Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att gå med i Greenpeace??

  • feg

    Medlem
    2 december, 2002 vid 22:25

    Jag förstår inte vart du vill komma annat än att du säger att Norska säljägare gjorde gemensam sak med en virussjukdom, för det var ju det som var “grejen”.
    Säljakt är fullkomligt rätt och naturligt och periodvis även nödvändigt av olika skäl. Greenpeace agerade eftersom jakten fortsatte trotts sjukdomen. Sedan spelade ju bildmaterialet tabloidpressen i händerna så att de kunde förklara norrmänn som blodtörstiga mördare för att öka lösnummerförsälnjningen utan bakomliggande analys. Att politikerna svalde betet, hela betet dessutom, visar att politikerna ibland överreagerar när de blir tagna på sängen. Jämför detta med Invar Carlsson och Mona Sahlins uttalanden i samband med Estonias förlisning. Då gick de båda ut och sa att båten självklart skulle lyftas upp, helt utan att ha lyssnat på expertisen först. Allt detta berodde på de åsikter som speglades i media, vilka politikerna ville profitera på.

    Jag förstår också att du tycker att sälar och rådjur inte är gulliga djur, vitsvanshjort eller ej. Jag skulle gissa att du även tycker att haj, varg, lejon osv är grymma, kallblodiga mördarmaskiner som illsinnigt är ute efter att slakta människor.

    Slutligen tolkar jag dig som att agenda 21 arbetet är fel och långsamt, eller vad var det du sa.

    Ja, hur man ska belysa missförhållanden i miljön vet jag inte hur man gör på bästa sätt men det verkar iallafall som om Greenpeace lyckas. Att någon lyckas belysa miljön i vår skvaller-, sex- och trivialitetsnyhetsflora tycker jag är beundransvärt och bra.

    Hur själva miljöarbetet skall genomföras vet jag inte. Däremot tycker jag att agenda 21 var en bra start på ett internationellt grepp på dessa frågor. Att målbilderna är lite tafatta och att genomförande och uppföljning brister är ju synd. Trots dessa brister tycker jag inte att man kan ta bort den typen av ansatser att ensa världsopinionen runt ett gemensamt miljöarbete. Miljön är ju global därför bör även arbetet med att förbättra förutsätningarna för vårt lilla klots fortlevnad vara globalt.

    /feg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2002 vid 22:39

    Jag är aktivt med sedan 1978.
    Hendrik surfare i Skåne.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 december, 2002 vid 22:57

    Låt mig förtydliga:

    1. Det är fel att green peace gick in mot den norska säljaken som helhet. Man kanske skulle ha krävt strängare regler. Men att kräva ett förbud var fel. Sälen var och är inte utrotad.
    2. 1988 var det val i Sverige detta var samma år som den stora säldöden. Jakten i Sverige förbjöds strax efter den förbjöds i Norge. Varför jo för att sälen är gullig och för att man slår den med en spik klubba i huvudet. Om man ska klaga på något så ligger älg jakten mycket närmare tillhands. Det är mycket större procent skador vållade av människan där. se bara på en sån sak som infrastrukturen.
    hoppas det är tydligt nog.
    3. Agenda 21 är jätte bra. Vi har även i Sverige en mycket bra utveckling av detta (de 15 miljö målen). Som har mycket tydliga riktlinjer.

    Dock är det så att miljöproblem tar en himmla tid innan de acepteras hos folket (blir erkända)

    En sak som man dock kan tänka på då man åker till exempelvis SA o surfar är att de har de problem vi hade i sverige för en herrans massa år sedan. Dvs Miljön förbättras i takt med tekniken.

  • getwet

    Medlem
    3 december, 2002 vid 10:10

    Jag citerar från Greenpeace egen hemsida:
    “Greenpeace har tillsammans med andra miljöorganisationer lyft upp miljöfrågorna på den politiska dagordningen. Medvetenheten om miljöhoten-både de globala och lokala-är idag hög både bland allmänhet och beslutsfattare. Kanske är det den största segern hittills”

    Beskriver enkelt, koncist och tydligt vad Greenpeace är ute efter……………

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 december, 2002 vid 11:07

    Visst lyftter green peace fram miljöfrågorna men frågar fortfarande om det är värt att gå med i green peace. Jag vill inte se nån mer våldtäkt av befolkningars ekonomi.

  • wisco

    Medlem
    3 december, 2002 vid 11:47

    6. De är mot kärnkraft, vill ha vindkraft som snor energi ur vinden från oss!!

  • getwet

    Medlem
    3 december, 2002 vid 16:20

    Eftersom jag inte känner till Innuiternas situation och vad dom drabbats av kan väl du berätta……..

  • feg

    Medlem
    3 december, 2002 vid 19:27

    Jag tycker vi verkar vara överens om det mesta.

    Det som tände ilskan i mig var när någon puckad jävel sa -“Du kan ju gå med i Greenpeace mer extrama del a.k.a. Al-Quida. Dem spränger ju båtarna istället. Det är ju ett sätt men kanske inte rätt sätt.” vilket är ett totalt bombat uttalande.

    /feg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 december, 2002 vid 21:14

    kortfattat: de har eller hade kanske man ska säga en mycket viktig industri i form av säl export den inbringade ca 30miljoner vilket är ganska mycket för en så liten befolkning. Då exporten försvann försvann även den “hyffsade” levnadsstandarden. om man sätter sig och räknar på detta så blir det ganska många arbets tilfällen. Det intresangta med detta är att green peace tjänade ca 100 miljoner som inte delades med inuiterna.de gick med andra ord till löner och rättegångskostnader etc innom green peace.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dags att gå med i Greenpeace??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.