Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Distansseglingar?

Taggad: 

  • Distansseglingar?

    Publicerad av rasmus_w på 21 februari, 2005 vid 02:20

    Hur många här har försökt segla längre sträckor eller funderat på det?

    En sak jag ibland tycker är lite trist med vindsurfingen är att man nästan alltid bara seglar fram och tillbaka på i stort sett samma ställe. Visst är det himla kul ändå, men så fort som man seglar när man blåser fram i full planing så borde det vara möjligt att ta sig nånstans.

    Jag har lekt med tanken att gå i vid görväln och försöka kryssa mig in mot Stockholm vid sydostvind eller så, men oftast tunnar vinden ur när jag börjar komma in på Lövstafjärden. Med 9.7 och 62-fena på Techno2:an (jag börjar absolut drömma formuladrömmar) har jag visserligen slörat till Kallhäll och kryssat hem därifrån, men nån större distans är det inte. Sommaren -96 på Öland hade jag ny lättvindsbräda, en RRD 286 och försökte kryssa med 7,8:an (då mitt största segel) från Röhälla där jag bor och upp till Stora Rör. Det gick nästan, men var lite läskigt, farleden går väldigt nära land just där, ett tu tre hade jag en fartygsstäv pekandes mot mig när jag stod med mjölksyra i armarna och försökte dra rigg.

    Med vår mälar22 har vi seglat runt en massa i skärgården och man kommer ju en bit ut även om det går sakta. På brädan borde man ju kunna hoppa på nånstans nära stan och segla ut till Sandhamn på bara några timmar, om inte om vore.

    Största problemet är väl riggen, den känns faktiskt som en enorm begränsning. Ökar eller minskar vinden med bara några få m/s så räcker det för att man ska ligga rätt illa till. Kan man justera om uthal och nedhal ute på vattnet blir väl läget lite bättre, men M22:an funkar med samma rigg i 2 m/s som i 20.

    Nästa problem är väl haveririsken. Det är nog bra att ha med reservfenor och andra reservdelar, och att inte segla ensam, om man nu ens ska tänka tanken att inte ha följebåt. En vattentät ryggsäck med övernattningsprylar kanske också vore bra om man skulle råka ut för nåt värre haveri och blir tvungen att ta sig iland på nån ö.

    Inte heller har jag nånsin fått en känsla av att man kryssar så himla lysande på en surfbräda. Okej, ni med formula tar mer höjd än jag men ska jag höjda lika bra som nån av kölbåtarna som seglar genom görväln, då måste jag hitta en REJÄL vindby och ha drag så jag knappt kan hänga kvar på vattnet. Ska man segla långt blir det nog ganska jobbigt om man blir tvungen att kryssa sig genom nåt trångt sund som accelererar vinden.

    Hur som helst, det vore kanonkul att prova!

    kalle_windy svarade 18 år, 10 månader sedan 6 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 februari, 2005 vid 08:41

    Alex Boxill og Jarle Stenerud fra Norge seilte i 1999 fra Kristiansand (syd i norge) til Hirtshals i Danmark. Bilder fra turen finner du her: http://www.boxill.net/n41/ramme.htm

  • booze

    Medlem
    21 februari, 2005 vid 10:02

    En gång i tiden fanns det en distans-segling som seglades från Rålambshovsbadet ner till Slagsta och tillbaka, en sträcka på 22nm. Seglingen kallades “Stockholm maraton” och som mest deltog 500 brädor. Själv lyckades jag komma 2:a i div 1 den sista ggn det anordnades. Jag seglade på en Järvinen 385:a med dacronsegen grin.gif

    Anders Bringdal och Johan Sahlen var med och seglade.

    Det var ett “jättepådrag” med massor av följebåtar som medförde drycker till seglarna, samt busstrasport från Slagsta för dom som inte orkade segla tillbaka till målet.
    Det jobbigaste som jag minns det var vätskeförlusten, det tog upp emot 6 tim att segla sträckan, jag deltog 3 ggr av 4 och vid alla dessa seglingar blåste det mella 1 – 3m/s.

    Prisutdelning av “kändisar” i Rålambshovsparken och Rock and roll så det dånade!!

