Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byta fenhuvud?

  • Byta fenhuvud?

    Publicerad av gustav1980 på 6 januari, 2008 vid 14:47

    Har en 30 cm speedfena med tuttlehuvud. Min nya bräda har dock Deep tuttle och därför vore det finemang att kunna byta fenhuvudet.

    Vem kan fixa sånt och vad bör man betala?

    jester svarade 16 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • Knatte

    Gäst
    6 januari, 2008 vid 15:32

    @Gustav1980 437068 wrote:

    Har en 30 cm speedfena med tuttlehuvud. Min nya bräda har dock Deep tuttle och därför vore det finemang att kunna byta fenhuvudet.

    Vem kan fixa sånt och vad bör man betala?

    Du kan väl montera en tuttlefena i en deep tuttlebox?? Har du testat detta, för så vitt jag vet så är det inga som helst problem att göra det skiftet.
    (Svårare med deep-tuttle i en vanlig tuttle-box) 🙂

    Tror inte du kan byta fenhuvud på en fena, om det inte är en gammal fena som har multibox infästning. Då kunde man byta feninfästningar lätt!

  • gustav1980

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 15:58

    Jo iofs, med tillräckligt långa skruvar så borde det funka.
    Däremot kommer ju inte toppen på fenhuvudet att ligga kloss mot brädans fenbox, det fattas ju ca 2 cm.
    Men det kanske inte är ett problem?

  • kinetic

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 15:58

    Vanlig tuttle skall passa deep-tuttle, finns ingen anledning att byta fenhuvud. Du lär dock behöva längre skruvar skulle jag tro

  • Knatte

    Gäst
    6 januari, 2008 vid 16:05

    @Gustav1980 437075 wrote:

    Jo iofs, med tillräckligt långa skruvar så borde det funka.
    Däremot kommer ju inte toppen på fenhuvudet att ligga kloss mot brädans fenbox, det fattas ju ca 2 cm.
    Men det kanske inte är ett problem?

    Längre skruvar om det behövs, så är du hemma precis som kinetic säger:smile:

  • rasmus_w

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 16:09

    Dessutom är väldigt få tuttleboxar grunda. De finns, men är inte så vanliga. Jag har provat deep-tuttlefenor i min RRD, där boxen ska vara tuttle, och det funkar. Det är mer en fråga om att deep-fenor oftast är 50 – 70 cm djupa och det är rätt meningslöst att sätta en sån på en bräda med t.ex. 30 cm bred tail.

  • jester

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 20:01

    Det går o montera “klackar” på en vanlig Tuttle-fena så den blir deep-tuttle. Men det är nog onödigt på en såpass kort fena, eftersom det fungerar med vanlig tuttle i en deep-tuttle box. Vad är det för bräda som du skall använda fenan i? Om den har deep tuttle så kan ju 30 vara lite kort, kanske?

  • gustav1980

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 20:20

    Brädan är en Bic Superblast 62. Fartorienterad freeridebräda på 98 liter och 62 bredd.

    Är lite förvånad att den har Deep tuttle… Vanlig tuttle känns mer normalt för brädtypen och dess storlek.
    Originalfenen är 34 men när jag kommer ner i segelstorlekar runt 5.0 vill jag nog ha en kortare fena. Då kan min 30 cm komma väl till pass!

    Eller?

  • jester

    Medlem
    6 januari, 2008 vid 21:56

    Det bör nog fungera… Beror lite på hur bred brädan är i häcken. Är den inte tokbred så borde det fungera. Min gamla Hypersonic hade en deep-tuttle box, men standardfenorna var vanliga tuttle, så jag vet att det fungerar…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Byta fenhuvud?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.