Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den nya 2007 tråden…

  • callep

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 07:52

    det här kanske kan va nåt?
    Det e bara duke,voodoo och ice (2007) iofs
    http://www.north-sails.com/files/2608NSW_pre-salesbook_2007_Voodoo-Ice-Duke.pdf

  • calle_b

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 08:05

    OlaH : Sextiofem, runt 70 kanske med sele och våtdräkt blött. Väldigt likt dig alltså…

  • voodoo

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 12:41
  • surfmeister

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 15:54
    Calle_B wrote:
    surfmeister wrote:
    Calle_B wrote:
    Ser fram emot billiga 06:or! Så inifan sugen på en EVO 74. Måste bara sälja min gamla älskling först…

    Har en Evo74 ´06. Du kommer aldrig att få en bättre vågbräda för svenska förhållanden…..den är sagolik!

    Yo, Surfmeister. Hur funkar den i överriggade situationer?
    Min vikt minskar brädans naturliga windrange till lite mindre, trots att den har fått sjukt bra kritik för just sitt windrange. Dela gärna med dig via ett PM eller här. Nyfiken.

    Ha d gott

    Jag väger 84kg vilket är lite mer än vad du väger. Dock kör jag Evo 74 med 4.2-5.3m2 med full kontroll. Med din vikt bör du även kunna köra med 5.7m2 utan problem. Jag känner folk i min viktklass som har använt Evo74 med 5.7m2 och det ska inte vara några större problem så länge man har en större fena. Själv har jag en 22cm (4.2-4.7m2) och en 24cm (5.3m2) Drake Natural Wave G10 som är grymma. Jag är absolut ingen fenexpert men har nog aldrig varit med om en fena som har kännts så “rätt” i vattnet, Det är en svår känsla att förklara men fenorna som man får fr o m ´06 är fantastiska. De är ngt mindre i vattnet än “vanliga” vågfenor (t ex en Drake 22cm motsvarar en 20.5-21cm “vanlig” vågfena)

    Angående kontroll i överriggade situationer är jag mkt positivt överaskad över brädan. Tidigare hade jag en Evo 80 ´05 som kunde bli rätt hektisk med överriggad 4.7m2 pga sin bredd men 74:an är så otroligt lugn, den är väldigt mjuk och följsam på vattnet. Det kan kännas lite “segt” om man är van vid en krispig FSW-bräda som smattrar fram över vattnet (har en Fanatic FW 98 som lättvindsbräda och det är helt klart en stor skillnad i känsla). Dock är Evo’n väldigt snabb på vattnet och det är få som hänger på då det blåser (det fina med den mjuka och kontrollerbara känslan är att man vågar vrida ur varenda droppe kraft ur seglet). Pga dess kompakta form är den också stabil i luften och den breda näsan hjälper till mkt i vågorna. Evo 74 är underbart slashig och en riktigt, riktigt underbar leksak!

    Det finns också Evo 70 som också ska vara grym och som kanske passar din vikt bättre. Den ska enligt andra ha en något annorlunda känsla (ska vara mer “carvig”, Ola H bör kunna redovisa skillnaden). Beror lite på vilka segel du ska använda brädan till, vill du ha en allroundbräda skulle jag nog med din vikt ta Evo 70 medan Evo 74 kanske blir bättre om du vill ha en vågbräda för lite lättare vindar (I sverige behövs det oftast mer vind för att få vågor vilket talar för Evo 70). Dock tror jag att Evo 74 skulle funka väldigt bra för dig, den är som sagt mkt kontrollerbar för alla vikter.

    Då Ola är närmare din vikt bör han kunna ge dig mer korrekt feedback gällande segelstorlekar men jag kan varmt rekommendera Evo 74. Jag har seglat en del olika vågbrädor genom åren och kan lätt konstatera att Evo 74 är det bästa vågbräda jag har haft.

  • ola-h

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 18:36

    Bra beskrivning Surfmeister. Även om jag med mina knappa 70 kilo _kan_ segla en EVO 74 med 4.0 och mindre, så slutar nog idealområdet vid ca 4.5. Däremot är 5.7 mcyekt bra på brädan och även aningens större kan funka.

    70:an är lik i shapen, men förvånansvärt mycket bättre i mycket vind och i snabb vågridning och den är inte bara OK utan mycket bra tom med 3.5 för mig och håller fortfarande upp till 5.3 och 5.6 (har kört 5,9 med men det börjar bli tveksamt). Så, jag håller nog med om att 70:an är avsevärt mer allround (som endabräda) än 74:an för en seglare på 65+ kilo.

    Däremot är 74:an lite mer loose i slöa vågor. 70:an är bra i dessa förhållande med, men 74 som sagt strået vassare. Så, som allroundbräda för 65 kilo med fokus på bra segling i 5.3 ch uppåt är 74:an GRYM.

