hade vi lånat ett uppblåsbart ”handirack” från Masse (stort tack!!), det vissade sig att vi lyckades trycka in allt i den Volvo V50 vi hyrt. Vi skulle inte så långt första kvällen.

    Fredag:
    Morgonen börjar med att vi monterar ”handiracket” vilket vissar sig fungera utmärkt, vi la bara brädorna på taket, och beger oss mot kusten.

    Väl framme vissar det sig att det blåser mycket bra, så vi skyndar oss att slänga in allt som inte har med surf att gör hos Jamie Knox’s Bed&Brekfast och åker till ”Dumps”.
    Väl där vissar det sig blåsa 4.2 och gå skapligt stora vågor. Seglingen går så där i början, det är alltid lite spänt på nya vågställen tycker jag. Försöker fånga lite vågor vilket är otroligt mycket enklare i sideshore förhållanden och med lite längre vågor än på Torö (där jag brukar försöka vågsegla) men det blir inte mycket till ”bottom turns” och ”cutbacks”.
    Jamie Knox hjälper oss att fixa ett takräcke av en 4 tums regel som vi köper på brädgården i Castlegregory, det blir mycket bra.
    Helt färdiga så avslutar vi en bra dag med en grym ”Sirlon steak” på Spillanes, den lokala puben.

    Lördag:
    Första kursdagen och det är såklart ingen vind! Vi åker ändå iväg till stranden och Guy tycker att vi ändå skall rigga upp och göra lite torrsegling. Mycket bra tips om inställningar och trim, alla fick till exempel öka storleken på fotstropparna. Sen gick vi igenom hur man blir spolad på bästa sätt, jo det finns bättre och sämre sätt, vilket vi sen gick ut och provade i nära nog stiltje. Jag slutade efter att ha klivit på en lite fiskj*vel (weeverfish/fjärsing) som gräver ner sig i sanden och bara sticker upp sin giftiga tag. Det gör mycket ont och man skall stoppa foten i mycket varmt vatten.

    Söndag:
    Prognosen för söndagen såg minst sagt god ut, kulingvarning och stora vågor.
    Det visade sig att det stämde, det är antagligen den största dagen jag varit ute och seglat i, och vore det inte för Mr Cribb så hade jag nog stannat på land, det blåste 18-19 m/s och vågorna var ca: 3 meter höga. Jamie Knox kom nerkörande med sitt släp med uppriggade Goya segel och gick ut med 4.1 tog 3 repor ut och kom upp och sa att det blåste för mycket vilket förstörde vågorna. Vi riggade 4.2, eftersom vi inte hade mindre, och gav oss ut, Guy körde runt och tipsade och hjälpte till vilket var rätt skönt i dom extrema förhållanden som rådde. Vi var dom första som gav oss ut förutom Jamie, Guy’s sista ord var ”Don’t think about what the guy’s on the beach think’s, you are out there so they already think you are the shit” vilket gjorde att det var lättare att ge sig ut för att få smisk inför en fullsatt sanddyn.
    Kom ut 4-5 gånger på hela förmiddagen tror jag, men vilka gånger! Riktiga fetingvågor och efter lite torrträning och instruktioner från Guy så får jag till några riktiga ”bottomturns” och ”cutbacks” dessutom flera i rad (även om det inte såg så radikalt ut på video). Det är lätt den coolaste känslan jag upplevt på en bräda. Känslan när man får till en riktigt skärande sväng uppför en stor våg slår det mesta. Nu är man ju helt fast och inser att det är det här man vill hålla på med!!
    Vi åker in till byn och äter lunch och snackar mer taktik och tips. Sen är det dags för en lika härlig eftermiddag.
    Super nöjda och super trötta avslutas dagen med en stor oxfile på Spillanes på kvällen.

    Måndag – Torsdag
    Ingen vind! Lite vågsurf , vandring upp för Brandon Mountain, fiske tur och shopping till familjen i Dingel.

    Fredag:
    Vind igen, lite mindre än i söndags, lånar 5,7 Expression och JP Freestyle av Guy och guppar ut och fångar vågor (1-2m). Förvånad över hur lite vind det behövs för att det ändå skall vara kul. Men inser att fysträning måste in i schemat över vintern, guppa omkring och fånga vågor är jobbigt!!
    Vinden ökar och jag byter till min Fanatic Goya PM och fortsätter att försöka fånga vågor, vilket faktiskt går riktigt bra. Dagen slutar med 4.7 segling i 15 min innan vinden dör helt.

    Lördag:
    Hemfärd står på schemat idag men vi behöver inte sluta surfa förens 14.00 så det finns hopp om ännu en dag med vågor. Det ser inte ljust ut på morgonen, men vi packar ihop det sista och åker ner till stranden, Guy är övertygad om att det kommer att komma vind.
    Väntar någon timme och riggar sen upp 5,3 utan någon större brådska. När vi är klara så har en lokalgubbe hunnit ut och det ser ut att fungera så vi guppar ut och kör, sen ökar vinden hela tiden och det blir en mycket bra dag, vågorna är ungefär som igår.
    På slutet vrider vinden och det blir frånlandsvind, mycket konstigt att rida vågor i?!
    Vi seglar fårstås för länge och får stressa lite för att hinna hämta det sista hos Jamie Knox och även duscha av oss gummilukten, skorna luktade tillräckligt illa  .
    Även hemfärden fungerade perfekt och RyanAir hade inte sönder något.

