Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Charter med prylar

  • Charter med prylar

    Publicerad av johan-g på 22 juni, 2009 vid 17:45

    Nån som flugit charter och tagit med egna prylar och inte fått ta med grejerna på planet? Vid reguljärflygningar kan man ju boka in utrustningen och få klartecken innan man reser, men på charter går det tydligen inte att få klart innan man reser att man får ta med grejerna utan dessa får tas med endast i mån av plats. Tänkte höra om någon nån gång varit med om att ha blivit ståendes vid incheckningen utan att få ta med grejerna eller är det mest ett sätt för flygbolaget att friskriva sig?

    /Johan

    petter svarade 14 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • hellgren

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 10:24

    Jag har inte egentligen svar på din fråga, men jag lägger in mina senaste upplevelser.

    Jag har inte tagit några prylar med mig ner på nån charter resa, (jo till guadeloupe, men langley är speciella) däremot har jag tagit med mig prylar hem 2 gånger från kanarieöarna. Första gången var bara en liten skimboard, ingen sa ett ord förrutom att jag var tvungen att checka in den i en annan kassa. Dock betalade jag inte en spänn.

    Andra gången var jag ändå nervös, då var det en 6’7″:a med boardbag. I boardbagen låg ytterligare en skimboard och på boardbagen hade jag spännt fast en liten bodyboard (heter dom så?) Men! Än en gång slog den spanska latheten in och ingen tog betalt för nått. Bara en pytte liten herre som var himla nöjd över sitt jobb och mer än gärna skickade in min prylar på bandet utan nått knussel.

    Båda gånger kom allt fram och allt var helt.

    Vet inte om det hjälper dig nått alls, men jag vill berätta historien 😉

    PEACE!

  • skarabe

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 11:28

    Hej
    Det kan vara lite klurigt det där. Jag och Paddy ska flyga till Gran Canaria med familjerna i sommar -> charter med Fritidsresor. Vi har betalt för grejorna tur & retur i förväg, men visst tog det några samtal fram och tillbaka innan det löste sig. Tyvärr tror jag det kan bli problem eftersom många charterresor hyr in sig på olika flygbolag och hänvisar bara till dem när man frågar. De kanske inte kan hjälpa dig när du bokar resan eftersom de inte har alla detaljer klara med flygbolaget. Kan hjälpa att vänta till resan närmar sig. Vill du inte ta risken är det nog bara att lägga tid på att ringa och tjata tills du får prata med någon som fixar det åt dig. Personligen skulle jag inte vilja sticka till flygplatsen med grejorna på vinst och förlust, men å andra sidan har jag inte hört om någon som inte fått med sina grejor heller..

  • rasmus_w

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 11:33

    Det bästa tricket om man inte fått garanti om att få med grejorna är att vara på flygplatsen riktigt långt i förväg. Incheckningsisken för specialbagage verkar kunna ta emot grejorna även om riktiga incheckningen inte öppnat än.

  • johan-g

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 11:49

    Jag fick till svar att även om man har betalt för grejerna i förväg är man ändå inte säker på att få med sig grejernna på planet… De sa ” kommer det en massa barnfamiljer med barnvagn så går deras bagage före”.

    Rasmus W- Ja det är nog den strategin vi får köra.

    Det verkar ju ändå som att det inte är nån som har blivit stående med grejerna på Arlanda så det måste vara rätt lugnt ändå att få med sig grejerna.

  • emil_h

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 12:41

    Jag har flugit charter ett par gånger och det har inte varit några problem att få klartecken innan. Dessutom är det betydligt billigare många gånger. Men en stor nackdel är transporten på plats. Risken är stor att bagarna inte går in i den vanliga bussen man åker med. Gick åt pipan båda gångerna för mig och de andra fick vänta en bra stund extra bara på grund av mig o min väska 😀 Aldrig mer charter med prylar för min del.

  • pgvirtual

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 12:56

    Men det är väl klart att man måste ha hyrbil eller taxi vid flygfältet när man kommer “till södern”. Jag har flugit till Kanarieöarna flera gånger med windsurfinggrejer utan problem. Värst är det att släpa all grejer till hyrbilen… Nu får man ju ofta ta bara 32 kg, men på tidigare resor har jag haft väl över 60 kg 🙂

  • fastforward

    Medlem
    23 juni, 2009 vid 15:20

    Borde väl vara lugnt, om det mot förmodan skulle vara fullt på planet så får väl surfprylarna ta nästa flyg helt enkelt. Det borde nog charter-personalen fixa, du har ju trots allt betalat. Man missar kanske max en dags surf på detta vis.

    Blir det alldeles för mycket strul så är det väl bara att hyra, visst det kanske kostar lite mer om man ska vara där länge men tid (för att ringa och strula med charterbolaget) är inte gratis heller.

  • petter

    Medlem
    24 juni, 2009 vid 07:56

    Åker du med charterbolagens egna flygbolag så är det inget problem, kostar 800 kr (dubbla om det är långdistans) för 30 kg prylar. Vaddera ordentligt och dela upp i två kollin för att underlätta bagagehanteringen.

    För Thomas Cook Airline/Ving ska specialbagage preliminärbokas på telefon 08-555 99999 senast 5 dagar innan avresa.

    På Novair/Apollo och Tui/Fritidsresor bokas det på nätet senast 7 dagar före före avresa

    /Reiseleiter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Charter med prylar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.