Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Display och software max speed?

  • jester

    Medlem
    27 september, 2006 vid 07:22

    Har faktiskt fått en kurva som liknat den Manfred visar upp. Fick dessa “småspikar” när jag var ute o cyklade, och hade min Geko med mig. Gissar att det beror på att cykling (iaf för en icke tävlingscyklist) är ganska ojämnt. Mao jag lyckades inte få jämn kraftöverföring, som vinden ger oss när vi surfar.

  • the_novice

    Medlem
    27 september, 2006 vid 08:02

    Man behöver ju veta den verkliga förflyttningen för att kunna säga ngt från dom kurvorna. Jag tycker det ser ut lite som att dom lagt in ett lågpassfilter på E205 som trycker ned mätbruset, i så fall så är det en sämre lösning än att få ut rå data från GPS’en…

  • jps

    Medlem
    27 september, 2006 vid 08:22
    tbsurf wrote:
    JPS wrote:
    …………..Jag har i alla fall inte sett en snyggare/tydligare beskrivning över varför max 2 sek och max display på foretrexen ibland diffar så mycket som den gör.

    Ok, en kort fråga bara då

    Brukar din 2sec fil från din foretrex eller geko se ut så där som manfred visar med sin kurva?

    Sitter vid fel dator nu och kan inte kolla min gamla tracks. Spontant skulle jag säga att det ser lite väl hackigt ut i hans test. Min erfarenhet är mer att det känns som om fartökning under acceleration sker i form av en trappa snarare än en slät linje. Jag antar att detta beror på 2s mätningsintervallet kombinerat med foretrexens gridmätning. Har också för mig att jag sett exempel (speciellt i lägre fart) där farten pendlar lite upp och ner (en knop eller så) över sträckor där jag är relativt säker på att jag hållt en jämn fart.

    Detta är ju i och för sig mest kuriosa. Som ett antal personer sagt tidigare så ger ju längre mätsträckor ett mer tillförlitligt resultat.

  • fredrik-ygge

    Medlem
    30 september, 2006 vid 21:02
    The_Novice wrote:
    Jag tycker det ser ut lite som att dom lagt in ett lågpassfilter på E205 som trycker ned mätbruset

    Tycker du verkligen det? Kolla de två inringade ställena. Det var längesedan jag höll på med filter, men inte ser väl detta ut som att det kan förklaras med filter?

  • getwet

    Medlem
    30 september, 2006 vid 23:16

    Oki, kan någon duktig ta fram ett mer tillförlitligt system än GPSAR så gör det…….vi ser fram emot det! En kritikers första merit borde vara att bevisa något bättre. GPS speedssurfing är för närvarande det enda system vi har förutom videofilmning eller laser…..
    vi tar tacksamt emot andra sytem som anses vara bättre!

  • fredrik-ygge

    Medlem
    30 september, 2006 vid 23:58

    Nu är jag lite lost.

    Ingen har kritiserat GPSar här (vad jag kan se). Här är ju bara en engagerad diskussion om olika tekniker och specifikt nu senast om Edge är bättre än tidigare GPSer på att mäta hastighet, vilket bara skulle göra det hela ännu bättre.

  • c-g

    Medlem
    1 oktober, 2006 vid 14:37

    OK! Det nya chippet SIRFStar III som sitter i Edgen är bättre än det gamla chippet och konstigt vore det annars, med tanke på att det kostat multum dollars att utveckla.

    Största styrkan är att det hittar satteliter med svagare signalstyrka vilket gör att man alltid får in fler sattelitter vilket är en av de viktigaste faktorerna när man ska mäta exakt.
    En annan viktig faktor är att man har en exakt klocka som kan mäta tidsfördröjningen från sattelitten till marken. Den beräknade tidsskillnaden anger hur nogrann position man får.

    Alltså många satteliter och en superexakt klocka är vad som krävs (för hög nogrannhet).

  • c-g

    Medlem
    1 oktober, 2006 vid 20:30

    OK No 2, efter att ha läst delar av nästa tekniktråd på GP3S forumet:

    http://www.gps-speedsurfing.com/gps.asp?mnu=forum&smnu=1&val=2562

    Nu har jag insett 3 saker:

    1. I framtiden kommer man att spara filerna i NMEA-formatet för att där finns även information som anger hur många satelliter som var låsta på och hur bra nogrannheten var i varje sampel (HDOP).

