Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga Bräda?…

  • Bygga Bräda?…

    Publicerad av fredrik-b på 14 september, 1999 vid 19:52

    hej jag tänkte ta och bygga en 8´6 våg bräda, behöver lite byggtips om det är någon här som har erfarenheter av brädbygge, Tex tips om väv, hur många lager, andra små tips som ni lärt er av egna erfarenheter “på vägen”…
    Jag har redan block. Otroligt tacksam om det är någon som orkar sätta sig och skriva några schyssta rader! 🙂 kan även mailas till mig…
    Fredrik S-43

    ola-h svarade 24 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • ola-h

    Medlem
    15 september, 1999 vid 06:37

    Vad är det för block? Styro?

    Tänkte du bygga sandwich? Hur viktigt är låg vikt?

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 september, 1999 vid 09:42

    blocket är ett “vanligt” frigolit block jag fick från en lärare som tänkte bygga bräda men som inte orkade…Vikten ska helst vara under 6,5 kilo , sandwich är sådär…jag vill bygga lätt,enkelt och halvbilligt, allt(med boxar mm) ca 2500:- …
    Fredrik B

  • ola-h

    Medlem
    16 september, 1999 vid 15:01

    Hmmm, om det verkligen är vanlig frigolit du har kan det vara dags att antingen fundera å sandwich eller leta nytt block. Frigolit är nämligen rätt mjukt och inte särskillt starkt och det skulle gå åt mycket väv för att få tillräckligt hög styrka och hårdhet på däck. Den enda fördelen med frigolit är att det är lätt.

    En variant man kunde prova är att köpa en rätt rejäl sandwich-skiva till botten (lättare att limma) och sedan köra ett ganska tjockt glaslaminat på ovansidan. Jag är inte så bra på praktisk byggning, men jag tror det går att limma en bottensandwich med hjälp av lite tejp, ett par sandsäckar och en form (t.ex gjord av den “negativa” delen som blev över när du skar ut bottenkurvan) till rockerkurvan. Om du kör en 6mm (eller tom 8 eller 10) sandwich kan du nog klara dig med en 125 grams glasväv under och två lager 200 ovanför, antagligen också med mindre.

    Till ovansidan går det åt ett rätt tjockt laminat om du inte vill få rejäla gropar i brädan redan när du råkar slänga en ovanlig hård blick på den. Man skulle till exemple kunna lägga ett hårt urgraget 150 lager och sedan lägga ett ganska plastigt lager av någon megatjock glasväv som bygger mycket höjd (det beror lite på hur väven är vävd). Efter detta kan man lägga två hårt urdragen 200 lager till + rejält med förstärkningar under stroppar, längs främre railen och i nosen. Om man vågar för vikten kan man till och med lägga ett extra “tjock-lager” mellan de två yttre.

    Räkna inte med 6.5 kg, det är rätt svårt att komma så lågt. Det krävs nog rätt mycket vana för att bygga starkt och lätt.

    Återigen, jag vet inte så mycket om praktisk byggning, så lita inte för hårt på mina råd.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 september, 1999 vid 17:02

    Det ar bara att kasta pengarn i sjon att bygga brada.
    Epoxy kostar mycket, materialkostnad minst 3000 kr.
    Arbete minst en vecka.
    Da ar man uppe i en brada som faktiskt skulle kunna kosta 7000 kr, ny.
    Dessutom sa ar det inget andrahands värde på hemmabyggen.
    Nuförtiden är det inte motiverat att bygga själv eftersom det finns så otroligt mycket
    bra billigt begagnat.
    Att ha en bräda man gjort själv är naturligtvis roligt, men att skapa en bräda som fungerar
    bättre än fabriksbrädor eller bättre än en proffessionell shapers brädor vid första försöket
    är ytterst minimal.
    Dessutom är Epoxy väldigt allergiframkallande.
    Själv har jag byggt fyra brädor i epoxy, E,S-glas, den senaste byggde jag -91.
    Är nöjd med 3st av dem, den senaste är kanonbra.
    Dock skulle jag inte bygga igen, kanske dock i polyester som både är billigare
    och inte är lika farligt som epoxy.
    welcome.to/windsurfing
    // Per

  • petter

    Medlem
    16 september, 1999 vid 19:47

    Du missar det viktigaste, det är KUL att bygga en bräda!!!

    Tyvärr tar det dock ganska mycket tid vilket kan vara svårt att finna om man är fast i ekorrhjulet och tvingas vara på jobbet både kvällar och helger….
    ska bara veta hur mycket slit som ligger bakom telefoni-förvalet och bytet till 00 istället för 007/009…

    spott, fräs, gnäll…. snart måste höststormarna komma!!!

  • petter

    Medlem
    16 september, 1999 vid 19:48

    PS
    polyester fungerar inte med friggo, det smälter….

  • petter

    Medlem
    16 september, 1999 vid 20:27

    Till sandwich används Divinycell eller Airex lämpligen. Airex är enklare att forma så det är nog att föredra till första brädan. En divinycell platta fungerar dock kanoon till botten och med lite trix går den även att böja till däcket. 6.5 kilo känns ganska svårt att nå ner till om det är första brädan och med din budget har du inte riktigt råd med kol/kevlar om du inte har mycket goda kontakter (och har du det så skicka gärna ett mail….) Är nog bättre att lägga på något kilo och använda glas för tyvärr brukar inte första (eller andra eller tredje…) brädan bli helt klockren så då känns det bättre att inte ha lagt ner en massa pengar på dyra väver.

