Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cityspot Riddarfjärden…?!

  • Cityspot Riddarfjärden…?!

    Publicerad av nachoman på 23 oktober, 2007 vid 11:16

    När man har vart nere och druckit öl vid Norr Mälarstrands kaj inser man att det kan vara rätt så bra att köra där vid rak västlig vind. Man kan parkera längs hela Norr Mälarstrand och kliva i nästan var som helst. Såg inte en endaste surfare där under hela sommaren.

    Hoppas att det kan bli några där nästa år!

    rooster svarade 16 år, 5 månader sedan 15 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • filipl

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 11:43

    Jag bor på Kungsholmen och har ofta funderat på att segla på Riddarfjärden, men det har inte blivit av ännu.

    Vid vind omkring väst blir vinden jämn och fin. Om man går i vid Smedsuddsbadet har man ca 300 meter med platt vatten till Långholmsbadet på andra sidan. På båda sidor finns också fina stränder där man kan ställa sig och vila.

    Jag gissar att risken för p-böter inte är stora om man ställer sig alldeles intill Kajak-kafét vid Smedsuddsbadet.

    Det skall bli kul att prova vid tillfälle!

    Filip

  • nachoman

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 11:50

    Grymt, då är vi två Kungsholmsbor som kan köra där!

  • g_l

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 12:49

    Det var där det började med pråmsegling en gång i tiden för många 08-surfare. Med stor uthyrning och skola i Rålis, och en regatta runt öarna… Finns säkert många här på konfen som kan berätta en del historier.

  • rasmus_w

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 12:58

    Surfsport producerade en T-shirt benämnd “The Swedish landmark”, men en bild på Jonas Landmark som chophoppade med sin lilla slalombräda med stadshuset i bakgrunden.

  • svenne

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 13:06

    vindsurfing.se har haft uthyrning i Rålis i sommar.

  • bopung

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 14:05

    såg tre seglare på ganska stora grejor en kväll i augusti när jag paddlade kajak där

  • electric

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 22:10

    @Nachoman 424015 wrote:

    När man har vart nere och druckit öl vid Norr Mälarstrands kaj inser man att det kan vara rätt så bra att köra där vid rak västlig vind. Man kan parkera längs hela Norr Mälarstrand och kliva i nästan var som helst. Såg inte en endaste surfare där under hela sommaren.

    Jag har kört där en gång på väst. Fjärden är inte så bra som det kan verka; det blir himla byigt – den är faktiskt inte så stor. När annars drömmer man ens om att köra på sjöar som bara är 1 km långa? Till saken hör att den är omgiven av höga byggnader – för att inte tala om hur Västerbron förstör vinden. Men visst, blåser det tillräckligt så går det ju att köra var som helst. Och kul är det eftersom det är så udda.

  • josefc

    Medlem
    23 oktober, 2007 vid 22:21

    @Rasmus_W 424040 wrote:

    Surfsport producerade en T-shirt benämnd “The Swedish landmark”, men en bild på Jonas Landmark som chophoppade med sin lilla slalombräda med stadshuset i bakgrunden.

    Kan tänka mig att de gick åt som smör. Kan väl heller inte hända att det finns kvar att köpa nånstans fortfarande? eller? 😛

  • rooster

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 06:02

    @Rasmus_W 424040 wrote:

    Surfsport producerade en T-shirt benämnd “The Swedish landmark”, men en bild på Jonas Landmark som chophoppade med sin lilla slalombräda med stadshuset i bakgrunden.

    Jag kommer ihåg den bilden, tror den bilden låg som förstasida på ett av SurfSports nummer

  • getwet

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 07:29

    @Nachoman 424015 wrote:

    När man har vart nere och druckit öl vid Norr Mälarstrands kaj inser man att det kan vara rätt så bra att köra där vid rak västlig vind. Man kan parkera längs hela Norr Mälarstrand och kliva i nästan var som helst. Såg inte en endaste surfare där under hela sommaren.

    Hoppas att det kan bli några där nästa år!

    Vi speednördar har även diskuterat att köra en 08 swespeedcup där när tillfälle bjuds, mycket hård västlig vind. Nu lär vi väl få vänta till nästa säsong, men det skulle vara roligt om det gick att genomföra. Har checkat stället och det ser ut att vara bäst att gå i precis öster om cafet. Ner mot Stadshuset blir det tokchoppigt med alla kajkanter som returnerar vågorna.
    Lär inte bli några rekordfarter men o andra sidan blir det inte det någon annanstans i Sthlm ändå.

  • filipl

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 09:18

    Jag brukar promenera förbi Smedsuddsbadet varje lunch, eftersom jag jobbar i närheten och brukar alltid “spana in” vinden.

    Mitt intryck är att om vinden bara är tillräckligt stark, och vinden kommer från rätt riktning, så blir vinden jämn och fin.

    Stället är dock riktningskänsligt. Vinden blir jämn bara när den ligger mellan VSV och V, och helst bör den vara stark också.

    Jag är själv mycket sugen på att prova. Vore kul om de som tänker testa meddelar detta på konfen. Min egen säsong upphör inte förrän isen lagt sig.

    Filip

  • rasmus_w

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 11:15

    Somliga här på konfen har påstått att ostligt är bättre än västligt. Kan det ligga nåt i det?

  • filipl

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 11:53

    @Rasmus_W 424245 wrote:

    Somliga här på konfen har påstått att ostligt är bättre än västligt. Kan det ligga nåt i det?

    Skillnaden blir väl då att man istället bör gå i från stranden vid Rålambshovsparken istället. Sträckan att köra till andra sidan blir då ca 200 m längre, och vinden behöver inte vara riktigt lika stark vid ostlig vind som vid västlig.

    Går man i från Rålambshovsparken lär man få rätt så mycket nyfiken publik.

    Själv skulle jag nog i så fall föredra Smedsuddsbadet där det inte är så mycket folk, i vart fall när det inte är badsäsong.

    Filip

  • benke-2

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 15:09

    Jorå hade ju bra tryck i 7,8an på vsv för 8 år sen, har inte sett någon plana sen dess. Men nu har dom ju speedvågbrytare längs in emot gamla stan. kan bli bra på en västlig storm kanske.
    vsv och ost funkar resten kan man glömma.

  • getwet

    Medlem
    24 oktober, 2007 vid 15:15

    @Rasmus_W 424245 wrote:

    Somliga här på konfen har påstått att ostligt är bättre än västligt. Kan det ligga nåt i det?

    Har också hört (läst) det men det är så sällan vi har kraftiga ostliga vindar här hos oss. Västliga kulingar brukar däremot rada upp sig på hösten, dock inte i år:mad:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Cityspot Riddarfjärden…?!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.