Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den surfande systemutvecklaren

  • hellgren

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 07:31

    Hehe, kul artikel! Synd att dom inte skrev med adressen till hans tjänst. Så man iaf kunde fått kolla på den. Finns ju ett gäng olika, hade ju vart nice om hans va bäst 😀

  • jps

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 07:54

    Kul och se hur de förbättrar historien också. “.. ett stormigt och kallt hav i oktober..” var i själva verket Näsaäng 070929 🙂

    ( I bakgrunden en viss JPS fångad av kameran ivrigt spanande efter vind i sin snygga och trendiga vinterhuva 😉 )

  • calle

    Medlem
    12 oktober, 2007 vid 08:02

    Kolla in här: http://www.surfnet.se/

    / Calle

  • electric

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 11:20

    @Calle 421496 wrote:

    Kolla in här: http://www.surfnet.se/

    / Calle

    Surfnet.se är en mycket bra idé. Speciellt intressant är den funktion Jan har byggt i år som gör att det som SMS-as dit med automatik också dyker upp som en tråd här på konfen (där man garanterat ser det eftersom man alltid håller kollen där.

    Jag har SMS-at in uppgifter några gånger. Men problemet är, som Jan själv uttrycker det i Computer Sweden: “Som användare måste man känna solidaritet med de andra surfarna. Problemet kan vara att man är så taggad när man väl kommer till stranden att man bara vill kasta sig iväg och inte har tid att skicka ut ett SMS”.

    Exakt så är det! Bråttom, bråttom ut på vattnet!

    Men det finns ett annat problem: Man riskerar att “lura” ut folk. Jag gjorde det en gång vid Fituna. Jag ansträngde mig och SMS-ade nåt i stil med att “Sjöbrisen har kommit igång; bra tryck i 6.0, 20 pers på vattnet”. Klockan var sådär 13.30 och det var helt sant. Några personer nappade på uppgifterna och åkte ut.

    Det var bara det att när de kom dit en timme senare så hade nån konstig vindvridning mot väst inträffat som förstört sjöbrisen. Det kändes lite pinsamt för mig, varför jag nu drar mig för att rapportera – om jag inte är hundra på att de bra förhållandena kommer att bestå.

    Samma problem finns ju om man rapporterar att “vinden räcker inte ens för 8.0”, vilket gör att folk stannar hemma – och så ökar vinden. Då har man ju gjort att folk missat en surfdag! (Det gör man ju i och för sig också när SMHI, Foreca, DMI etc missar en prognos – men då blir ju ingen “person” anklagad; dem är ju helt OK att “skälla” på!)

  • schnitzler

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 11:52

    jag var med om en rätt “märklig” sak igår. Under en lektion i skolan runt 11 läste jag artikeln här på surfzone. tänkte inte mer på det tills jag klockan 8 på kvällen är på väg till bussen för att dra vidare in till stan ser den här tidningen liggandes på marken, med just den här sidan uppslagen.
    vad är oddsen för det?
    🙂

  • jps

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 13:24

    @Electric 421789 wrote:

    Men det finns ett annat problem: Man riskerar att “lura” ut folk. Jag gjorde det en gång vid Fituna. Jag ansträngde mig och SMS-ade nåt i stil med att “Sjöbrisen har kommit igång; bra tryck i 6.0, 20 pers på vattnet”. Klockan var sådär 13.30 och det var helt sant. Några personer nappade på uppgifterna och åkte ut.

    Det var bara det att när de kom dit en timme senare så hade nån konstig vindvridning mot väst inträffat som förstört sjöbrisen. Det kändes lite pinsamt för mig, varför jag nu drar mig för att rapportera – om jag inte är hundra på att de bra förhållandena kommer att bestå.

    Samma problem finns ju om man rapporterar att “vinden räcker inte ens för 8.0”, vilket gör att folk stannar hemma – och så ökar vinden. Då har man ju gjort att folk missat en surfdag! (Det gör man ju i och för sig också när SMHI, Foreca, DMI etc missar en prognos – men då blir ju ingen “person” anklagad; dem är ju helt OK att “skälla” på!)

    Jag tycker att det är väldigt bra att folk tar sig tid att rapportera vilka förhållanden det är vid den aktuella tiden. Att det sedan ändrar sig kan ju ingen rå för. Blir någon sur över det så är det deras problem inte den som rapporterar.

