• cambertips?

    Publicerad av sia på 3 oktober, 2000 vid 05:53

    problemet: camberlattor som inte slår om i tid, får boxa till de förb. tröga lattorna (de övre brukar hänga med när den nedre hajat läget) iofs bra avreagering men inte vad man har lust/tid/balans att göra efter en sväng har ngn ett bra riggningstips? Har jag lattorna för hårt spända? Brukar plocka bort camber’inlägget’ men det är ju inte meningen, fast just nu är jag mest sugen på att rituellt bränna upp cambrarna om bara inte bränd plast stinker så…
    pls ge mig lite förslag på andra lösningar!

    martin svarade 23 år, 6 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • johan

    Medlem
    3 oktober, 2000 vid 06:03

    Ja du kan ju prova att mala cambrarna i en stenkross det luktar ingenting, men glöm inte skyddsglasögonen.
    Det finns knappt nåt värre än att ha en bit camber innanför ögonlocket.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 oktober, 2000 vid 06:25

    Har du tillräckligt nedal? Det blir betydligt lättare att flippa seglet med
    mycket nedhal eftersom buken blir mindre… men det är klart det fungerar väl
    inte så bra när det blåser lite…

    Mvh Tedan

  • aspen

    Medlem
    3 oktober, 2000 vid 06:26

    Sträcker du verkligen nedhalet allt som går och lite till?
    Många åker runt med alldeles för slappa nedhal. Att cambrarna (vilket ord) inte vill flippa runt brukar vara mycket indikativt för att mer nedhal behövs. Även lite uthal brukar kunna hjälpa ffa på segel av senaste årsmodell ( de är gjorda för att generellt ha mer uthal än man hade tidigare) då det gör att lattorna inte trycker lika hårt i cambrarna. Så grundtips, skaffa ett bra verktyg för nedhalsdrag så att du kan dra med bägge händerna. Själv använder jag ett gammalt bomförlängningsrör (ca 30 cm). Runt den lägger jag sen nedhals-repet med ett dubbelt halvslag. Sen är det bara att sträcka utav bara h-e med bägge händerna.

  • sia

    Medlem
    3 oktober, 2000 vid 06:47

    tack för tipsen! skall ge cambrarna en (1) chans till och sträcka uthalet dynghårt (favoritverktyget heter easy-rigg) samtidigt som jag högt mumlar mantrat ‘stenkross stenkross stenkross’ om cambrarna inte skärper sig och flippar runt efter det så… eller så utvecklar jag svängen ‘enhandsduckjib med camberbox’ alt. ‘powergip med camberspark’ (fast jag måste nog lära mig gippa bättre först, mina gippar övergår lätt i vattenstartträning 🙂

  • eken

    Medlem
    3 oktober, 2000 vid 17:58

    det måste blåsa lite, jag antar att seglet inte är så stort?!?
    då brukar det vara väldigt spänt. Får du bara tryck i seglet fixar det sig!

  • anders-s

    Medlem
    3 oktober, 2000 vid 20:36

    Titta in på Neil Prydes hemsida ( http://www.neilpryde.com/)där finns det rigg tipps för deras segegel från 1997 och framåt. Men har du etta annat segel kan du ändå ladda ner ett läpligt segel och få lite ideer. Hadde själv ett Sailworks från 95 som var hopplöst, det hadde inga rullar i camberna. Då fastnade det sand på plastytorna som ligger ann mot masten så den repades, och det gick lite trögt.
    Fick då putsa bort gruset som satt fast i camberna.
    Ett annat fel kan vara fel mast ( för hård ).
    Skriv gärna och tala om seglets namn och storlek.
    MVH Anders

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 oktober, 2000 vid 01:47

    Ge fasen i cambers hädanefter, det är det enda råd jag kan ge!!!!

  • sia

    Medlem
    4 oktober, 2000 vid 06:33

    …lova att inte skratta åt mina gamla prylar nu?
    Det är två cambersegel som spökar mest: dels ett 6.3 NP warp speed från stenåldern (jag *gillar* fortfarande det seglet annars, ok? Lite otympligt bara). Det som fick mig att svära mest är dock ett knappt använt 4.0 ARTslalom pro segel från ~94. Favvoseglet annars är ett 5.0 NP raf cam slalom (som iofs också har en Ond Camber som gör sig bäst på stranden).
    sensmoral: cambrar bör ha ett säkerhetsavstånd på minst en meter till seglet!
    Tittade in på NP’s sida, det var inte helt självklart var riggningstipsen finns så här är en direkt länk: http://www.neilpryde.com/product/current2/sail/manuals.html#
    bra tips och intressant utveckling av segel… blir mer och mer ingenjörskonst att rigga…. håhåjaja *darrig stämma* jag minns de gamla trekantsseglen som tog tre minuter utan manual… och efter att ha sett riggningssystemet The Matrix ville jag bara lyfta luren och säga ‘I need an exit! Fast!’ (jag har absolut inte genomtänkta mast/bom/riggsystem men de passar nog seglen… rätt mjuka) det här är inte smygreklam för NP men man blir rätt sugen på en del segel! Behöver nog uppgradera prylarna överhuvudtaget, det drösar säkert in fler frågor då (fast det blir inget cambersegel!! 🙂

  • ola-h

    Medlem
    4 oktober, 2000 vid 07:10

    Jag var själv ägare av ett 6.4 warp speed, 1987 års modell, eller nå’t. Tillsammans med Rotho Duo masten som var förböjd och kolfiberförstärkt i sidled (styvhet 7.1/7.5/10.0) gick det som en dans. Den tidens segel riggades med otroligt mycket mer buk än dagens. I obelastat tillstånd satt också buken riktigt långt fram. Detta gjorde att cambersen fick en väldigt brant vinkel mot masten och inte roterade utan en rejäl dos övertalning.

    Tillsammans med Tiga Slalom ’86 hade jag trots allt en riktigt lättplanande kombination. Jag minns att jag sålde min bärbara CD för att kunna köpa detta segel. Jag minns dock inte hur och när jag blev av med det, men det var i slutet av 80-talet eftersom jag minns att jag köpte min första hela segellinje (Gaastra Wavefoil) 1990.

    Ola H.

  • sia

    Medlem
    4 oktober, 2000 vid 07:26

    det *är* samma sorts rotho-duo mast jag har till det seglet! (i kombination med en gammal WH-bom). Hade seglet till min gamla Cobra slalombräda (vila i frid) i slutet av åttitalet… annars använder jag en delbar NPUmast och sunshine-bom till övriga segel, funkar bra. Nostalgi i all ära, men guldstjärna i efterhand till de som uppfann delbara master och quicklockbommar!

  • martin

    Medlem
    4 oktober, 2000 vid 11:41

    Testa att limma fast en bit spännband på camberns anläggningsyta. Jag hade förut en linje med Gaastra Racefoil från -90. Där gjorde det en enorm skillnad i roteringen om man applicerade de medföljande “antifriktions” lapparna (i vanligt spännbandsmaterial) på cambrarna. Dock fanns det ett problem. Dessa lappar sattes fast med kardborre och lossnade typ jämnt när man trädde i masten. Därför limmade jag dit dom med epoxy. Sedan dess satt de som berget. Detta gör kombinationen camber, mast och sand betydligt lättare att leva med. Är man modig kan man även dränka in spännbandsbitarna i silikon. Risken är dock att silikonet letar sig fram till bomfästningsytan.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.