    Om vi skall återgå till 2007 (i denna 2007-tråd) så är alla EVO-modeller mer uppdaterade än någon gång tidigare. Storlekarna är 62-70-75-80-90. Måtten är huvudsakligen de samma som tidigare, men Tiesda, Per och Scott har jobbat med att adressera det område där man får mest problem med EVO-designen. Det handlar om när man går från bottensväng in i en snabb cutback. Med sin breda tail kan EVO här bli lite bångstyrig om man inte sätter upp svängen bra. Nu har man en ny v-layout i tailen som gör brädan mer loose just i detta läge. Så vitt jag har kännt hittils så verkar det verkligen fungera. Jag har märkt det tydligt på 80:an (som är det mest förändrade brädan av alla, ny rocker också, och lite rundare outline). Den känns också lite mer “krispig” rakt fram, speciellt med segel runt 5.3. På 70:an har jag kännt mindre skillnad, men jag har hellre inte än stött på några (för 70:an) snabba förhållanden. Positivt är att den inte verkar vara något sämre i sega förhållanden (som jag kört den rätt mcyket i). 70:an är lite smalare i tailen (ca 5mm) 07 än 06. Alla modeller har överlag aningens tunnare rails (speciellt i tailen – ser riktigt coola ut nu) och en outline som ger ett snyggare intryck rent estetiskt.

    Pure Acid är också grymma (har kört 68 och 74), men jag är kanske ändå mest imponerad av Kombat 07. Med en ny v-layout och samma rocker som Pure Acid svänger dessa brädor som på räls (ofta använt men sällan så passande som för Kombat). Kanterna är också tunnare och det gör Kombat går otroligt bra i vågor (och är sjukt kul att svänga med på plattvatten – det roligaste jag provat här). Kan skriva med om Acid och kombat vi tillfälle (om intresse finns).

  • jonatan

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 18:57

    Några bilder på de nya Ezzy Wave:
    Det är mycket buk i år..

  • surfmeister

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 21:01

    Ola,
    Vilken av de nya Evo brädorna tror du skulle vara ett bra komplement till en Evo 74 ´06? Den tidigare Evo 80 ´05 kändes mkt större än vad litertalet gav indikation om. Gäller samma sak för Evo 80 ´07 (med tanke på den utökade bredden) eller ligger den närmare Evo 74 ´06? Kanske är Evo 90 ett bättre komplement? Hur är skillnaden mellan Evo 83 ´06 och Evo 80 ´07? Hur är det mellan Evo 91 ´06 och Evo 90 ´07?

    Innebär ändringen på Evo ´07 att man har Acid-fierat Evo lite? Med den utökade V:t kommer brädorna att fortfarande vara slashiga? Jag antar också att man har förbättrat höjdtagningen. Eftersom jag ska gå för en 3-brädors set-up nästa år är jag absolut intresserad av nya Kombat (men du kanske kommer svara på dessa frågor på SB hemsida!) som förhoppningsvis har blivit mer “vågig”. Man har knappt kört in sina ´06 prylar och man dreglar redan över ´07……prylbög är bara förnamnet!

  • tobhed

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 21:02
  • skywalker

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 21:23

    Alla Starboards ’07-modeller hittar ni här.

  • ola-h

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 07:29
    surfmeister wrote:
    Ola,
    Vilken av de nya Evo brädorna tror du skulle vara ett bra komplement till en Evo 74 ´06? Den tidigare Evo 80 ´05 kändes mkt större än vad litertalet gav indikation om. Gäller samma sak för Evo 80 ´07 (med tanke på den utökade bredden) eller ligger den närmare Evo 74 ´06? Kanske är Evo 90 ett bättre komplement? Hur är skillnaden mellan Evo 83 ´06 och Evo 80 ´07? Hur är det mellan Evo 91 ´06 och Evo 90 ´07?

    Jag tyckte nog reden EVO 83 06 var förvånansvärt kontrollerbar för attt vara så pass stor. Jg har kört den ned till 4.5 och fortfarande kunna hålla ihop seglingen bra. Med så mycket tail gäller det dock i sådana lägen att verkligen att gå in i botensvängen med bra fart vilket är enda chanse att sedan få tid att släppa av lite och förbereda toppsvängen bra (om man träffar läppen är det dock mindre känsligt, då går EVOsarna på autopilot). Jag tycker inte man känner något av den utökade bredden på 07:an utan det man märker är den nya bottenformen. 90:an har jag inte kört än, så jag har ingen detaljkoll på den, men den har ju fått samma behandling som de andra så de generella förbättreingarna kan man nog tillskriva 90:an också. Mellan 83 och 2007 80 är det rätt stor skillnad vilket är lite ironiskt eftersom jag tyckte att 06 83 var den kanske allra bästa brädan i programmet. Nya EVO 80 är annorlunda. Den går lite högre i vattnet och är snabbare kant-kant. Det är svårt att säga vilken bräda som är “skönast” av de två, men för mig är det nog ändå rätt tydligt att nya 80:an är en “smartare kompromiss”. Man har tagit en aning av det som 83:an var sjukt bra på (stabilitet i en riktigt snabb framfots bottensväng) och istället fått till en bättre toppsväng. Jag tror alla som rider vågor kommer tjäna på den förändringen.

