Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Display och software max speed?

  • marden

    Medlem
    4 oktober, 2006 vid 17:42

    skit va man lär sig saker o ting här. borde helt klart ingå 1 timmes tvångsläsning av konfen på skolschemat me betyg.
    (tänkte lite på radiovågornas fart igår hadde vart svårt att komunisera me en bortflyende rymdraket om dom inte vågorna gick snabbare än ljudet fetfel av mig alltså :))

  • flensted

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 10:23

    Tycker att den här tråden har spårat ur, även om vi använder gps. En sån diskution hör hemma på något teknikforum eller nobelfesten. Förmodlingen kommer ingen av er lösa dessa brister som finns med gps:confused2:

  • stang

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 12:19
    flensted wrote:
    Tycker att den här tråden har spårat ur, även om vi använder gps. En sån diskution hör hemma på något teknikforum eller nobelfesten. Förmodlingen kommer ingen av er lösa dessa brister som finns med gps:confused2:

    Tja det kanske du har rätt i, men du behöver väl inte dissa vår utbildning för det :tongue:

    GPS systemet byggdes på 70-talet så det är fullt möjligt att bygga bättre system faktum är att det redan finns ett bättre system på gång som EU/Europe håller på och sjösätter som heter Galileo. Den första sateliten snurrar redan omkring där uppe och en andra är påväg!
    Noggranheten i detta system skall kunna bli ner till några decimeter när och ha bättre täckning i städer eller i skogar!

    http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4555276.stm

  • rasmus_w

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 14:47
    Stang wrote:
    Intressat! problemet är väl med en sådan lösning att man behöver ett rätt fett radio teleskop för att kunna detektera den. sedan har man ju problemet med att jorden snurrar, så man skulle nog behöva ett gäng teleskop för att alltid kunna “se den”. Eller?
    Visst behövs feta teleskop för att studera pulsarer, men om syftet med studerandet bara är att mäta pulstiden så kan man komma undan med nån typ av klenare men specialbyggt teleskop. Problemet med att jorden snurrar finns, men det finns ett flertal millisekundpulsarer kända så någon borde hela tiden finnas över horisonten. Dessutom är millisekundpulsarerna jämnare fördelade över himlen än de vanliga pulsarerna, som är koncentrerade till områden med stora mängder unga stjärnor.
  • stang

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 15:03
    Rasmus_W wrote:
    Stang wrote:
    Intressat! problemet är väl med en sådan lösning att man behöver ett rätt fett radio teleskop för att kunna detektera den. sedan har man ju problemet med att jorden snurrar, så man skulle nog behöva ett gäng teleskop för att alltid kunna “se den”. Eller?

    Visst behövs feta teleskop för att studera pulsarer, men om syftet med studerandet bara är att mäta pulstiden så kan man komma undan med nån typ av klenare men specialbyggt teleskop. Problemet med att jorden snurrar finns, men det finns ett flertal millisekundpulsarer kända så någon borde hela tiden finnas över horisonten. Dessutom är millisekundpulsarerna jämnare fördelade över himlen än de vanliga pulsarerna, som är koncentrerade till områden med stora mängder unga stjärnor.

    Aha det öppnar ju upp möjligheter!!
    Då skull man ju kunna kombinera ett teleskop med en rubidium klocka eller liknande så att denna kan denna “hålla tackten” under tiden man letar på nästa pulsar.

    En sak som jag kom att tänka på, hur är det med doppler effekten?
    Vad jag menar är att vi snurrar ju runt en stjärna, doppler effekten borde ju rimligen påverka frekvensen beroende på om man rör sig mot pulsaren eller ifrån den…. …å andra sidan så är det ju ett känt fenomen som man ganska enkelt borde kunna “kallibrera” bort.

  • getwet

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 20:43

    imorgon ska jag köra mot en laser, samt mäta min tid med en GPS. På kvällen tänkte jag doppla (så måste det väl heta om man inte kan köra en doppler) och utifrån det mäta pulstiden. Rubider gav jag min fru senast i form av en ring, och som tack fick jag åka till en tävling och köra skiten ur mig själv, ni kanske skulle prova samma sak?

  • stang

    Medlem
    6 oktober, 2006 vid 21:39

    Ja jag är bra avis på er, skulle gärna vara där. Gör så gott jag kan för att förtränga de usla prognoserna här i gävle istället 🙁

  • rasmus_w

    Medlem
    8 oktober, 2006 vid 18:35
    Stang wrote:
    Aha det öppnar ju upp möjligheter!!
    Då skull man ju kunna kombinera ett teleskop med en rubidium klocka eller liknande så att denna kan denna “hålla tackten” under tiden man letar på nästa pulsar.

    En sak som jag kom att tänka på, hur är det med doppler effekten?
    Vad jag menar är att vi snurrar ju runt en stjärna, doppler effekten borde ju rimligen påverka frekvensen beroende på om man rör sig mot pulsaren eller ifrån den…. …å andra sidan så är det ju ett känt fenomen som man ganska enkelt borde kunna “kallibrera” bort.
    Jo det är rätt lätt att kompensera för det. Pulsernas period är så kort att även periodtiden påverkas av dopplereffekten.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Display och software max speed?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.