Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Bygga isbräda inför vintern 2020?

  • Bygga isbräda inför vintern 2020?

    Publicerad av herr-pelegrin på 4 september, 2019 vid 13:56

    För de av Er som går i tankar att bygga en isbräda inför kommande säsong så finns ju mycket information att hämta på nätet, bland annat i FB-grupper (som hänvisats till i andra trådar här på Surfzone). Under hösten kommer jag att sammanställa några uppdaterade tips, helt utifrån egna erfarenheter. Som förstabräda är det enklast att laminera en lätt välvd bräda i några lager plywood, tillverka egna truckplankor och till det köpa färdiga gängor för mastfot, truckfästen, medfästen och medar.

    I det fall Ni helt klart fullt ut och seriöst bestämt Er för att det ska bli ett första bygge inför kommande säsong så är Ni välkomna att skicka ett meddelande till mig med Er mailadress. När jag jag satt ihop några grundtips så skickar jag då dessa till Er. Jag hoppas bli klar i oktober någon gång…

    herr-pelegrin svarade 4 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • vindsokaren

    Medlem
    5 september, 2019 vid 22:54

    För de av Er som går i tankar att bygga en isbräda inför kommande säsong så finns ju mycket information att hämta på nätet, bland annat i FB-grupper (som hänvisats till i andra trådar här på Surfzone). Under hösten kommer jag att sammanställa några uppdaterade tips, helt utifrån egna erfarenheter. Som förstabräda är det enklast att laminera en lätt välvd bräda i några lager plywood, tillverka egna truckplankor och till det köpa färdiga gängor för mastfot, truckfästen, medfästen och medar.

    I det fall Ni helt klart fullt ut och seriöst bestämt Er för att det ska bli ett första bygge inför kommande säsong så är Ni välkomna att skicka ett meddelande till mig med Er mailadress. När jag jag satt ihop några grundtips så skickar jag då dessa till Er. Jag hoppas bli klar i oktober någon gång…

    Jag tror att det blir stort iår.
    Många som frågar och letar beggat.
    Kan säkert dra ihop funrace i vinter.
    Har lite nya uppdateringar på gång.

  • jarir

    Medlem
    5 oktober, 2019 vid 09:43

    Byggde min första bräda förra året, med Tobias alias Vindsokaren som lite mentor, och givetvis fick man blodad tand. I år har jag minst 3st brädor färdiga. Har lite egna idéer hur jag vill mina brädor ska se ut, brädformen kommer dock inte ändras, gillar ju att man har iaf något eget ;)).

    Attachment Image
  • erland

    Medlem
    5 oktober, 2019 vid 17:52

    Snygg. Smart med metallfästen för grepp.

  • jarir

    Medlem
    7 oktober, 2019 vid 11:25

    Vad tror ni? Är det för mycket flex?

  • jarir

    Medlem
    16 oktober, 2019 vid 21:18

    Nya brädor på G.

    Attachment Image
  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 oktober, 2019 vid 10:15

    Jari, du lär inte få så mycket gensvar här till skillnad från den internationella FB-gruppen där diskussionen drog igång rejält med massor med inlägg.

    Hursomhelst antar jag att du kör med det flex du nu har på brädan och testar? Det är individuellt vad man gillar. Om det sedan visat sig att du efter att ha provseglat vill ha lite styvare bräda så fixar du det enklast och bäst med en stringer mitt under. Det kan vara kolfiber eller glasfiber men jag tycker att ca 1 dm bred stringer i tunn laminerad plywood fungerar bäst. Man kan ex lägga på ett skikt om 4 eller 6 mm, låta torka och testa. Är brädan fortfarande väl flexig så lägger man på ett lager till och fortsätter tills dess det känns lagom.

    Som du säkert noterat i FB-gruppen är det en vanlig uppfattning att man inte bör ha för flexig bräda. Man bör då tänka på att vissa talar kanske i synnerhet om en bräda som framförs i +40 knop medan snittfarten på en normalsäsong snarare ligger mellan 20 och 25 knop med toppar runt 35-40 knop.

    Om man siktar på att ha en skön cruisingbräda för “normala farter”, motsvarande en freeride på vattnet, så kan det vara värt att testa en något lite flexiblare bräda. En sådan kan ge mycket mer feeling, dvs en bättre åkupplevelse, än en helt stum bräda.

    Man bör också ha i åtanke att en del av dem som är emot en rejält flexig bräda kanske inte ens testat en sådan. Man bygger en rätt styv bräda, kanske för säkerhets skull, och sedan tycker man “att min bräda är bäst” trots att man egentligen inte provat något annat. Jag seglar både ock, från nästan helt styv till förhållandevis flexig. Min uppfattning ligger ungefär i linje med vad de flesta anser (dvs att man inte ska överdriva flexet) men med dragning åt det lite mer flexiga hållet. En styv bräda blir lätt tråkig, även om den fungerar helt ok. Brädor kan kännas väldigt olika.

    I FB-tråden finns ju också summerat de fördelar som de facto finns med viss flex i brädan!

    • Detta svar ändrades 4 år, 5 månader sedan av  herr-pelegrin.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Bygga isbräda inför vintern 2020?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.