Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga bräda!

  • Bygga bräda!

    Publicerad av konstantin på 22 april, 2007 vid 18:20

    Halloj. Hade tänkt att starta ett eget litet projekt som skulle vara att bygga mig en vindsurfingbräda. har lite funderingar på vart man kan hitta eller få tag på ritningar och instruktionsbok till detta. någon som vet?

    hälsningar/ Konstantin

    alex_ svarade 17 år sedan 11 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • piotr

    Medlem
    22 april, 2007 vid 19:11

    Prova att kontakta Ulf Larsson på cls i Varberg, han kanske har litteraturtips. Eller kan berätta hur gå till väga.
    Verkar tungt hantverk att bygga men det är säkert nice om man får till form och design/airbrush
    Lycka till
    Pw

  • konstantin

    Medlem
    22 april, 2007 vid 20:34

    Har några gamla instruktionsböcker från 80-talet på hur man bygger en sinker, hemma som farsan använde när han byggde egna brädor. skulle ju kunna använda dom som hjälp men då får jag ju inte den senaste designen om jag säger så:grin:
    skulle hälst vilja ha lite nyare ritningar på bräda så man får skapa något som passar för vår tid om ni förstår vad jag menar:laugh:

    Ulf Larsson är det han som startade CLS?
    Han håller till nere vid Apelviken eller?

  • kinetic

    Medlem
    22 april, 2007 vid 20:52

    Konstantin: Det e rätt myckte “meck” om du skall bygga en sandwich-bräda… E ju inte lika “svårt” o bygga “clarkfoam” med glasfiber endast..Har för mig att om man bygger så så airbrushar man själva skumkärnan innan man lägger på laminatet…
    Vad gäller shape:n så blir det ju inte helt lätt att få till den, outlinen brukar inte vålla några större problem, lite knepigare är att få railsen att bli lika på båda sidor, o ännu knepigare blir det att få till en vettig scoop/rocker.
    Det lilla jag vet om “moderna” shapes är att scoop/rocker skiljer sig inte så mycket mellan tex en “full-on slalom” o en freeride/freestyle… Satsa på en scoop/rocker med lite “kick” i tailen o ca 70-80cm “plant” efter det innan du går över till “scoop” så får du iaf en bräda med allround-egenskaper. Krångla inte heller till det med konkaver eller liknande utan satsa på plant i fören med progressivt mera v ju längre akter över du kommer…
    Men som det redan sagts hör med Ulf “CLS” Larsson så lär du värdefulla tips om både det ena o andra…

  • andersbq

    Medlem
    22 april, 2007 vid 21:03

    Ulf “CLS” Larsson är visserligen snäll och brukar gärna prata mycket, men tror inte han är mannen med tipsen. Vad det gäller design så är nog det bästa att du lånar någon annans bräda och mallar av. Skilnaden från 80-talet på brädbygge är att man numera gör allt i sandwich-laminat. Det är nån annan tråd där du kan se en film hur man gör. Principen är att shapa till skumkärnan som på 80-talet, men du kan använda frigolit med lägre densitet. Sedan limmar du på distansmaterialet (nån PU-cellplast ca 6-8 mm) med en tunn glasväv mellan. För att detta ska bli bra ska du ha en vakum-pump med stor plastpåse. Sen är det på med mera väv, helst kolfiber. In i påsen igen, så du blir av med så mycket plast som möjligt. Istället för kolfiber kan man ha trälaminat, som den just avlidne brädgurun Per Andersson uppfann och introducerade på Starboard.
    Alltså, bygga bräda är ganska omständigt nu för tiden. Det tar några byggen innan man får till förhållandet vikt/hållbarhet och för att inte tala om finish. Om syftet är att spara pengar så rekommenderar jag att handla begagnat istället.

  • kinetic

    Medlem
    22 april, 2007 vid 21:23

    Andersbq: 6-8mm “divinycell” är det nog inte många som använder…Starboard tex kör med 3mm (Dur-X 2*3mm). Finns även ett antal “densiteter” på “divinycell” o liknande distansmaterial, har hört att det i vissa fall används densiteter på uppemot 100kg/m3, de vanligaste borde dock ligga mellan 40 och 80kg/m3 gissningsvis. Känner till lite om “Airex/Herex” distansmaterial o en kavlitet som brukar användas är “SC70.75” förslagsvis 5mm. De olika densiteterna på distansmaterialen brukar vara “färgkodade”…Dessa 5mm “Airex” distansmaterial är för övrigt rätt böjbara o ordentligt hårda/lätta (jag har klämt o böjt själv…)…

  • kapten-k

    Medlem
    22 april, 2007 vid 21:28

    Jag har byggt några Sandwich brädor, och Först och främst måste man ha rätt grejor och en lokal att så i.
    Finish jobbet är grymt drygt, Och det kräver en del kunnande om de skall bli starka/lätta
    materialet går på ca 4000:- per bräda, men då har man troligen bättre väv än många fabriksbrädor.

    Skum kärna köpte jag från Genevad cellplast
    och väv och epoxi, samt divinycell från behåpe i klågerup.

    Mina två sista brädor blev riktigt bra i shapen och funkade som det var tänkt
    Sista Brädan Byggde jag 2001 Och den seglar jag på än idag
    266*66cm 120liter och slalom rocker

    Dock fick jag mycket hjälp av några killar i skanör/höllviken
    som är väldigt duktiga på detta också.

