Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga bräda!

  • andersbq

    Medlem
    23 april, 2007 vid 14:27

    Glömde säga en sak, det ÄR kul att bygga brädor. Man lär sig en hel del om material, som man har nytta av resten av livet. Och det där med design, Uffe på CLS mallar av allt han kommer över. Det gör alla lokala shapers som inte är ledande i brädutveckling. Kör på bara!

  • smurff

    Medlem
    23 april, 2007 vid 14:30

    Då tror jag att du är helt rätt ute!
    Köp clarkfoam, Epoxy, Glasfiberväv och lite bra verktyg så har du nog vad du behöver. Glömde visst nämna fenbox, mastbox, och fotstoppspluggar.
    How to’s finns en hel del på nätet men du behöver inte göra precis så som det står där ellerhur? De är bra och ha för tips och för att komma igång.
    Du måste inte ha någon vakumpump och bakugn för en epoxy/clarkfoam bräda även om det säkert blir bättre med det.

    Det viktigaste är nog att du har roligt och inte gör det för avancerat + att du bygger en bräda som inte är svårkörd typ 69L vågbräda.

    Lycka till
    mvh
    Smurffen

  • alex_

    Medlem
    23 april, 2007 vid 22:13

    och just det, akta dig för att få epoxi (egentligen härdaren till epoxin) eller annat plastgojs på huden, grova handskar med plasthandskar under och heltäckande kläder är att rekommendera. Om du får det på dig ändå, tvätta snabbt med tvål och vatten, lösningsmedel förvärrar bara det annars. Det är egentligen inte en fråga OM att bli allergisk mot epoxi, det handlar snarare om NÄR som jag har för mig någon skrev här på forumet.

  • ola_p

    Medlem
    24 april, 2007 vid 06:41

    Slipdammet från epoxi som inte är helt härdad är väl det farligaste om jag inte missminner mig.

    Värt att notera är att vissa sorters (lågviskosa framförallt) epoxi är är cancerogena.

    Mao, skyddskläder och friskluftsmask på!

    Kul projekt husomhelst, jag tror tanken att göra många brädor i skitkonstruktion, högdensitetsskum, ingen sandwich och tunnt laminat. Och räkna med att de går sönder efter ett tag (lagom tills nästa prototyp är klar?).

  • canoya

    Medlem
    24 april, 2007 vid 08:48

    Jag tror också att det är bättre att göra sina första byggen utan sandwich men på en kärna som är lite hårdare (tyngre) än frigolit. Styrofoam är nog bra. Första bygget ska man nog inte satsa för mycket pengar på utan mer se som övning i att få till form och plastning. Var noga när du gör scoop-rockerlinjen, strunta i konkaver och konstigheter som försvårar bygget, se till att få jämna kurvor både i botten, outline och däcket så bör du få ihop nåt som funkar hyggligt. Förstärk kring fenbox, mastkassett och fotstroppar så kommer brädan att hålla länge. En finess med Styrofoam är att det nästan inte tar åt sig något vatten alls, vilket gör att lite dingar inte har nån betydelse.

    Lycka till!

  • kapten-k

    Medlem
    26 april, 2007 vid 20:23

    “ska bara sätta i mast-fen och fotrtroppsinfästningarna”
    Dessa är Lämpliga att sätta i INNAN man lägger laminatet på ovansidan.

  • alex_

    Medlem
    26 april, 2007 vid 23:28

    @Kapten K 379526 wrote:

    “ska bara sätta i mast-fen och fotrtroppsinfästningarna”
    Dessa är Lämpliga att sätta i INNAN man lägger laminatet på ovansidan.

    Det kunde du fått berätta för mig för typ en månad sen! Hursomhelst, tyskarna i vår tyska instruktionsfilm gör det EFTERÅT, vi litar på tyskarna
    – det brukarju gå bra för dem…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.