    Sammanfattning:
    En lyckad surfresa, det saknades kanske en dag till med vind, Brandon Bay är definitivt ett ställe jag kommer att besöka igen, lagom svår vågsegling i väldigt fina omgivningar.
    Nästa gång så chansar jag nog på vikten och tar med mig ett segel till, 5.8-6.0, för att kunna guppa ut i lite vind.

    När jag lyckats övertala min fru att det är dags för en ny surftrip så är det inte omöjligt att jag åker på en av Guy Cribb’s kurser igen, han hade en skön men ändå seriös stil och verkade verkligen ha tänkt igenom hur man skall lära ut saker och ting. Skulle inte ha något emot att åka till något plattvatten ställe så att han kunde styra upp mina gippar och mina extremt patetiska Vulcan försök (ingen som sett det förstår nog att det är det jag gör smirk.gif )

    Måste bara avsluta med att kommentera mina segel som är Simmer Crossover från 2005, dom är jag fantastiskt nöjd med (vilket jag inte fått betalt för att säga) lättriggade, hållbara och med en skön känsla. Köpte dom begagnade vilket ju gör dom ännu mer prisvärda.

    Blev lite långrandigt det här men …

    Mvh Calle
    PS Åtekommer med lite bilder.

    basse svarade 18 år, 3 månader sedan 13 Medlemmar · 30 Svar
  • 30 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 oktober, 2005 vid 14:00

    Kul läsning verkligen, nu blev jag själv sugen på att gå en sådan kurs.

  • dr-masse

    Medlem
    20 oktober, 2005 vid 14:14

    Fasen, det där låter guldbra!

    Skönt att räcket kom till någon slags anvädning, i alla fall, Brandon Bay är hårt på kartan över framtida surfresor nu!

  • sebbe

    Medlem
    20 oktober, 2005 vid 14:48

    Kul inlägg, lät som en kanon och billig resa.
    Ångra dig inte när det gäller större segel, det är meningslöst att vågrida med en 5,8 eller 6,0 om du har riktig swell, plana lite mer på väg ut är inte nån poäng i sig, viktigare att ha ett ségel som inte stör dig i vågridningen.

  • basse

    Medlem
    20 oktober, 2005 vid 14:49

    Kul som tusan.
    Kan du skriva lite om hur det var att ta sig ut å så?? Hårt beachbreak eller soft sandstrand eller rev. Tryck i vågen? Branta vågor? Snabba vågor? Måste det blåsa 4.7 för att det skall bli vågot eller är det swell som gäller…. Priser på boende mat å kurs är ju trevligt att veta också??

    Skall bli kul att se lite bilder!

  • bwss-bg

    Medlem
    20 oktober, 2005 vid 15:10

    Föredömlig rapport Calle! Hmm. Kanske dags att börja mjuka upp sambon lite.
    smirk.gifBenny

  • jeppepeppe

    Medlem
    20 oktober, 2005 vid 15:46

    Mycket trevlig läsning! Blev helt klart sugen på både Brandon Bay och att vara med på en kurs hos någon som verkligen kan surfa OCH lära ut! Flög själv med Ryan Air i förra veckan och blev positivt överraskad, det går ju att hitta riktigt billiga resor!

  • chrillecarlsjo

    Medlem
    20 oktober, 2005 vid 16:01

    Kul o läsa om lite nya ställen smile.gif Själv trampade jag på en fjärsing i frankrike för några årsen, det var inte så skönt grin.gif
    /C

  • jeppepeppe

    Medlem
    20 oktober, 2005 vid 21:27

    Glömde fråga innan, vad kostade en kurs med Cribb?

  • petter

    Medlem
    21 oktober, 2005 vid 08:27

    Kul, låter grymt trevligt!!!

  • gur

    Medlem
    21 oktober, 2005 vid 18:40

    kul rapport calle, man blir lite lätt avis…

    /gurra

  • calle

    Medlem
    10 november, 2005 vid 18:57

    Den här dagen var den med minst vågor, men dom var inte dåliga för det 😀
    [img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/1208DF2938-med.JPG[/img]

  • calle

    Medlem
    10 november, 2005 vid 19:00

    Det är robban där bakom.

    [img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/1208DF3087.JPG[/img]

  • calle

    Medlem
    10 november, 2005 vid 19:01

    Mer härliga vågor!
    [img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/1208DF3048.JPG[/img]

  • calle

    Medlem
    10 november, 2005 vid 19:02

    Nämen här är ju jag smile.gif
    [img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/1208DF2956.JPG[/img]

  • calle

    Medlem
    10 november, 2005 vid 19:03

    Jag skall dit igen, som ni kanske förstår:
    [img]http://www.surfzone.se/pp_data/500/1208DF2938.JPG[/img]

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Brandon Bay 2005

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.