  • alex_

    Medlem
    22 april, 2007 vid 21:40

    Vi har precis avslutat vårt projektarbete som gick ut på att bygga en bräda (inte sandwitch) vi sket i ritningar och tog lite mått på en bräda vi hade och nöjde oss med det… testturen återstår fortfarande 😉
    Och iallafall om du ska lamminera med epoxi är det hur lungt som helst att måla på skumkärnan, det blir som glas när det härdat! 🙂

  • tsss

    Medlem
    22 april, 2007 vid 22:25

    @Konstantin 378379 wrote:

    Halloj. Hade tänkt att starta ett eget litet projekt som skulle vara att bygga mig en vindsurfingbräda. har lite funderingar på vart man kan hitta eller få tag på ritningar och instruktionsbok till detta. någon som vet?

    hälsningar/ Konstantin

    hej
    jag köpte billigt ett stort block med frigolit av en kille här i huvudstaden. Han skickade med en film av Tom Sullivan som är 1 tim lång o handlar om hur man bygger en custombräda. Filmen är väl 10 år gammal drygt. En kille här uppe har fört över den till DvD. Så om du är ihärdig så kan du kanske få fram den här filmen genom att snacka med mig.
    (Flera andra har varit intresserade att bygga, bl annat som specialarbete på gymnasiet. Alla har tappat styrfarten efter att ha sett videon! Det är en hel del jobb)

    Tomas twc.nu

    ps Jag kollade din profil o såg att du är född 89, så jag misstänker att även du ska ha bygget som specialarbete på gymnasiet?? Du borde gå åk 2 nu, så du har ju ett år på dig – och det behövs nog. Kostnaden för en bräda hamnar gärna på uppåt 4000:-, men du kan få frigolitkärnan för en hundring om du sågar själv. DS

  • rasmus_w

    Medlem
    22 april, 2007 vid 22:33

    @Alex_ 378426 wrote:

    Och iallafall om du ska lamminera med epoxi är det hur lungt som helst att måla på skumkärnan, det blir som glas när det härdat! 🙂

    Nja, till en början i alla fall. Efter ett tag gulnar epoxin och då blir det inte så fint längre. I början löste custombyggarna det problemet genom att alltid airbrusha brädorna i gulröda färgtoner men efterhand la man färgen utanpå laminatet.

    Men det finns inget som hindrar att man provar. Eller att man gör ett sandwichlaminat i polyester, det gulnar inte och är billigare, men inte lika starkt.

  • alex_

    Medlem
    23 april, 2007 vid 08:03

    Jag säger fortfarande, låt inte pratet om att det är en hel del jobb få dig att tappa suget. Det är jävligt roligt och om man är ute i god tid så hinner man klart. Vi har lagt ner drygt 100 timmar och ska bara sätta i mast-fen och fotrtroppsinfästningarna. Det drygaste är väl alla måtten till shapen och själva utskärningen…

  • andersbq

    Medlem
    23 april, 2007 vid 08:09

    @kinetic 378422 wrote:

    Andersbq: 6-8mm “divinycell” är det nog inte många som använder…Starboard tex kör med 3mm (Dur-X 2*3mm).

    Öhh, jag nämnde aldrig “Divinycell” utan Polyuretan-skum i allmänhet. Jag är inge brädbygge expert, men nog borde även Dur-X vara gjort av PU?
    Sedan är det klart att det finns massa handelsnamn på PU-skum, med vissa variationer i egenskaper, beroende på hur dom har expanderat plasten etc.

  • kinetic

    Medlem
    23 april, 2007 vid 08:44

    Andersbq: Jag e ingen byggexpert ja heller:-), har bara “kollat runt lite”… Enligt Starboards hemsida så är det “PVC” (divinycell ?)…http://www.star-board.com/viewpage.php?page_id=16
    Så som jag förstått det är “Divinycell”, “Airex” mfl alla “PVC plattor” men med olika egenskaper, om än väldigt lika…

  • andersbq

    Medlem
    23 april, 2007 vid 11:08

    Ber om ursäkt, trodde det var PU i skummet, men det är riktigt, det ska vara cellplast gjort av PVC 😉

  • konstantin

    Medlem
    23 april, 2007 vid 13:59

    tjenixen. Min tanken med detta är inte att skapa något proffs bygge. utan projektet är mer som en rolig grej, att ha något att skapa i garaget:smile:
    att göra en bräda i de senaste materialen är väl en självklarhet att man inte börjar med när man ska göra sin första bräda. Tänkte köpa styrofom block som jag skär ut med hjälp av pianotråd till en form. det billigaste alternativet är väl att lima på glasfiber väv eller epoxi.
    som sagt det behöver inte bli något märkvärdigt, viktigaste är väl att den går att dra rigg på.:grin:

    jag gör nog så att jag går efter den instruktionsboken jag har från 80-talet, fast jag skapar en modernare form på brädan. 😉

  • andersbq

    Medlem
    23 april, 2007 vid 14:23

    Jaså, i så fall är det bara att köra på. Köp styrofoam, istället för frigolit. Båda är styrencellplast, Styrofoamen är mycket tyngre, men å andra sidan drar den inte åt så mycket vatten när den går sönder. Sen måste du ha både glasfiber OCH epoxi! Lägg lite tid på att förstärka runt fenbox & mastfot samt under stropparna. Om du vill få ner vikten lite, kan du köpa byggplast (som man har till fuktspärr på hus) och lägga på när du laminerar, och dra ut överflödig epoxi med en spackel. Sedan tar du bort plast-folien när epoxin härdat klart. Ytan blir helt blank & fin. Lite “fattigmans-vakum”.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga bräda!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.