Senaste nytt Forums Dr Ding = crap?

  • Dr Ding = crap?

    Publicerad av surfmore på 5 oktober, 2003 vid 20:00

    Jag var nere hos en brädfixare i helgen och han påstod att Dr Ding inte är nån höjdare att laga med (vattnet tränger igenom),att t.o.m silvertejp är bättre (inget ont om silvertejp dock, det är bra grejer smile.gif ) ?
    Kan ju tänka mig att han säger så p.g.a av att han vill laga upp brädorna men är det nån som har några egna erfarenheter?

    surfen svarade 20 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • endy

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 06:14

    Dr ding ska ju e.g inte vara någon permanent lagning men jag skulle bli väldigt förvånad om silvertejp hade bättre hållfasthet än s.k dr ding som kan köpas på biltema för 20 spänn, heter där 2 komp epoxi, finns även en annan epoxi där man kan använda till mer permanent lagning.

    Har tyvärr wink.gif inte provat min dr ding, har dock sett andra som jag känner och för dem verkar det funka.

  • surfen

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 07:08

    Men det har jag, använt Biltemas Dr Ding, funger utmärkt för mindre skador som uppstår när man är ute och surfar. Men att göra större lagningar med det är nog inte att rekommendera det bästa med det är att det härdar på 10 minuter så om man får en liten skada så är man snart på vattnet igen. Men som sagt större lagningar använd epoxi och microballonger/väv för att det ska bli riktigt bra!
    Om du lägger på lite färg eller klarlack på Dr Ding så kommer inte vattnet igenom….

  • lars_k

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 07:39

    Epoxi blir aldrig helt tätt, vatten diffunderar igenom. Därför har man t.ex. Gelcoat som ytskikt på vattenfarkoster.

  • safesurfer

    Medlem
    6 oktober, 2003 vid 13:04

    Lagade brädan med glasväv och epoxy, två lager. Sedan fick jag slut på epoxy så jag provade med lite polyurethanlack + glasväv antar att det inte blev lika hårt som epoxyn men den borde väl vara tät iallafall.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 07:19

    svammel att epoxy släpper igenom vatten,
    vissa epoxysorter har väldigt ful färg,
    gelcoat är ju vara för finnish att göra skiten snygg.
    Dessutom finns även epoxysorter, säkert de billigare,
    som inte tål vatten utan blir missfärgade och lite grå.
    Att vatten kan tränga igenom kan beror på
    att små luftblåsor finns kvar i laminatet så
    vatten kommer in genom små kanaler, så gelcoat kan ju
    vara fördel då, dvs att spackla igen små porer.

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 07:34

    Det var ju fan vad du svamlar själv. Gelcoat är till för att täta epoxilaminat, som inte är helt tätt. Båtar beläggs med Gelcoat för att förhindra fukt i skrovet, som kan ge plastpest, s.k. osmosis. Och vattnet tar sej inte in via blåsor etc, utan diffunderar in genom molekylerna och längs fibrerna. En långsam process iofs…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 07:48

    låter otroligt, säkert olika epoxysorter.
    Har byggt brädor själv och inte märkt något, valt
    epoxy som tål vatten.
    Men det finns säkert epoxy som inte tål långvarigt
    att exponeras för vatten, tror jag läst det på någon
    epoxytub, iallafall att de inte kunde garantera hållfastighet.
    Lagade dock en skada en gång och då blev den andra epoxyn lite vit när den varit i vattnet.
    Diffundering går nog inte så fort i allafall ifall det nu händer, dock kan ju det gå snabbare ifall det kommer in vatten i luftbubbelporer och sedan frostskada med expandering.
    En ding släpper nog lätt in mer vatten i allfall.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 07:56

    just det tror båtar blir fuktiga innuti pga
    av att varm luft med mycket ånga kommer in i båten
    och kyls av på kvällen och nätter men även
    med årstider.
    Är det kallt i vattnet så kan ju kyla diffundera
    genom båtensskrov och kyla av varm luft på insidan
    så det blir fukt inne i båten vid vattenlinjen och därunder.
    Vilket säkert ger mer fukt än vattenmolykyl diffundering
    eller vad det nu hette med fint ord.