    All information är bra information (så länge den inte är direkt felaktig). Den som tar del av infon får själv göra sin bedömning av risk/chans till utveckling till det bättre eller sämre.

  • gurra1978

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 13:30

    Men hela surfnet är ju egentligen värdelöst eftersom den förutsätter att någon vindsurfare är på plats och rapporterar. Dessutom är det inte säkert dennes rapport är speciellt givande för vissa. Det enda som gäller är ju strategiskt utplacerade vindmätare som kontinuerligt skickar data till en hemsida. Som tilläggstjänst kan ju alarm över en viss vindstyrka vara intressant. Fixa det istället Givfars.

  • electric

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 20:26

    @JPS 421824 wrote:

    Jag tycker att det är väldigt bra att folk tar sig tid att rapportera vilka förhållanden det är vid den aktuella tiden. Att det sedan ändrar sig kan ju ingen rå för. Blir någon sur över det så är det deras problem inte den som rapporterar.

    All information är bra information (så länge den inte är direkt felaktig). Den som tar del av infon får själv göra sin bedömning av risk/chans till utveckling till det bättre eller sämre.

    Jag instämmer i princip i det du säger: all information är bra! Men “problemet” med surfnet-infon jämfört med rena “observationer” (typ SMHIs “kustobservationer”, typ dem på owc.nu) är att man tenderar att uppfatta informationen som rekommendationer snarare än “fakta”. Detta pga att det är personer som formulerar rapporterna i egna ord, med omdöme och segelyta (typ “Fullt tryck i 6.0”). Det är mycket sympatiskt (och de som rapporterar ska ha en eloge!), men medför som sagt problem.

    Ett förslag till lösning är att meddelandena måste ges i hård strukturerad form och med rena fakta, t ex “PLATS;VINDRIKNING I GRADER;VINDSTYRKA I GENOMSNITT;VINDSTYRKA I BYARNA”. Luddiga eller subjektiva uppgifter, typ segelyta och hur stor bräda folk kör med ska inte vara med (visst är det trevligt, men sådant är individuellt). Hur många pers som är där ska inte heller vara med (visst är även det trevligt, men det är väl inte på basis av det som man ska bedöma om det blir bra surf!).
    (Nu kan man ju invända att det är svårt att ange vindstyrka. Tja, men jag tror de flesta av oss som är inbitna surfare har blivit rätt säkra på det. Annars får man väl låta bli.)

    Uppgifterna ska sedan displayas i en tabell, plats för plats, med vindriktning, vindstyrka (snitt samt byvind), klockslag. Jag tror att en sådan tabell, som gradvis fylls på, kan stimulera inrapporterandet!

  • svenne

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 20:45
    gurra1978;421826 wrote:
    Men hela surfnet är ju egentligen värdelöst eftersom den förutsätter att någon vindsurfare är på plats och rapporterar. Dessutom är det inte säkert dennes rapport är speciellt givande för vissa. Det enda som gäller är ju strategiskt utplacerade vindmätare som kontinuerligt skickar data till en hemsida. Som tilläggstjänst kan ju alarm över en viss vindstyrka vara intressant. Fixa det istället Givfars.

    Det har redan varit på tapeten. Det föll just då på att det kostar pengar att bygga vindmätare, det kostar 500-700 spänn att få ihop en fungerande och på det kommer driftskostnad (hur mycket är du beredd att sponsra med?), stölder, förvaltning osv, och då har jag inte räknat på tiden det tar att bygga skiten.
    Sen visade det sig att det inte var helt okej att samla väderdata hur som helst. Det är visst inte bara Apoteket och Systembolaget som styr och ställer – nåt smartass har monopoliserat vädret också.

  • gurra1978

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 21:15

    Varför ska projektet sponsras?. Det finns säkert massa Stockholmare som är villiga att betala för den infon så det går nog ihop sig själv rätt snabbt. Däremot tror jag enbart det funkar i Stockholm och ingen annanstans, jo kanske någon insjö.

