Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing BYTE: har F FW 86 ’08, söker F FW 95 ’07/’08

  • BYTE: har F FW 86 ’08, söker F FW 95 ’07/’08

    Publicerad av oaxen på 12 juni, 2008 vid 08:02

    Hej hej!

    Chansade lite och satsade på en så liten bräda som möjligt – Fanatic FreeWave 86 2008.

    Den är lite på gränsen för min vikt just nu…

    Finns det någon som vill gå från en större Fanatic FreeWave 95:a årsmodell 2007 eller 2008 till en 86:a i nyskick så är jag intresserad.

    Finnes: Fanatic FreeWave 86 ’08 – i skick som ny!

    Sökes: Fanatic FreeWave 95 ’07 eller ’08

    rasmus_w svarade 15 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • hjn

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 11:25

    Tyvärr inget att byta med, snarare i samma sits som du.

    Vi har ju diskuterat det här förr och det var intressant att du provat men inte blev nöjd med 86 liter, trots att brädan är modern, lättplanande och bred. Något som man som tungviktare ständigt får som motkommentar i dessa diskussioner.

    Min övertygelse är att primary float eller flytkraften vid stillastående inte kan uppvägas av ökad bredd och nya ständigt bättre rockerkurvor som så många försöker övertyga en om. 😉

    Rockerkurvor och bredd påverkar secondary float, alltså när det väl börjar röra på sig så planar den upp snabbare, men då behöver en tungviktare inte proportionellt mer bredd i samma grad som volym.

    Därför fram med fler alternativ på vågbrädor med traditionella mått fast med större volymer, ca.90-100 liter och 56-59 cm bredd.

  • dr-masse

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 11:52

    Njäe, där håller jag nog inte riktigt med. Men så är jag ingen tungviktare heller…

    Men – jag skulle säga att modern, lättplanad och bred går före volym. Jag har seglat brädor på under 70 liter som planat tidigare än 80 liters saker med annan shape (läs – klassisk vågis). Min nuvarande JP Freestyle 100 planar lika tidigt och jag upplever den som i stort sett lika “flytig” som min tidigare Skate 112. Ganska stor skillnad i volym, betydligt mindre om man kollar på bredd (JP = 65, Fanatic = 67), bredd i häck, bottenkurva och var volymen ligger i dessa plankor.

    Jag misstänker att det snarare är så att Oåxen valt en snäppet för liten och smal bräda med för lite volym (i den turordningen) för sina behov mer än något annat. Men det kanske är bäst att han själv svarar på det, oah!

    Det är ju alltid en sjuj-a svår balansgång, det där. Å ena sidan vill man ha en så liten bräda som möjligt under fötterna vid varje tillfälle för kontroll, manövrar och allmänt sköj. Å andra sidan vill man ha lite marginal och få ut så mycket som möjligt av sin tid på vattnet i form av fart och effektiv segling, som ofta (alltid?) pekar på en lite större planka. Och sist, men inte minst, vill man ju ha rätt komplement till sin/sina nuvarande plankor.

    Kontentan? Titta på brädans shape, tänkta anvädningsområde och bredd först, därefter på volym. Jag har i dagsläget 75, 90 och 100 liters plankor som är 55.5, 62 och 65 breda. Trots det skulle jag säga att “hoppet” mellan 100 och 90 är rätt precis samma som mellan 90 och 75.

    I förrgår provseglade jag en 80-liters bräda (Witchcraft) som jag lätt skulle kunna tänka mig att köra med fulltryck i 4.0 eller till och med ännu mer vind. Det var en ny upplevelse. Lustigt nog sjönk den brädan snabbare än min moderna klassiska 75-liters om man stod fel (för långt bak), trots mer volym och bredd. Lite volym i häcken, helt enkelt.

    En sak håller jag dock med helt och fullt om – tungviktare kan ofta köra större brädor än man tror i mer vind än väntat jämfört med mer “normalviktiga” surfare. Men “större” handlar om så mycket mer än volym. Tycker jag, dåra.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 12:28

    Seriöst, Masse. När jag först provade freewave 86 förra sommaren vägde jag 68-70 kilo. Brädan flöt som en kork, slå och dra rigg var busenkelt. I Oktober slutade jag vara arbetslös och nu väger jag ca 76-78 kilo (plus att jag bara kört med vintermundering, det lägger på några kilo och gör mig segare i rörelserna jämfört med shortyn) och framförallt det där med att dra rigg är riktigt svårt och slutar jag plana så har jag svårt att stå kvar på brädan.

  • dr-masse

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 12:36

    Ja, och det är väl helt självklart?!? Du har ju blivit tyngre?!?

    Vi pratar väl, hoppas jag, brädans egenskaper under segling (även när man inte planar) och inte när när man står still och drar rigg.

    En 200 liters bräda som är 60 bred (läs gammal longboard) flyter såklart jättebra och är fin att dra rigg på, men lär knappast plana tidigare än en 100 cm bred sak på 120 liter (läs = formula).

    Och Rasmus, om jag skall vara ärlig. Kan vi klara att hålla denna tråd utan att det slutar i rejäla missförstånd, månne?

  • hjn

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 13:09

    Kan ingen agera som min talesman här?!
    Sitter illa till på ett nytt ‘icke komunalt’ jobb.
    -Drakglenn du äter ju så mycket sallad annars brukar ju du lida av skrivklåda och fatta vad jag menar, men i detta fallet yrar du bara om 78 liter så dig kan jag glömma som medhjälpare i debatten. 😉

    Annars i mina ögon relevanta ingredienser är:

    1.Våg eller Plattvattensurf
    2.Flytförmåga (primary float)
    3.Upplaningsförmåga (secondary float)
    4.Förmågan att bibehålla planing

    Vid våg står man ju som bekant mer upprätt och får ett större behov av flytkraft och vid plattvattensurf har man mer tryck mot upprätt fena som skapar ett avsevärt lyft.