    Även vindrutor och kylaggregat i kylskåp
    samlar ju vatten om det är kallt ut.

    Dock i surfbrädor kommer det ju normalt inte in ny varm luftånga.

    Och ibland kan ju även ekonomi spela in man bygger i
    en billig epoxy och spacklar för att göra allt billigare.

    Dessutom ingen köper väl en bräda som inte efterbehandlats
    för tilltalande intryck.
    Gelcoat är ju oftast vit, kan ju vara
    bättre än svart kolfiberbräda också ifall det är stark sol som utomlands.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 07:59

    btw; de flesta båtar byggs med polyester, inte epoxi.
    Håller för övrigt med om att epoxi skulle släppa igenom vatten är en av de stora brädmyterna här i världen, troligtvis skapad av en hattrullare av kaliber..
    /moifa

  • lars_k

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 08:19

    Ja, plastpest är helt riskfritt för surfbrädor. Det får båtar som legat i vatten, helst varmt sötvatten, i över 20 år…

  • surfen

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 09:08

    Ett ytterligare litet inlägg i den här debatten, har själv använt epoxy både på brädor och isjakter. Det viktiga är att man köper ett vattenfast epoxy!! för det flesta av det man köper på mackarna tål inte vatten en eller två komponent epoxy. Är den inte vattenfast så brukar det bli gråaktigt/grumligt efter ett tag i vatten och lätt att peta bort, man ska även tänka på att epoxy(flytande 2komp) som utsätts för solljus gulnar väldigt fort, det påverkar inte hållfastheten på epoxyn men det ser väldigt fult ut! Ett bra tips är att när man har lagat med epoxy och det har härdat, tvätta av ytan med en svamp och lätt tvållösning så är det lättare att slipa skadan. Om man inte gör det så beckar slippappret lätt igen. När allt är klart så täcker man med klarlack eller vanlig färg. wink.gif

  • surfmore

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 19:03

    Ok, men om jag skulle vilja fixa till min ding lite som jag har på min rrd-03:a, skulle de räcka med epoxy då? Är det inte kolfiber o en massa annat i dom brädorna som gör att man lagar med andra sorts lim? Annars får jag väl ta o lämna in den men det brukar ju kosta en del, sist var jag inte nöjd heller så då känns de ju ännu värre o pröjsa för det.

  • surfen

    Medlem
    7 oktober, 2003 vid 19:35

    Är det småsprickor som ska lagas går det bra med Dr Ding/Gelcoat och kanske täcka med lite färg eller klarlack, är kolfibern intakt utan skador så räcker det med Dr Ding/Gelcoat Är det större skador så är epoxy perfekt för kolfiber, även för mindre skador men bökigare om det är lite som ska fixas. Är skadan så stor att kolfiber är borta? Om lägg i ny kolfiberväv/Sträckt glasfiberväv/microballonger och kanske lite mera fyllnadsmassor så du inte gröpar ur skadan och fyller på med rent epoxy då blir det hett när det härdar och skadan kan bli värre. Gå till en tillbehörsbutik för båtar och fråga? Dom hjälper dig med val av epoxy/väv samt att dom brukar ha bra instruktioner hur man fixar till sina skador på olika material, fogar samman, lagar bygger upp m.m.

    Jag ser att du bor i Varberg snacka med Uffe L han hjälper dig säkert! Han brukar inte vara så dyr och han gör ett bra jobb! Flera av mina surfande kamrater har lagat brädor där och man ser knappt att dom är reparerade…..

    Tänk på att epoxy är giftigt! skydd för mun och händer när du limmar och sen slipar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Dr Ding = crap?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.