Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga Bräda?…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 1999 vid 09:05

    Det är ingen piss frigg. Förr i tiden fanns det färdigshapade brädor man kunde köpa och laminera/plasta, men jag shapade om den, den har en hårdhet på 25+kg, Fick förslag av mr Freestyle (per Andersson) han tyckte att 3 lager twinnat S-glas 200 + fett med extra förstärkningar ska räcka gott och väl.(60kg) Friggen är ythård och formstabil, behöver inte ens använda stringers. tack och hej
    FRedrik B

  • petter

    Medlem
    21 september, 1999 vid 11:55

    De färdiga blocken var sällan i frigolit utan i clark foam eller något liknande. Dessa håller utmärkt med bara glas. Jag uppfattade det som att du hade ett vanligt frigolitblock (EPS) <15kg/m3 som normalt används för sandwich byggen.

    Men då är det bara att lycka till och hoppas att shapen fungerar!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 1999 vid 13:06

    Jag har just byggt en vågbräda med den teknik som ni snackar om. Har lite information att lägga till. Laminatet måste kunna ta upp töjningar (energi) därför är det perfekt med S-glas och kevlar. Det är viktigt att undersidan och ovansidan är “lika styv” annars utnyttjar man inte laminaten optimalt. För att lösa delamineringsproblemet har jag gjort stringers av glasfiber. Om man börjar med att lägga ett lager glas på däcket kan man sedan skära långa snitt med en rakbladskniv längsmed brädan (ca 2cm djupa). Sedan trycker man ner prepreggade remsor av glasfiber med baksidan på en rakbladskniv. När detta är klart kan man lägga ett “tjockt” lager kol/kevlar väv över.

    Hör av mig om brädan knäcks……./Nils

  • ola-h

    Medlem
    21 september, 1999 vid 13:19

    Ännu en gammal Hönsheid-ide’. Vad körde du för skum? Körde du stringertekniken öven på undersidan? Vilka övriga laminat? Vacuum? Hur hårt urdragna körde du vävarna? Vad hamnade vikten på (och hur stor var brädan)?

    Många frågor som kräver svar, men det är onekligen ett billigare sätt att testa sina shape-ideer på, så svaren är intressanta.

    Mvh,

    Ola H.

  • fredrik-b

    Medlem
    21 september, 1999 vid 20:00

    Tack, jag har shapat färdigt, gjort mastkassetten och lite förstärkningar, Blir asbra…(verkar det som)

    Fredrik B

  • stickan

    Medlem
    22 september, 1999 vid 18:44

    Hur är en sandwich bräda uppbyggd ???

  • ola-h

    Medlem
    23 september, 1999 vid 07:22

    Kärnan är ett lätt skum, oftast frigolit (12-15kg/m3). Sedan laminerar man kärnan med någon fiber, precis som vanligt. Sedan kommer tricket, man limmar ett lager av något mycket hårt skum utanför det inre fiberlagret. Efter detta lamainerar man med mer väv utanför alltihop. Effekten blir nästan som att ha ett mycket tjockt laminat (fiber+sandwichskum+fiber). Om man antar att skumkärnan inte har någon styrka alls gäller det att om laminatets tjocklek dubblas ökas (böj-)styrkan med 8.

    Att sw-brädor blir lättare beror på att man dels använder lättare skumkärnor och dessutom klarar sig med mindre fiber totalt sätt. SW-skivorna väger iochförsig lite extra, men i princip kan man med sw-teknik bygga lättare, styvare och samtidigt starkare än med traditionell teknik.

    Egentligen är ekvationerna som styr styvhet och styrka lite mer komplicerade, bl.a. är ju slagtåligheten viktig.

    Ola H.

  • stickan

    Medlem
    23 september, 1999 vid 11:04

    Om man använder sig av rosa “frigolit” (vet ej vad det heter) kan man då spara vikt på att bygga en sw bräda. När jag köpte glasfiber och epoxy för att laga min bräda frågade jag hur många lager som skulle behövas för ett bygge, så sa han (flätad glasfiber)två lager på undersidan och tre på översidan + förstärkningar runt mast, fena och fotstroppar. Låter tunt tycker jag ?? Skulle man då spara vikt på att göra en sw konstruktion ? Och hur mycket skulle en glasfiber epoxy bräda med rosa “frigolit” väga om den är ca 275 och runt 100 l. Vad ska man använda för material mellan laninaten om man ska bygga en sw bräda.

  • ola-h

    Medlem
    23 september, 1999 vid 11:42

    Jag vet inte heller vad det är för kvalitet på den rosa frigoliten. Kör du med ett någorlunda hårt block ger nog 2 lager under och 3 över + förstärkningar en bräda som fungerar. Det blir inget superstark dock. Viktbesparingen på en sw-bräda ligger främst i att man kör lättare skumkärnor, så om din rosa frigolit inte är lätt blir en sw-konstruktion endast styvare och starkare, inte lättare.

    Hur mycket väv du kör i en sw-konstruktion beror på hur bra du vill att brädan skall hålla. En typisk våg-konstruktion kan ha ett lager under sw (runt om) och två över (runt om). Styrkan och vikten beror förståss på hur tjocka/tunga/starka vävar man lägger, ett 200 grams kolfiberlager (inkl “normalt” med plast) väger ca 3 ggr så mycket som ett 80 lagers glasfiberlager. “Fibermässigt” är dock det förra 7-8 gånger så starkt (i praktiken kan skillnaden vara mindre). Många standardbrädor kör rätt tunna laminat under sw, typiskt kanske under 100g/m2 glasfiber. Styrkan beror ju ochså mycket på vilka sw-skivor man använder, här variarer t.ex. tjockleken från 2.5mm till 10mm.
    Slutligen beror vikten väldigt mycket på hur mycket, elller rättare sagt lite, plast man lyckas använda. Skall man bygga lätt måste man spara på plast både vid detaljmontering, laminering och limning.

    Jag tror att man måste ha rätt bra förståelse för dessa konstruktioner och/eller vara van att bygga om man skall kunna bygga lätt och starkt. Det är otroligt mycket som måste göras rätt. Träning ger dock färdighet (och sanning är avkomma till tystnad och ostörd meditation).

    Ola H.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga Bräda?…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.