  • oaxen

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 15:59

    OK!

    Följande gäller:
    FW 86:an är den bästa bräda jag seglat på Roxen! Jag är riktigt nöjd med den. Men, och det är ett mindre men, när det gäller marginell 6.3-segling går den inte igång lika tidigt som en 95:a antagligen gör.
    Jag förstår att den vunnit så många tester för den är riktigt riktigt bra. Får jag inte till något byte så kommer jag behålla den. Det är ingen panik.

    Men, om det skulle funka så är det också OK.

  • goose

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 19:45

    @Rasmus_W 474477 wrote:

    Seriöst, Masse. När jag först provade freewave 86 förra sommaren vägde jag 68-70 kilo. Brädan flöt som en kork, slå och dra rigg var busenkelt. I Oktober slutade jag vara arbetslös och nu väger jag ca 76-78 kilo (plus att jag bara kört med vintermundering, det lägger på några kilo och gör mig segare i rörelserna jämfört med shortyn) och framförallt det där med att dra rigg är riktigt svårt och slutar jag plana så har jag svårt att stå kvar på brädan.

    har du varit stamkund på McD?

  • dude

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 20:05
    Rasmus_W;474477 wrote:
    Seriöst, Masse. När jag först provade freewave 86 förra sommaren vägde jag 68-70 kilo. Brädan flöt som en kork, slå och dra rigg var busenkelt. I Oktober slutade jag vara arbetslös och nu väger jag ca 76-78 kilo (plus att jag bara kört med vintermundering, det lägger på några kilo och gör mig segare i rörelserna jämfört med shortyn) och framförallt det där med att dra rigg är riktigt svårt och slutar jag plana så har jag svårt att stå kvar på brädan.

    Men Rasmus, nu får du dra dig i kragen och utnyttja ditt friskvårdsbidrag på jobbet och testa alternativa träningsformer när det inte blåser tillräckligt! I Stockholm kommer du aldrig plana om du fortsätter så här…:tongue:

  • ola-h

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 20:09

    @dr Masse 474472 wrote:

    I förrgår provseglade jag en 80-liters bräda (Witchcraft) som jag lätt skulle kunna tänka mig att köra med fulltryck i 4.0 eller till och med ännu mer vind. Det var en ny upplevelse. Lustigt nog sjönk den brädan snabbare än min moderna klassiska 75-liters om man stod fel (för långt bak), trots mer volym och bredd. Lite volym i häcken, helt enkelt.

    Shapen är grymt viktig för “sjunkkänslan”. Jag anser mig vara en hyfsat bra balanserare och är dessutom ganska van att byta mella olika brädor. Ändå hade jag vissa balansproblem på den Quatro jag körde på Maui jämfört med volymmässigt lika stora EVO.

    Delvis tror jag det är en absolut grej – den mer jämnbreda EVOn med plattare däck (väldigt viktigt) ÄR helt enkelt lite enklare. Men mest tror jag ändå det är vanesaken. När man blir mer inkörd på brädans volymfördelning och den rankare bulligare shapen så går det nästan lika bra att sjunka på den.

    Vad tyckte du annars om Witchcraften, Masse? Jag körde själv några vändor på min trifinmoddade EVO 75:a i tisdags, men tyckte inte det var något större lyft. Bra höjdtagning och så, men jag tyckte den brädan faktiskt tappade lite loosehet mer tri fin jämfört med hur den är med singlefin. Det blev en slags låst känsla i svängen och en viss stelhet kant till kant. Men jag skall ge den några chanser till i lite annorlunda förhållanden. Nu var det små vågor nära land och lite cross on när jag körde den, så det var liksom väldigt lite utrymme att komma runt i bottensvängen. Tänkte försöka testa den i lite mer klassiska Varbergsförhållanden med sega vågor och se om den funkar där.

  • ola_p

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 20:11

    @Goose 474587 wrote:

    har du varit stamkund på McD?

    Samt texas longhorn kanske?

    Inte för att jag inte gick upp när jag flyttade till tokholm och blev stillasittande student utan pengar och tid, men 10 kg sen i somras är fan starkt jobbat.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 20:57

    @Goose 474587 wrote:

    har du varit stamkund på McD?

    Snarare sovit typ fyra timmar/natt. Sånt blir man också tjock av.

  • rasmus_w

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 21:09

    @dr Masse 474478 wrote:

    Ja, och det är väl helt självklart?!? Du har ju blivit tyngre?!?

    Vi pratar väl, hoppas jag, brädans egenskaper under segling (även när man inte planar) och inte när när man står still och drar rigg.

    Som sagt, in erfarenhet är att även under segling så spelar volymen roll. Givetvis inte i planing och inte i nästan-planing men när farten börjar sjunka ordentligt så påverkar brädans form mest hur fort den sjunker. För att ta det till sin spets så skulle en 1 cm tjock bräda vara ganska rejält svårseglad även om vinden räcker till planing, hur bred den än är, precis som att det går att konstruera brädor med 200 liters volym som är riktigt svåra att stå och dra rigg på.

    Plus då att även när man har riktigt bra drag så händer det att man står helt stilla korta ögonblick och då märks också volymen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing BYTE: har F FW 86 ’08, söker F FW 95 ’07/’08

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.