    ( man var INTE sugen att vindsurfa dagen efter, hade man besökt en zoo efter racet så hade dom låst in en bland orangutangerna! så långa kändes armarna) grin.gif

    Tyvärr så stoppades detta event av Sjöfartsverket pga att banan låg mitt i en farled och stora fraktfartyg trafikerade sträckan

    “Härliga tider” he he

    Det kanske är nått för JBSS att ta upp? Segla 11nm mot Sthlm och tillbaka! Rock and roll och beachparty vid Kallhällsbadet med prisutdelning,,

    Booze!

  • swe-1

    Medlem
    7 mars, 2005 vid 07:16

    Visst är det kul med distanssegling, har försökt en del själv, dokumenterat under: ftp://ftp.steffo.nu/nya/040803/GotlandRunt%20-%20SWE15.wmv

    I finalen på mellansvenska i år är det också distanssegling, över Ålands hav, vilket lär bli riktigt kul om det blir bra vind smile.gif

    //JIMMY

  • rasmus_w

    Medlem
    9 mars, 2005 vid 02:27

    Hej Jimmy!

    Höll på att nämna din imponerande Gotlandruntstart, men var lite osäker på vart jag ville leda. Jag insåg efter att ha skrivit texten att “långturer” kanske hade varit en bättre rubrik eftersom det inte i första hand var jätteevenemang med hundratals deltagare jag tänkte på, utan mer nåt i stil med toröseglingarna som organiseras till stor del via konfen.

    Likväl som att folk använder konfen för att varsko varann och samåka när det vankas bra torösurf så borde man ju kunna organisera nåt när väderprognosen säger att det verkar vara en bra dag för att t.ex. segla görvälnsbadet – riddarfjärden och tillbaka (låter som man vill ha en vindriktning som når ner även till de trängsta fjärdarna och helst innebär kryss ut, slör hem eller halvvind i bägge riktningar) eller nybroviken – nån trevlig skärgårdsö.

    Därmed inte sagt att inte Gotland runt låter spännande, jag ställer gärna upp om du behöver avlösare under Gotland Runt, jag antar att du inte planerar nästa försök som en soloprestation. smile.gif

  • kalle_windy

    Medlem
    9 mars, 2005 vid 21:52

    GRYMT! jag coh en polare tänker samma sak, men du, ställ upp i Ålands racet som kommer i sommar, start i Öregrund och sedan seglar man till Åland. http://www.vindsurfing.se kommer att anordna den.
    Annars hade jag och en kompis som surfar i Erstaviken surfa runt Älgö och in vid KSSS i baggensfjäden! kommer bli grymt, förutom att på v’ägen in till baggen så är det en “kanal” mellan två feta berg så där inne blåser det typ 0, så där får det bli till att pumpa sig fram.
    Utrustning:
    Årets Lorch formula, Thunder 2
    Maui Sails 10.0kvm
    GRYYMT! =)

  • rasmus_w

    Medlem
    9 mars, 2005 vid 23:58

    Ställa upp i ålandsracet låter skoj. Tyvärr tror jag inte att jag har prylar för att kunna ställa upp, min största bräda är en Techno II och så lär det fortsätta vara ett tag.

    Att jag skrev i formulaforumet hade mest att göra med att jag inbillade mig att formulaseglare kanske är mer roade av att segla längre turer än vad t.ex. en vågseglare är.

    Fast räcker vinden till för att ta höjd med 9,7:an (mitt största segel) så kanske det vore skoj att segla till Åland utom tävlan. Undras hur galna arrangörerna skulle bli av det. smile.gif

  • boman

    Medlem
    10 mars, 2005 vid 06:44

    Vi som seglar i Kapellskär brukar varje år göra flera lång turer rakt ut i det fria laugh.gif

    Kapellskär är ett bra ställe att utgå från då man snabbt får fri vind med stora ytor och en härlig natur.

    Här är en bild på en sväng vi gjorde förra året. (taget med en dålig kamera.)

  • boman

    Medlem
    10 mars, 2005 vid 06:53

    Inte långt kvar tills öppet hav…

    Formula är grymt när man har ledsnat på att seglat fram o tillbaka i vass-viken laugh.gif

  • boman

    Medlem
    10 mars, 2005 vid 06:57

    Hmmm änligen öppet hav, vinden mojnar och man blir omkörd av finnlink confused.gif

    Snart är det vår! ohhh vad man längtar.

  • kalle_windy

    Medlem
    15 juli, 2005 vid 22:02

    najs. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Distansseglingar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.