Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Data på olika brädor

Taggad: 

  • swe-1

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 15:16
    Marcus wrote:
    När jag fick upp max 31,4 knop i displayen så blåste det ca 12-13 ms och
    var hyfsat platt vatten (9,8 m2) men tycker själv att farten på 31,4 knop
    ser misstänkt för bra ut, så glöm den.
    Borde inte skrivit om denna fart innan jag matat in seglingen i datorn
    och rensat för ev. spikar mm. Lyckades inte med det (no session..) så jag
    har säkert gjort alla tänkbara fel man kan göra (först gången jag använde denna GPS’en –Fortrex 201).

    28 -29 knop verkar vara en hastighet många kan komma upp i men sen
    verkar det ta emot kraftigt med Formulaprylar.

    Ja visst är det svårt att komma upp i farter över 30 knop med en formula. Men jag tvivlar inte på att du har gjort det. Tror inte att Robban heller har några större problem med detta då större och kraftfullare seglare generellt är snabbare än lättviktare som mig. Hursomhelst så är det igentligen orelevant på en kappseglingsbana. Tycker inte Svanvik behöver känna att han måste kunna segla i 30 knop med sin formula… 😉

    //JIMMY 😀

  • swe-1

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 15:30
    SWE 496 wrote:
    Hmmmm Intressant att Lorch har den rakaste rockern…95cm….

    Ja Herr Günther har verkligen satsat på grymma kryssegenskaper, dessutom har den sylvassa kanter hela vägen fram… Sen att den kanske blir lite svår på undanvind när det blåser huggorm får man väl ta. Helt rätt koncept tror jag, för hur ofta blåser det huggorm?!

    //JIMMY

  • swe22

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 17:52

    Fanaticen är den enda som har tailkick! Hade TT04 också tailkick? Någon som orkar mäta upp TT04 också? Är jävligt impad hur välkontrollerat man kunde gasa på undanvind (14-15 m/s) med nya brädan. Den låg så högt upp i vattnet och näbbade aldrig trots mkt chop. På kryss var man inte lika impad… Som vanligt hänger fanaticen inte med starboard i dessa vindregister.

    Jona! kom igen nu och plocka fram stocken.. (måttstocken alltså)

  • jester

    Medlem
    3 maj, 2006 vid 06:19

    Jag gissar att du hade 31.4 på displayen? Då stämmer den ganska bra, för det är först när du tankar in sessionen i efterbehandlingsprogram (GPSar, exempelvis) som du får problem med spikar. Hoppa gärna in på slalom/speed-konfen där det finns en utmärkt manual för hur man bör hantera sin GPS och vilka program man kör, och hur man använder dom.

  • swe-1

    Medlem
    3 maj, 2006 vid 06:56
    SWE22 wrote:
    Fanaticen är den enda som har tailkick! Hade TT04 också tailkick? Någon som orkar mäta upp TT04 också? Är jävligt impad hur välkontrollerat man kunde gasa på undanvind (14-15 m/s) med nya brädan. Den låg så högt upp i vattnet och näbbade aldrig trots mkt chop. På kryss var man inte lika impad… Som vanligt hänger fanaticen inte med starboard i dessa vindregister.

    Jona! kom igen nu och plocka fram stocken.. (måttstocken alltså)

    Japp, TT04 har också någon mm talikick och väldigt lik om inte samma rocker som TT06. OFO är också samma, iaf det innre måttet som ligger i vattnet. Nu har jag inte mätt supernoga men det verkar som TT06 i princip är en TT04 med bredare häck upptill vid bakre fotstroppen…

    //JIMMY

  • klint

    Medlem
    21 maj, 2009 vid 10:29

    Plockar fram denna gamla tråd med en fråga om anledningen till varför de flesta Formula brädor antingen är helt platta eller till och med monokonkava omkring OFO? Borde inte ett V göra dem lättare att gippa samt göra dem lättare att plana upp med i svaga vindar?

    / Andy

  • rasmus_w

    Medlem
    22 maj, 2009 vid 09:33

    Har V nånsin gjort en bräda mer lättplanad? Jag trodde V var ett sätt att offra lite planingsegenskaper till förmån för kontroll.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Data på olika brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.