Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cam eller ej?

  • Cam eller ej?

    Publicerad av lukasw på 16 maj, 2011 vid 12:40

    Hej igen nu vill jag fråga er o ber om hjälp. Ska jag ta segel med cambers eller utan, gillar köra fort o hoppa o duck gippa osv

    MVH

    Lukas W

    lukasw svarade 12 år, 11 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • swe-496

    Medlem
    16 maj, 2011 vid 12:54

    Då får du nog köpa 2 olika segel Lukas om du ska hoppa och åka fort.. freestylesegel för hopp och cambersegel för att åka fort. Skämt åsido så ska du nog kika på något freeridesegel med kanske 2 cambers. Inte optimalt för vare sig hopp eller åka fort men en vettig kompromiss.

  • tsss

    Medlem
    16 maj, 2011 vid 14:59

    hej

    Är du intresserad av mitt 6,9 Goya från 2009? Jag erbjöd det i en annan tråd som du drog igång. Du kan titta på det när vi har årsmöte på torsdag. Tomas

  • lukasw

    Medlem
    16 maj, 2011 vid 19:01

    Men en bra freerode då? som gaastra matrix verkar vara bra toppfart o bra freeride segel ?

    LW

  • rasmus_w

    Medlem
    16 maj, 2011 vid 21:11

    Ja det finns camberlösa segel som går riktigt fort. Den stora frågan är egentligen hur fort du vill segla. Man kan ge sig ut med rena våg- eller freestyle-prylar och vara bland de snabbaste på vattnet, det är mest en fråga om att ta ett stort segel, skota in ordentligt och vara rejält spänd i kroppen. Det är inte ovanligt att folk placerar sig bra i slalomtävlingar på våg/freerideprylar, helt enkelt för att man ofta kan vinna slalom på amatörnivå genom att inte trilla i gipparna.

    Samtidigt så blir det där med ta större segel och skota in rejält betydligt enklare med fullraceprylar och vill du speeda seriöst så är det fullcambrat som gäller. Däremellan finns massa olika varianter som är lättare att hantera än fullrace men viker ner sig tidigare än ett racesegel.

    En fördel med raceprylarna är att speedfolket är prylnördar som köper nytt varje år så det finns alltid mycket begagnat att få tag på.

  • bicless

    Medlem
    16 maj, 2011 vid 21:50

    Inget segel är ju bra på allt. Jag ägde en hel linje gastra matrix för några år sen. Bar allrounder då. Inte utpräglat på nått men bra på det mesta. I större storlekar skulle jag undvika camberfris segel som matrix. Jag hade ända upp till 9kvm men sålde snabbt de stora och behöll de mindre.

    Som många skriver du kan inte både få ett snabbt och manövervänligt segel. Snabba segel har cambers. Sen kan det ju vara ett relativt snabbt ickecambers men då mäter man i en annan skala/kategori.

    Minicamsegel är bra allounders för östersjön och mälaren typ Swift om man pratar Gaastra språk eller Cross pro om man pratar Sailloft som jag kör mest. Jag tycker brytgränsen går vid 7,0 för min smak. Segel 7,5 och större kör jag helst cambers för brett register och mycket fart. Segel 7,0 och mindre helst camberfritt för mer manöver.

    Men klart seglar man slalom eller speed så är det självklart camber som gäller även på mindre segel.

  • lukasw

    Medlem
    17 maj, 2011 vid 17:08

    Det blir bara gaastra matrix, om jag ska köpa speed segel eller slalom då måste jag även köpa nya brädor orkar inte ska segla lite med min x-cite ride 130 och min super cross på 115 sen får jag se men tack för all hjälp jag fick

    MVH

    Lukasw

  • dennis-b

    Medlem
    18 maj, 2011 vid 14:15

    Der var en test i Boards magazine tidligere på året med netop dette emne: camber eller ingen camber.
    Jeg har taget et par fotos fra magazinet og sat dem herind.

    Dennis

  • lukasw

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 17:56

    Det blir en gaastra savage 7,2 hoppas att man blir inte besviken

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cam eller ej?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.