    En fördel med observationer är att man kan få realtidsgrafer på vad som är på gång. Om en prognos lovar vind så kan man ju se om det börjar hända någon och då sticker man iväg. Så är man på plats då vinden kommer. Det kanske inte alltid funkar men då har man iallafall tjänat tid jämfört med dessa sms. De som åker på dessa smsrapporter ligger ju rätt långt efter och riskerar att missa surfet (åktid, 90% risk på avtagande mot kvällen prognoser, bilköer mm).

    Varför får man inte samla väderdata hursomhelst. Det måste ju vara årets bullshit.

    Personligen tittar jag ut över havet med kikare från sovrumsfönstret för mina observationer. Funkar rätt bra. / Dryg Gurra :tongue:

  • gurra1978

    Medlem
    13 oktober, 2007 vid 21:23

    Svenne, du verkar ju vara rätt duktigt på det mesta och även datorer. Varför hjälper du inte Givfars med det projektet. Vore ju coolt. Jag tror att ni kommer lyckas. Sen får ni ta in en webdesigner också, surfnet kan behöva en extreme make over.

  • gifvars

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 13:07

    Hej Gurra,

    Visst är surfnet värdelöst,
    speciellt för dig som är en morgonpigg surfare och alla andra som vet vilka spots som gäller vid vilken vindriktning och kommer ut tidigt.
    För er som inte vet var Gurra en stor innehållsleverantör säsongerna 04/05.

    Men det känns som jag måste förklara varför jag knåpade ihop surfnet från första början.
    För er som inte kommer att orka läsa textmassan så sammanfattar jag min syn på surfnet så här.
    Surfnet.se är bara teknik. Vindsurfcommunityn fyller den med innehåll eller inte, den blir aldrig bättre än vad vindsurfcommunityn gör den till.
    Webgränsnittet kommer aldrig bli bra! 😉

    Efter 7 års (95-02) vindsurfande i sthlm började jag få kläm på vilka spots som gällde vid vilka vindriktningar.
    Men dessa 7 år kantades av många bomkörningar.
    Många spots kände jag inte ens till. Det här är ju nästan lite pre-steffo-spotguider-webben-tider.
    Det som hade störst inverkan på att jag lärde mig allt om spotsen var att jag träffade en kollega, Calle, som vindsurfade.
    Han lärde mig allt om spotsen.
    Dessutom ringde han mig när någon annan av hans kamrater ringde från en spot o talade om att det gick av där.
    En klassisk informell ringlista helt enkelt, den kunde ibland vara lång förstod jag.
    Någon ringde någon som ringde Krille som ringde Calle som ringde mig! Yes, tack alla!
    För det var en annan sak jag la märke till, jag var sällan först på plats vid ett spot, och de som kom till spotet följde en ritual,
    ner o snacka lite om förhållandena, håva upp mobilen, ring kompisen/arna.

    Jag tänkte att den här hanteringen kunde göras lite mer transparent/demokratisk! Mmm, stora ord… 🙂
    Därför försökte jag omvandla ringlistorna till ett stjärnformat nät i stället, surfnet.

    Ett antagande som jag oxå gjorde, vilket visat sig felaktigt och det kanske är här surfnet delvis faller,
    det är att de morgonpigga som ska förse de morgontrötta med viktig vindinformation, det är alltid , nästan, samma människor.
    Min grundtanke var att ibland tar man sig tid o skickar ett sms för att en annan gång få ett sms som man har nytta av. Ge o ta.
    Det här insåg jag redan säsong nummer två och körde därför lite tävlingar där den som skickar in flest sms vinner ett segel.
    För att stimulera de morgonpigga att fortsätta skicka in. Tack Surfen. 🙂
    Nu har jag tyvärr slut på sådana medel, jag har försökt få de som tjänar pengar på vindsurfingen, butikerna, att sponsra en sådan tävling men det vill de inte.
    Nu för tiden vet jag att åtminstone några surfare vill veta vart jag tänker åka, jag delar mer än gärna med mig till de, de kanske är nybörjare, återfallssurfare eller nyinflyttade eller ingetdera.
    Ingen nybörjarsurfare eller nyinflyttad ska behöva traggla 7 år som jag.

    Jag har få bomkörningar numera, dock misstänker jag att jag missar ett antal segelbara dagar då jag antagit att gräsklippnig är nyttigare än att stå o stirra på inloppet till Södertälje.

