Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brevik fredag 15/7: Tack för väjningen!

  • Brevik fredag 15/7: Tack för väjningen!

    Publicerad av stefanlindmark på 15 juli, 2011 vid 20:41

    Hej du vindsurfare med grannt röd bräda utanför Brevik!

    En slör spårade helt ur för mig i en tokby i den tilltagande vinden och mina 12 kvadrat vände sig plötsligt emot mig. Efter en absurt lång och lika okontrollerad repa i full karriär med överkroppen nedsänkt i vattnet kom jag upp med välsköljda ögon. Det första jag såg var att jag skurit in från lovart ned över din kurslinje.

    Jag vill tacka så mycket för att du var observant och väjde undan för min monsterprejning.

    Hälsningar,
    Stefan

    rasmus_w svarade 12 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • bicless

    Medlem
    16 juli, 2011 vid 07:47

    12kvm? Blåste 5,3 på fituna

    Bicless

  • stefanlindmark

    Medlem
    16 juli, 2011 vid 14:33

    Jo det gjorde det nog här då också :-0
    Därav Fight Club…

  • bicless

    Medlem
    16 juli, 2011 vid 14:39

    Imponerande att du tog dig in. När vinden ökade framåt 3 hade alla över 6,5 det väldigt tufft.

  • macedu

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 07:26

    Den gode Stefan kanske räknar kvadraten på båda sidorna på riggen och vips så hade han bara 6.0 :confused2:.
    Fast jag tror inte att Stefan har en 6.0:a 🙂

    Var och åt lunch ovanför Er klubbstuga för två veckor sen i Österskär. Nice!
    Får Ni bra och ofta vind där när det brallar?
    Det var en sån där dag när man bara vill cruisa i solsken…..

    /mac

  • stefanlindmark

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 11:18

    Hej Mac!

    Nej då, den enda gången jag behövt räkna dubbel segelyta har varit med tandemformula.

    Den här gången hade vi 10.5 + 9.5 = 20 kvadrat på brädan:
    http://youtu.be/F8hGsPTkb3c

  • macedu

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 11:24

    ……..du det var häftigt 🙂

    /mac

  • sunkan_

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 12:15
    stefanlindmark;662445 wrote:
    Nej då, den enda gången jag behövt räkna dubbel segelyta har varit med tandemformula.

    Häftigt, men hur vänder man på en sådan där egentligen?

    Ser ju ut som att masterna är så tätt ihop så att man inte kan gippa normalt, men det kanske är omöjligt att göra när man är två på brädan ändå..

  • mikaels

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 16:44

    Hehe, bara jag som tog för givet att det gällde en kite när det snackades om 12 kvadrat 😉

    Skönt att det gick bra hursomhelst.

  • stefanlindmark

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 17:35
    sunkan_;662450 wrote:
    Häftigt, men hur vänder man på en sådan där egentligen?

    Ser ju ut som att masterna är så tätt ihop så att man inte kan gippa normalt, men det kanske är omöjligt att göra när man är två på brädan ändå..

    Vid gippar och slag måste masterna vinklas isär ifrån varandra eftersom bommarna är så långa att de överlappar. Gippa är lättare än att slå, men det går med lite träning.

  • zurfman

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 18:09

    (fredag, Österskär-Brevik)
    Jag körde freeride 134 liter vid samma tillfälle som Stefan körde 12an på formulan.

    Började med 8,5 o det gick att hålla i byarna men det var något tungt redan då i byarna.
    Gick ned till 7,2 o då ökade även vinden ett par m/s och även med en större andel byar.
    Var ca 14 m/s i ganska långa perioder.
    Gick bra att köra freeride med 7,2an utan att vara alltför överriggad. Det var litet hål emellanåt då det inte var någon vind alls också (kanske 10% av tiden utan planing, dvs chans till vila på vattnet)

    Kanske litet lättare att jämföra vindarna när ni vet vad jag körde på en freeride(?)
    Det var en ganska bra dag vindmässigt! Blåste något mer från Brevik o österut.

  • irieman

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 20:57

    Hmmm….. 14 m/s och 7.2?? Mätte du det eller var det en uppskattning? Körde överriggad 4.2 här på Gotland för några dagar sedan och då var det kanske 14 m/s i byarna……………….

  • zurfman

    Medlem
    17 juli, 2011 vid 21:49

    Ej uppmätt, men erfaren formula-åkare skattade ungefär samma vindstyrka…14 som hårdast.
    Alla byar var nog inte 14.. gissar att byarna låg mellan 10 o 14. Borde mäta om man skall vara riktigt säker.

    Sen låg det ju inte på konstant vind bakom, så det blir stor skillnad (dvs får chans att vila emellanåt, kan också gippa när inte de hårdaste byarna ligger på osv..).
    Ni kanske hade 10 -14 m/s? I vårt fall var det bara 4-5 m/s vind emellanåt. Så är Trälhavet…

  • bicless

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 20:06

    Det är härligt med trälhavet. 4-14 🙂
    Fituna bjöd på megajämn vind alla Haga. Men saknade vindbyarna lite. Dags för lite byig mälarsurf snart. Lövsta ute i Hässelby och Görväln brukar vara grymt byigt. Nån som seglat där på sista tiden? Uppväxt på de spottarna så de byiga hör lite surfet till.

  • zurfman

    Medlem
    18 juli, 2011 vid 22:15

    I fredags var det ändå bra, eftersom byarna låg på så länge!
    Sen var det nån timme då det öste på rätt bra hela tiden. Mer sånt tack!!!

  • rasmus_w

    Medlem
    19 juli, 2011 vid 08:16

    Somliga saknar Görväln. Jag saknar Roxen. Några bra prognoser på G? Det är två år sen jag sist upplevde en klassisk Roxendag med 4.4 fullpower. Jämn vind och snälla fina vågor som kommer fram och snällt frågar om man är sugen på att hoppa… Nä jag romantiserar inte alls.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Brevik fredag 15/7: Tack för väjningen!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.