Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cambersegel-vattenstart

  • Cambersegel-vattenstart

    Publicerad av cosmosurfer på 27 augusti, 2011 vid 14:54

    Hej! Undra vad det bästa sättet är att hantera ett cambersegel som är vattenfyllt när man skall få upp det innan vattenstarten? Nån som har en bra teknik?

    rasmus_w svarade 12 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • mr-jibe

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 15:23

    Dra rigg funkar ju alltid! Misstänker att man trycks under vattnet för det är ju så pass tungt att trycka upp det när mastfickan är fylld till bredden 😉

  • jr555se

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 16:18

    jem hall tipsar om att börja med masttoppen och arbeta sig neråt och använda vinden att tömma och lyfta riggen. som allt annat så både ser och låter det väl lättare än det är och jag har hört att man hamnar under vattnet ett antal gånger under processens gång..

    edit. sen om det funkar med camber vete fasen

  • mr-jibe

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 18:38

    Det är så jag gör med vanliga icke-camberseglet på 7.5 men tror det blir för mycket vatten i fickan för att det ska gå att lyfta utan fast mark under fötterna 😉 Lite beroende på om du har ett fullblodsräsersegel med STOOOR mastficka eller bara en smalare variant.

  • cosmosurfer

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 18:58

    Jag har ett Sailloft Traction 7.5, två cambers, rätt smal mastficka.

  • mick

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 19:18

    Det är inga problem att göra som Jem Hall förespråkar; börja i toppen och tryck upp den när en våg hjälper till, sedan är det bara att vandra neråt. Tycker iofs att det är sällan jag behöver börja så högt upp, en meter ovanför masten brukar räcka. Det händer att jag lägger upp masten på brädan för att få lite extra lyftkraft. Jag kör fullcambersegel.

  • zurfman

    Medlem
    27 augusti, 2011 vid 19:34

    Förutom alla andra sedvanliga vattenstartsmanövrar, skaka bort vatten samtidigt som du försöker få hjälp av vinden att lyfta seglet (om latterna ligger åt fel håll är det ju klart bökigare med camber, men funkar bra även med camber, i varje fall upp till ca 9 – 10 kvm)

  • Aquario

    Medlem
    28 augusti, 2011 vid 08:29

    Har tränat rätt mycket på vattenstarter den här säsongen, dock ej med cambersegel. Men jag kan varmt rekommendera Jem Halls teknik med att börja i masttoppen.
    1. Ta tag i masttoppen, lyft och skaka så kommer segel och bräda automatiskt att flyta/flyga till någorlunda rätt position.
    2. Med vinden i ryggen halar man in masten bit för bit, när man befinner sig en bit ovanför bommen är det läge att försöka vrida hela kittet så att man hamnar i rätt läge för vattenstarten.
    3. Håll upp riggen med ena handen i masten ovanför bommen och rätta till brädan med andra handen.
    4. Upp med bakfotens häl strax bakom de främre fotstropparna på brädan och trampa vatten med andra foten.
    5. Placera båda händerna på bommen och lyft rigggen så högt som möjlit, skota in om det behövs mer lyftkraft.
    6. Om det är hård vind bör man skota ut så fort man är uppe och hänga lågt, annars kastas man framåt och får börja om vid punkt 1.

    Allt detta underlättas betydligt om man bär flytväst avsedd för Windsurfing, éller har stora lungor som ger bra flytkraft vid ett djupt andetag.

    Lycka till!

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 00:15

    Om man har ett cambersegel med lite större mastficka eller formulasegel så skulle jag säga att det handlar om att börja i toppen, lyfta den och ha tålamod medan mastfickan töms. Sen är det som vanligt.

    Btw, lite om innan man lyfter toppen:
    Om masten ligger i lä så simmar man runt med prylarna innan man börjar vattenstarta. Om bommen ligger åt fel håll så är det bara att få upp seglet och flippa det över huvudet sen precis som man hade gjort om man hade strandstartat.

    Förresten, att skaka bort vatten är ju rätt lönlöst, det är ett cambersegel och man ser ju givetvis till att lattorna är böjda uppåt från masten innan man börjar (såvida seglet inte redan flyger) och då rinner ju vattnet bort av sig självt medan man väntar vid masttoppen.

  • mahi

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 07:21

    Ett annat tips är att vara snabb som attan efter en vurpa att lyfta upp riggen ur vattnet, hinner inte vattenfyllas så mycket då.

  • zurfman

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 14:13

    Jag tycker inte man ska pressa över lattorna (vid t ex camber) med handkraft, utan låta seglet o vinden göra det jobbet…
    Om någon enstaka latta ligger fel efter resten av seglet ligger åt rätt håll kanske man kan ge seglet litet hjälp.

    Vidhåller att det går att skaka bort vattnet även på camber-segel samtidigt som man låter vinden göra jobbet att flytta lattorna åt rätt håll…

  • carl-r

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 14:31

    Förslag till kompromiss:
    Ju mer buk och ju större mastficka desto mer anledning att lägga camberna rätt innan man simmar till toppen?

    🙂 (Jag skakar inte mitt North Warp 11m2)

  • rasmus_w

    Medlem
    29 augusti, 2011 vid 17:00

    Jag håller med Mahi. Knep nummer ett är att vara snabbare än sin egen skugga, då hinner inte mastfickan vattenfyllas. Speciellt om man försöker tänka lite på hur man vurpar, en riktigt bra vattenstart börjar redan innan man hamnat i vattnet.

    Sen finns det en del skillnader i hur fort mastfickan fylls på olika segel, innan den är vattenfylld så flyter seglet ofta på mastfickan.

    Ett annat knep som sägs funka är att pula in en lätt uppblåst cylelslang i mastfickan, fast jag vet inte om jag nånsin hört om nån som faktiskt testat det.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cambersegel-vattenstart

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.