    Surfzone har varit ett stort lyft på sistone med alla diskussioner om var man ska åka och hur det var att segla på den och den spoten efter seglingen.
    Jag tror fortfarande, envishet är min ENDA talang, att surfnet kan fylla ett visst realtidsinformationsbehov (Puuuh…) under den tilltänkta seglingsdagen.

    En annan åsikt som kanske är radikal i någon mening är att den “secret spot”-mentalitet utövarna har inom vågsurfing, jag förstår att den finns hos de, är onödig inom vindsurfing.
    Det finns alltid plats för en till, även sådana episka dagar som fredag den 27/10 -06 på Torö. Men jag tror iof inte det har hindrat någon att skicka in sms till surfnet.
    Spot kan man hålla hemliga om spotet innebär riggning på kompisens svärmors sommarstuga.

    Vindmätare, jag hjälper gärna till och bygger distributionen, sms, email, larm, web eller grafik.
    Men jag kan inte plöja ner en spänn på vindmätare, mobilabbonnemang, bygglov/tillstånd etc.
    Tycker en butik som tjänar pengar på att antalet surftimmar ökar gärna kan sponsra, så kommer vi undan momsen oxå.

    Hårdare styrning av informationen man skickar in – Jag har en mobilapplikation som tillhandahåller ett antal mallar som man fyller i.
    Man behöver knappt skriva nåt, väljer spots från listor. Har dock inte orkat “lansera” den.

    Steffo har varit till stor hjälp vid distributionen av meddelanden (RSS) till konfen. Godtycklig RSS-läsare kan läsa.

    Surnet.se står i min garderob o puttrar men communityn fyller den med innehåll.

    Mvh,

    -JG

  • gurra1978

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 15:14

    Surfnet blir inte bättre än vad man gör det till (som du skriver) och det stämmer att jag gjorde en stor insats 04/05. Varför vet jag egentligen inte men man kan ju säga att jag fick ju inte så mycket tillbaka. Några få ger och den stora massan tar. Tröttsamt i längden och ett sånt system faller till slut. Därför anser jag att ni ska slänga ut vindmätare istället. Såna kan man lita på, de skickar kontinuerligt intressant information, inget annat.

  • electric

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 16:19

    @gifvars 422065 wrote:

    … Hårdare styrning av informationen man skickar in – Jag har en mobilapplikation som tillhandahåller ett antal mallar som man fyller i.
    Man behöver knappt skriva nåt, väljer spots från listor. Har dock inte orkat “lansera” den.

    Steffo har varit till stor hjälp vid distributionen av meddelanden (RSS) till konfen. Godtycklig RSS-läsare kan läsa.

    Surnet.se står i min garderob o puttrar men communityn fyller den med innehåll.

    Mvh,

    -JG

    Jag tror att den dagen det är lika enkelt att inrapportera “mobilt” som det idag är att blogga eller kommentera här på Surfzone – då kommer det att bli fart!

    Det ÄR faktiskt ett motstånd att knappa in något via mobilen – pga dess litenhet/små knappar/liten display. Kanske kan din nya, icke lanserade, applikation göra susen? Jag hoppas verkligen det – men är pessimist. (En fråga: Är det en WAP-applikation eller SMS-baserat?).

    När mobilen är lika användarvänlig som PCn (dvs alltid igång, alltid online, stor display, enkel att skriva in på, …) – då kommer dina applikationer (eller nån annans plagiat) att göra succé!

    (PS: Jag ska ta mig i kragen i fortsättningen och rapportera mera, även om det är kassa förhållanden (som idag, när jag bara fick en enda planing trots lovande vindutsikter)! All information är bra information, som någon mycket riktigt påpekade! DS)

  • fastforward

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 16:52

    Jag har tidigare dragit mig för att skicka rapporter till surfnet pga att jag varit rädd att mina observationer hade kunnat vara felaktiga eftersom jag varit hyfsat ny inom sporten. Men i höst har jag skickat ett par sms faktiskt – stödd av min vindmätare och bättre erfarenhet. Vete tusan om det hjälpt någon men det har inte kostat mig någonting iaf.

    Till i vår hade jag tänkt göra ett upprop här på forumet och försöka få en handfull personer som skickar sms. Då kan det nog bli riktigt bra.

    Hur svårt är det förresten att skicka ett sms? Tar ju max en minut…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Den surfande systemutvecklaren

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.