• boman

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 21:46
    Hankloose wrote:
    Hi Hi Hi! Har aldrig kört snabbare än 33.3 knop på min display i sverige men jag måste säga att skillnaden på typ 31 knop och 33 e ruggigt stor! Körde över 35 i karpathos en meter från land på ett salsgolv å det kändes hur lätt som helst! Jag underskattar nobody men hur fasen kunde ni köra över 35 på det choppet! Känns som ni har ruggig slalom potential boys!!

    Kör ni inget slalom tävling i år i fiskebäck? ni som är så många med raceprylar borde väl lägga ut en riktig slalom bana?

  • hankloose

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 21:57

    Ja visst borde vi det! Inget e mer adrenalin framkallande än att gå in i en jipp omringad av cambersegel!!! Vet inte vad som har hänt med GWC:s slalom män!?!?

  • jester

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 22:14

    Häpp!

    ygge: du har rätt i delar av det du skriver, och vem som helst kan förstå att det inte går att jämföra tider satta på olika ställen i olika förhållanden. Men jag, Surfan och MGS brukar alltid segla tillsammans, och då är det fullt möjligt att jämföra sina tider. Och det är alltid kul med lite (om än vänlig) rivalitet mella oss. Vet att MGS vart lite upprörd över att jag fick igång prylarna såpass snabbt :).
    Har funderat på att köra lite en timmars repor, men är på tok för otränad för att orka göra det en dag med fullt drag i 6.8:an, och framförallt tycker jag det är roligast o jaga bra 500m tider. Håller med om att 2sec tiderna är egentligen värdelösa, men folk fattar en toppfart bättre än en medelhastighet. För visst låter 35.7 knop i topp bra mycket bättre än 32.6 i medel över 500 meter?
    Att jag sedan är ganska lik i kroppsformen som Dave White, och faktiskt trimmar mina prylar på liknande sätt (låg bom, korta linor och använda min naturliga viktväst…) är ju en av orsakerna till att jag tycker bättre om speed än att bara köra fram o tebax. Det är helt enkelt den bit jag är bäst på, och det man gör bra är roligast, och det som är roligast är det man helst gör…

    Och jag vet att mr Bolibompa (Hankloose) har en vass tunga, men är snäll o go innerst inne… 😉

  • boman

    Medlem
    21 maj, 2006 vid 22:55
    tobhed wrote:
    …har tydligen seglat riktigt fort idag.

    “Dave’s really thrown down the gauntlet with a 47.3 knot max speed.”

    http://www.boards.co.uk/main/article.asp?a=1721

    Vapor ser läckert ut och verkar funka även på ändra master än gaastras, det tycker jag är ett plus http://www.gaastra.com/index.php/forums/topic/6551

  • joth

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 07:02

    Efter att ha varit ute 2 ggr med min GPS och senaste resultatet blev 28.7knop max speed i mjukvaran på freerideprylar i inte helt platt vatten så tycker jag nog att 35 i samma före känns läskigt.

    Men jag har inte rätt teknik. Kryper gärna ihop och spänner mig som en fjäder och efter en repa är man helt slut. Kan iof bero på att jag inte vill krasha. Jag körde en Kinetic El Nino 61 och ett Sailworks Retro 7.5 i 8-12 m/s. Vinden var dock svår att bedöma och fick gå på Drogdens Fyr vid tillfället. Jag är en lättviktare på 78kg och det kan iof förklara att jag spänner mig, får ju an vända mer muskekraft. Har ett sjuhelsikes meck att hålla prylarna stilla. Jag tror dock att många freeride prylar har potenial upp till 35 knop men vem vågar gasa på så mycket på prylar som kanske inte är gjorda för det. Spinout är något jag fortfarande får tex.

    Så speed kanske inte är det jag är optimal för men kanske slalom. Jag kan fortfarande gippa 😉 . Kanske skall sikta på 1nmile och 1h tiderna istället för topp speed jag med.

    //Jonas

  • fredrik-ygge

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 07:29
    Jester wrote:
    ygge: du har rätt i delar av det du skriver, och vem som helst kan förstå att det inte går att jämföra tider satta på olika ställen i olika förhållanden. Men jag, Surfan och MGS brukar alltid segla tillsammans, och då är det fullt möjligt att jämföra sina tider.

    Yes, det är precis det jag menar. Om ni tre kör tillsammans och sedan jämför medel av 5 st 10s ha en jättebra bild av hur ni förhåller er till varandra. På samma sätt om man testar sitt eget trim. Tror hårt på GPS som verktyg till sådant.

