Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Chiptrim

  • Chiptrim

    Publicerad av sebbe87 på 15 mars, 2010 vid 19:58

    Läste på en sida om chiptrim till VW bussar.

    Oavsett om du vill ha mer kraft och vridmoment, sänkt bränslekostnad eller köra miljövänligare har vi den allra senaste utrustningen för att professionellt trimma just din bil efter dina önskemål.

    Hur fungerar detta?

    Är det bra?

    Blir det verkligen lägre bränsleförbrukning?

    sebbe87 svarade 14 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    16 mars, 2010 vid 11:08

    Kan det säkert bli, men såvitt jag förstått så är det inga jätteskillnader man uppnår genom att enbart modifiera styrelektroniken, i alla fall inte på motorer utan turbo. Iofs, man kanske kan uppnå nåt som märks när man tankar men knappast nåt som får motorn att kännas starkare eller “piggare”. För märkbara skillnader så behöver man oftast byta eller modifiera nån eller några massiva metalldelar i motorn och inte bara programmera om nån styrkrets.

    Har man en turbomotor gäller det här som sagt inte hela vägen eftersom laddtrycket styrs av en ventil som oftast kontrolleras direkt av styrelektroniken, men i praktiken åker man antagligen på att byta till en kam med andra öppningstider än standardkammen, och kanske också andra kolvar som sänker grundkompressionen och håller för ökningen i effektiv kompression om man tänker sig en rejäl ökning av laddtrycket. Sen är klart att om man tänker sig att köra med 4-5 bars laddtryck som på 80-talets F1-bilar (moderna turbobilar har ofta under 1 bars tryck) så får man vara en rätt duktig förare, turbobilar med tokhögt laddtryck har aldrig varit de mest lättkörda bilarna…

  • jopi

    Medlem
    16 mars, 2010 vid 17:02

    Hej.
    Jag har trim på min Caravelle, 2.5Tdi. Det manipulerar dock bara längden på insprutningsintervallerna och petar itne på turbotrycket.
    Billig variant jag köpte i tyskland, ger klart skillnad men fick ställa ner intervallen rätt mycket då den rök lite väl bra annars, så då blev det inte så stor skillnad längre.
    Förbrukningen tycker jag är rätt oförändrad, men den drar inte mer i alla fall.
    Hade ett chip på min förra bil ockå (a4 1.8T) också, där gav det en satans effekt, svårt att uttala mig om förbrukningen då foten blev lite tyngre p.g.a alla hästar under huven.

    Hade varit intressant att höra erfarenheterna från någon som testat KCR eller BSR boxar till en diesel, borde ju vara någon skillnad om man betalar 1500:- eller 5000:-….

  • sebbe87

    Medlem
    16 mars, 2010 vid 18:19

    Jag lyssnade runt till olika företag som håller på. De sa att man får mera effekt men att bränsleförbrukningen inte blir någon större skillnad. Det här gäller bilar med TDI.

    Min buss är för gammal för att chippa, fast den bara är en 2001 TDI Transporter

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Chiptrim

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.