    Huruvuda man vill köra 74-80 eller 74-90 är nog en smaksak. Det beror dels på hur stora segel du kör din 74:a med, i hur “dåliga” förhållanden du vill optimera utrustningen, om du skall resa till lättvindsställen med bara en bräda etc. 80:an ger klart mer redundans i brädgarderoben. Den har fortfarande en mer “prestandaorienterad” känsla i vågridningen än 90:an som i sin tur är är mer loose, har klart bättre flyt och tar större segel be bibehållen bekvämlighet. Överlag tror jag inte att förändringarna till 07 påverkar vilka storlekar som passar till vad.

    surfmeister wrote:
    Innebär ändringen på Evo ´07 att man har Acid-fierat Evo lite? Med den utökade V:t kommer brädorna att fortfarande vara slashiga? Jag antar också att man har förbättrat höjdtagningen.
    Nej, det är inte Acidifierade. Jag skulle till och med säga att de två brädlinjerna ligger ännu längre ifrån varandra i känslan på vågen 2007. Däremot har det på båda linjerna jobbats med att göra dem mer allround, så om man tittar på användningsområdet där de funkar som allra bäst så överlappar det nog lite mer än förut. Jag tycker både EVO och Acid har fått ett aningens större “sweet spot”.

    När det gäller höjdtagning har jag inte märkt någon direkt skillnad, förutom att 80:an med segel på 5.3 och mindre möjligen känns lite enklare att ta höjd med. Överlag så är EVO liksom mer obalanserad i längsled och det gör det lite svårare att hitta rätt balans på dem när man kör rakt fram (speciellt med stora segel relativt brädan). Jag tycker inte jag planar märkbart senare eller tar märkbart sämre höjd med EVO än med Acid/Kombat, men på EVOn får man helt enkelt jobba mer för det.

    surfmeister wrote:
    Eftersom jag ska gå för en 3-brädors set-up nästa år är jag absolut intresserad av nya Kombat (men du kanske kommer svara på dessa frågor på SB hemsida!) som förhoppningsvis har blivit mer “vågig”. Man har knappt kört in sina ´06 prylar och man dreglar redan över ´07……prylbög är bara förnamnet!
    Kombat är till 07 en klockren vågbräda. Det är en Pure Acid med bredare tail, kan man säga (+ möjligheter till att “freeridemontera” stropparna). Som jag skrev ovan så sitter den i en framfotssväng på ett helt ofattbart sätt. Det märks liksom ännu mer på den 59cm breda 87:a jag kört eftersom det där finns lite bredd att pressa mot. På en smalare Acid (68, 74) känner jag det inte lika tydligt eftersom det är så oerhört sällan man når de farter där man måste lägga fullt tryck på en så smal bräda. Både Kombat och Acid svänger för övrigt också helt OK på bakfoten i medelsnabba förhållanden. Det som rent svängmässigt skiljer Acid/Kombat från EVO är att med den rakare rockerna så behövs driv i bottensvängen. Man måste ha lite tryck (i våg eller segel) för att kunna gå upp mer vertikalt mot vågen. Just detta gör ju EVO helt automatiskt, man kan ju bara gå in i bottensvängen och sedan slappna av med bara ett uns bakfotstryck så fortsätter EVO svänga uppåt. För många seglare är just detta läge det kritiska i vågridningen (de går in bra i bottensvängen och svänger bra på toppen om de bara kommer dit rätt). Därför tror jag att många faktiskt skulle vågrida bättre på en EVO (även många som tycker känslan är lite för “soft”).

    Har man som sagt tryck och lite flyt i vågridngen går det rätt snabbt att ställe om sig till att segel radikalt även på Acid/Kombat. När det gäller skillnaden dem emellan så ger den breda tailen hos Kombat lite mer reserver, för att kunna köra större segel och kunna svänge runt brädan på toppen om det går sakta. Det betalar man för när det börjar går fort i vågridningen då man inte längre orkar med den breda tailen (i t ex en snabb toppsväng). Svänger man mycket på bakfoten kommer man känna av bredden i tailen även i bottensvängen allteftersom farten ökar. Så, ju bättre teknik du har, desto bedare användningsområde får brädan (gäller väl alla brädor iofs).

    För mer B&J-inriktad segling är Kombat klart bekvämare än EVO. Visserligen kan man trimma en EVO med lite större fena och då ligga rätt nära Kombat rent prestandamässigt, men den superlättseglade och avslappnade känslan hos Kombat i marginella förhållanden når man aldrig riktigt.

    Obs att det till 07 finns en Kombat 79. Jag har tyvärrr inte seglat den själv, dock.

  • poppo

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 09:31

    Simmer har uppdaterat hemsidan med de nya vågseglen… mmm .. smaskens….
    Skön video med Victor Fernandez när han vann i Pozo också.

    http://www.simmerstyle.eu

    sails.jpg

  • bonasurf

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 11:53

    Victor är ju så grym!!!

  • anders_hoffman

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 21:13
  • kamaaina

    Medlem
    19 augusti, 2006 vid 07:00

    Nagon som vet om Mistral Joker har andrat nagra matt for 2007 eller kommer den i samma 109L format som 2006?

Sida 7 av 7

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den nya 2007 tråden…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.