Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Däckbyte

  • Däckbyte

    Publicerad av rasmus_w på 25 november, 2008 vid 08:17

    Statiol lyckades byta tre av fyra däck i morse. Däck nummer fyra fick de inte loss fast de förlängde fälgkorset med ett rör. Eftersom bilen stått avställd innan jag köpte den så misstänker jag att bultarna helt enkelt rostat fast.

    Vilka knep finns?

    Banka med slägga?
    5-56?

    Kan en bättre verkstad åstadkomma nåt jag inte förväntas kunna?

    rasmus_w svarade 15 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • fastforward

    Medlem
    25 november, 2008 vid 08:26

    Lämna in på någon annan verkstad alt. sälj bilen

  • rasmus_w

    Medlem
    25 november, 2008 vid 08:35

    Blir rätt lite surfat utan bil.

  • kinetic

    Medlem
    25 november, 2008 vid 10:07

    Slägga kan funka men då bör du ha en hylsa eller liknande på bulten som du sedan dänger till ordentligt…
    Annars funkar det alltid med värme…Men inte för mycket och för länge för då “steker” du fettet i hjullagret..Biltema har en “brännare” för 220kr inkl gas (http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80640). Köp den o värm ordentligt på bulten (inga 10 sek utan snarare 2 min…), var dock rädd om fälgarna speciellt om det är alu…Sedan sätter du dit fälgkorset o förlänger med ett rör o lossar bulten…

  • sbjorne

    Medlem
    25 november, 2008 vid 10:08

    Värma bulten med svets brukar kunna hjälpa

  • svenne

    Medlem
    25 november, 2008 vid 10:17

    Att bara förlänga med rör är inte bra, det riskerar bara att dra av bulten. Typiskt en däcksverkstad, de verkar inte ha alla fälgbultarna på plats så att säga. Det är bättre att ha ordentliga verktyg som tål en smäll från en rejäl hammare. Inga gummiklubbor, det ska vara en distinkt stöt. På stora maskiner (såna som stockholmare normalt inte vet namnen på, såna som skottar grus och sånt) är det alltid släggan som gäller. Två knack och sen är det loss.

    Om man måste värma så är det ännu bättre att värma navet, men det brukar inte vara det lättaste.

  • kinetic

    Medlem
    25 november, 2008 vid 10:22

    Svenne: Sen kan man undra va det är för “däckverkstad” som inte har en rejäl mutterknack, de brukar klara även de trögaste bultarna…

  • rasmus_w

    Medlem
    25 november, 2008 vid 10:34

    Hm. Det här låter som jag vill ta bilen till en bra däckverkstad. Nån som kan rekommendera en i Stockholmstrakten? Iofs gissar jag att folk med sån järnkoll som Svenne verkar ha antagligen jobbar nånstans där lönen är bättre än på en bilverkstad. 🙂

  • kinetic

    Medlem
    25 november, 2008 vid 11:00

    Rasmus: I princip vilken “däckverkstad” som helst ska klara av detta…

  • rasmus_w

    Medlem
    25 november, 2008 vid 12:26

    Tydligen fixade inte statoil det.

  • svenne

    Medlem
    25 november, 2008 vid 12:59

    Nog för att jag har en egen verkstad, men där byts inga däck. 🙂
    Men eftersom du bor i stan ska du kontakta http://www.nbgummi.se och be om hjälp. Definitivt mer kompetenta på däck än Statoil, som borde hålla sig till räkmackor och dåliga CD-skivor.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 november, 2008 vid 13:42

    Tack för tipset! De låg ju på krypavstånd hemifrån dessutom.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Däckbyte

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.