    2. Foretrexen har en “grid effekt” på sina filer. För att spara minne trunkerar (“avrundar”) GPSen varje position till ett mindre antal decimaler än vad GPSen räknar med från början. Garmin gör en fuling för att spara minne och det är det som syns i Manfred Fuchs test jämfört med Edgen.

    3. GPS-Speedsurfing kör på som tidigare för att 99.9% av medlemmarna inte har tillgång till den nya (krångligare) tekniken än. Och vid längre tidsintervaller än 2 sek spelar det SOM SAGT mindre roll.

  • tbsurf

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 07:22
    C-G wrote:
    ……..inte har tillgång till den nya (krångligare) tekniken än

    Tjena C-G
    Nu menar du väl att det är handhavande av just edgen som är krångligare va?
    Själva tekniken i sej (sirf3) kan väl inte göra handhavande krångligare?
    För vi är många som väntar på, och ser fram emot en ny uppdaterad foretrex MEN medför det minsta lilla extra krångel mot hur det funkar idag så kommer snart intresset att börja avta för gp3s

    Det andra du skriver om är säkert intressant för teknikintresserade som måste veta varför den och den atomen inte gjorde si eller så :laugh:

    Men vi andra koncentrerar oss nog på att åka fort istället, och vi gör det med det system som vi vet fungerar idag

  • jester

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 07:42

    Intressant, C-G!

    Märks att Foretrex och Geko är ganska gamla konstruktioenr då dom gör en så “ful” lösning för att spara lite minne (millenie-bugg, någon?). Med dagens minneskapacitet borde inte det där vara några problem. Största problemet är väl att det är väldigt få fall som det behövs så hög upplösning, och kort mätintervall som vi använder. Yeye, får hoppas det kommer en ny och bättre Foretrex inom kort…

  • c-g

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 08:42
    tbsurf wrote:
    C-G wrote:
    ……..inte har tillgång till den nya (krångligare) tekniken än

    Tjena C-G
    Nu menar du väl att det är handhavande av just edgen som är krångligare va?
    Själva tekniken i sej (sirf3) kan väl inte göra handhavande krångligare?

    SirF3 är bara fördelar mot äldre chips.

    Det är NMEA som är krångligare för att det formatet kräver större minnen (se Jester) och nya programvaror som kan läsa av den nya informationen som vi vill ha ut ifrån GPSen, nämligen:
    HDOP=felet vid varje mätpunkt.
    Antal sattelititer låsta vid varje mätpunkt.

    Läser man ut dessa 2 parametrar kan man göra en automatisk bortgallring av ej tillförlitliga värden redan vid urtankningen av GPSen eller senare i GPSAR.

  • jester

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 09:15

    Hörde att själva GPSen Edge vad-den-nu-hette var lite krånglig i handhavande. Har dock inte provat en själv…

  • stang

    Medlem
    2 oktober, 2006 vid 22:11
    C-G wrote:
    Alltså många satteliter och en superexakt klocka är vad som krävs (för hög nogrannhet).

    Well, mycket bättre klocka än de som sitter i sateliterna får man leta efter, vi använder GPS signalen som referensklocka i våra labb. Man skall hosta upp MYCKET pengar om man vill ha en bättre klocka!

  • adde

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 08:03

    Är det inte så att man behöver en exakt klocka (oscilliator) i gps:en för att få exakta tidskillnader i signalerna?

  • tbsurf

    Medlem
    3 oktober, 2006 vid 09:08
    C-G wrote:
    för att det formatet kräver större minnen (se Jester) och

    Då är det ju märkligt att Garmin Edge bara har minne för 13000 punkter
    Det blir ju bara ca 3 timmars surf (Edge kan bara köras på 1sec)

    C-G wrote:
    Läser man ut dessa 2 parametrar kan man göra en automatisk bortgallring av ej tillförlitliga värden redan vid urtankningen av GPSen eller senare i GPSAR.

    En run får inte innehålla några mätfel
    Gör den det så ska hela repan (run) tas bort så att inga tider postas ifrån den repan

    Hyvla ner spikar (plocka bort punkter) för att snygga till filen är inte tillåtet

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Display och software max speed?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.