    Bästa tipset är att alltid vara noga och exakt, snabba genvägar brukar ofta straffa sig genom ett sämre resultat…

    Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 september, 1999 vid 12:26

    Jag igen (anonymus för jag är på skolan) , Så kan man bygga med endast väv?…och lägga lager på lager…det borde vara enklast och billigast, eller?
    ska man bygga i polyester, hur ska man göra då?…tacksam för svar…
    Fredrik

  • ola-h

    Medlem
    17 september, 1999 vid 12:40

    Det går att bygga i enbart väv (dvs utan sandwich). Förr byggdes alla brädor så. Att då använda frigolit är nog inte så bra. Styrofoam är bättre. Säg inte att jag har sagt det, men jag har hört talas om att det finns mönniskor som “hittar” blå byggstyro på byggen och tar med sig hem. Blå styro fungerar utmärkt till brädbygge.

    Varning: Man kan inte plasta frigolit eller styro med polyester. Dessa skum är nämnligen gjorda av en så kallad styrenplast. Polyester löser upp styren så när du börjar laminera börjar själva blocket smälta. Antagligen rätt stressande och definitivt inte bra för hållfastheten.

    Ola H.

  • petter

    Medlem
    20 september, 1999 vid 08:59

    Ska du ha frigolitkärna och vill du komma i närheten av 6.5 kilo så måste du bygga med sandwich och vacumlaminering. Att lägga lager på lager är ingen bra ide och polyester smälter bara frigolitkärnan. Ska du bygga i polyester och lager på lager så använd clarkfoam eller liknande. Det är betydligt enklare men ger inte samma vikt/styrka förhållande. Sandwichkostruktioner är överlägsna allt annat men det krävs bra utrustning och är ganska mycket jobb. Ska du jobba med epoxi så se till att du har ordentlig skyddsmask, heltäckande kläder och gummihandskar. Epoxi är inte så nyttigt…

  • ola-h

    Medlem
    20 september, 1999 vid 10:16

    Det där med lager på lager var mest en ide jag fick efter att ha pratat med en kille som nyligen var på Maui. Enligt honom använder sig HiTech av en linkande konstruktion på däcket på sina vågbrädor (som är ganska lätta). Som vanligt är det mycket hemligheter och trix inblandade, men själva iden var just att bygga ett tjockt laminat av bara väv. En av fördelarna är att det är lättare att laga. HT använde sig, om jag inte minns fel, av 3 lager kol och 2 lager kevlar, varvade. Vissa av lagren var hårt urdragna och andra inte.

    Ett 5mm 90 kilos sw-lager + 125g glasväv under, med lim och allt, borde väga runt 650-700gram/m2. Detta är faktiskt bara lite mindre (<100g) än vad ett lager 80g kevlar, hårt draget, ett lager 200g kol och ett lager 170g kevlar, bägge kanska löst dragna (70% plast per volym) borde väga.

    Bara lite ideer…

    Ola H.

    Jag har tyvärr inte exakta viktmått, men det vore ändå intressant att prova HT:s teknik. Definitivt lättare ätt bygga än däcksandwich.

  • fredrik-b

    Medlem
    20 september, 1999 vid 18:41

    Jag har en sista fråga: Hur lång tid tar det ungefär för epoxy att torka, tex 3 lager S-glas 200g med friskt med epoxy…? Ni/du råkar inte veta ungefär hur mycket av epoxyn som “försvinner ut i intet” (kommer inte på vad fenomenet heter) Oxiderar kanske…?…
    Jag har shapat färdigt nu, blev hur bra som helst.

  • petter

    Medlem
    21 september, 1999 vid 06:37

    Olika för olika epoxi, beror även på temperatur och vill du att den ska härda snabbare så kan du blanda i accelerator. Var otroligt noga när du blandar, gör du fel och har otur så blir det bara ett segt gummispackel som aldrig härdar….Räkna dock med ca ett dygn för att epoxin ska härda. Syftade du på dunstning så är det försumbart när det gäller epoxi, den epoxi du kladdar på är även kvar där när den har härdat.

    Tyvärr spelar det nog ingen roll för om du lägger tre lager glas på en friggokärna utan sandwich så kommer det aldrig att hålla….

  • petter

    Medlem
    21 september, 1999 vid 06:52

    Jag är skeptisk….
    Visst vikten skulle säkert gå att få ner men styvheten måste bli lidande och om det nu skulle hålla tror jag ständiga vibrationer skulle medföra delamineringar alt. att skumkärnan blir deformerad och går sönder.

    Men vem vet, har man ett tätare skum kanske det fungerar kanoon?????

  • ola-h

    Medlem
    21 september, 1999 vid 08:03

    Du kan ha rätt. Ä andra sidan läste jag en artikel av Jurgen Hönsheid som beskrev hur han bygger sina EXTREMT lätta vågbrädor (under 4 kg för en som ej bör plattlandas och under 5 för en som klarar det mesta). Enligt honom är ett av tricken just att INTE bygga styvt. Om brädan skall klara höga belastningar vid plattlandningar måste den kunna flexa. Jurgen bygger iochförsig (självklart med den vikten) i sandwich, men använder mest kevlar som inte är så styvt som kol. Kolfiber används sedan endast till förstärkningar på utsatta ställen. Antagligen använder han sig ochså av bättre sw-skum än airex/divinycell.

    Det är för ovrigt inte säker att “stora långsamma” svängningar snabbare leder till delaminering och utmattning än “små korta”.

    Ola H.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bygga Bräda?…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.