    Jester wrote:
    Har funderat på att köra lite en timmars repor, men är på tok för otränad för att orka göra det…

    Jag försöker få dig att börja sporta genom att provocera med att rekordet på 1h ligger på östkusten. (Hör jag ett svagt pling från hantlarna redan?)

    Jester wrote:
    För visst låter 35.7 knop i topp bra mycket bättre än 32.6 i medel över 500 meter?

    Det är klart man säger 35.7 till sin icke-surfande omgivning! Säger bara att som jämförelse mellan surfare (och speciellt vid olika tillfällen på olika platser) säger siffran minimalt.

    Boman wrote:
    Kör ni inget slalom tävling i år i fiskebäck? ni som är så många med raceprylar borde väl lägga ut en riktig slalom bana?

    Hankloose wrote:
    Ja visst borde vi det! Inget e mer adrenalin framkallande än att gå in i en jipp omringad av cambersegel!!! Vet inte vad som har hänt med GWC:s slalom män!?!?

    Säger som Timbuktu: “Alla vill till himlen men ingen vill dö.” Det är inte svårt att hitta folk som vill åka slalom men värre att få någon att lägga bana och sköta start och målgång.

    Folk har haft stora visioner förr inom klubben om slalom-cup:er som resulterat i lite eller intet. Jag var med i diskussionerna inför årets säsong och GPS sågs som ett intressant alternativ. Då kan man tävla med minimalt arbete. Ett av huvudmålen var att det verkligen skulle bli av och det har i alla fall startat. GPS är relativt oprövat som tävlingsform för klubben och får utvärderas efter denna första säsong. Jag tror att det skulle gå att få till något med minimalt med arbete, men ändå ha omedelbara och rättvisa resultat (t.ex. genom att istället se vem kört längst under given tid). Tror dock att man får sitta i båten och testa nuvarande form några vändor till. Till hösten blir det säkert ett superformat.

  • jester

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 08:03

    Jag försöker få dig att börja sporta genom att provocera med att rekordet på 1h ligger på östkusten. (Hör jag ett svagt pling från hantlarna redan?)

    Skall jag vara riktigt ärlig, så är just det rekordet inte så viktigt för mig. Problemet med att ligga o pressa i en timme, så tappar du prylen med att testa olika trim osv. Är ju lite vanskligt att kolla av GPSen i 30+ knop… Och omöjligt o trimma om något…

    Ett coolt alternativ till slalom med bojar skulle vara o bygga upp en virtuell slalombana med waypoints i GPSen, och den med snabbast tid vinner. Problemet är ju dock att displayerna är för små, samt att det som sagt är lite jobbigt att hålla koll på dom i full fart..

  • getwet

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 08:27

    För tre år sedan seglade jag ihop med en uberduktig Italienare på Sardinien, han körde på en flow med YES race6.2, jag själv med med RRD268 och RX2 6.6. Jag hade mycket stora problem att hänga av honom, och skillnaden var väldigt liten i fart. Så jag tolkar det som att flowen är snabb, vilket flera surfare har intygat för mig. Så att göra över trettio knop med en flow förvånar mig inte alls efter det jag såg på Sardinien.
    Vid tillfället fanns ingen GPS på min arm, men efter att ha dagens erfarenhet av fart så hade vi bägge passerat 30knops vallen rejält enligt min uppfattning.

  • hankloose

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 13:32

    Mistral flow 85 e ruggigt snabb men jag tror begränsingen e North seglet! Med ett rs 6 så kör flowen ifrån vilken slalombräda som helst enligt min uppfattning

  • tobhed

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 13:39

    Hankloose = Neil Pryde 🙂

    Har ÄNTLIGEN fått min nya bräda idag så nu sticker jag från kontoret för att hämta upp den – tänk att man kan vara så lycklig för såååå lite

  • jester

    Medlem
    22 maj, 2006 vid 13:49

    Haha… Man kan ju nästan tro att han får betalt av någon… Visst ser RS6 bra ut, men är inte på några sätt överlägset något annat segelmärke. Tycker bättre om min Warp än min gamla RS4. Har inte hunnit testa RS6 ännu.

  • mgs

    Medlem
    25 maj, 2006 vid 19:24
  • johanc

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 17:39

    Hyfsat platt och ruggigt överarbetade gippar…..

    😉

    Johanc

  • jester

    Medlem
    28 maj, 2006 vid 20:06

    Jösses. Sjukt platt, juh!!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.