Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing dra rigg på 110 liter

  • dra rigg på 110 liter

    Publicerad av erkan76 på 24 maj, 2011 vid 14:59

    har köpt en 110 liters bräda och jag undrar efter som jag bor i stockholm och det kan vara sjukt byigt i vindarna,funkar inte alltid med vattenstart för mej =) ….hur funkar det att dra rigg på den när jag väger 90 kg ?

    rasmus_w svarade 12 år, 11 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • Knatte

    Gäst
    24 maj, 2011 vid 16:23
    erkan76;656602 wrote:
    har köpt en 110 liters bräda och jag undrar efter som jag bor i stockholm och det kan vara sjukt byigt i vindarna,funkar inte alltid med vattenstart för mej =) ….hur funkar det att dra rigg på den när jag väger 90 kg ?

    Visst kan du dra rigg med lite träning, men det blir inte helt enkelt.. Är brädan kort och bred är det lättare, än om den är lång och smal:tongue: Men med träning så fixar du detta..

  • erkan76

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 17:33

    kommer jag stå med vatten till knäna eller ?

  • isis

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 17:37

    Nej, du kommer flyta. Däremot så blir den väldigt instabil när du fått upp riggen ur vattnet då bara den delen av brädan som är ovanför vattnet ger stabilitet (sanning med modifikation ). Så är det choppigt kan det bli svårt. Men då har du å andra sidan oftast tillräckligt med vind för en vattenstart.

  • erkan76

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 17:47

    ok då ska det nog vara lugnt hoppas jag =)

  • erkan76

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 17:50

    glömde skriva att det är en isonic 111

  • mr-jibe

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 20:25

    Jag har hört att sin egen kroppsvikt + 40, i mitt fall 85kg + 40 = 125, men jag seglade en gång på en 120l bräda och kunde dra rigg, men en del va under vatten så helt flytande kommer du inte vara!

  • mikaels

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 22:12

    [ame]http://sv.wikipedia.org/wiki/Arkimedes_princip[/ame]

    En bräda på 110 L får 110 kg att flyta, så du, din dräkt, bräda och rigg borde precis klara det, fast det blir som sagt vingligt 😉

  • bicless

    Medlem
    24 maj, 2011 vid 22:40

    Isonic 110 är nog ingen höjdare dra rigg på. Visserligen bred men kort nos. Funkar men inge angenäm upplevelse gissar jag efter att ibland ha testat på liknande brädor. All volym på isonic är för speed, inget sitter på rätt ställe ur riggdragningssynvinkel. En 110 FSW är mycket lättare.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 04:56

    Jag väger ungefär 82 kilo och drar med viss svårighet rigg på min Freewave 86 så det går att dra rigg på små brädor. Att brädan sjunker lite gör den f.ö. stabilare att dra rigg på om det är choppigt.

  • claes6

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 08:22

    Borde inte vara några problem, även om jag inte har koll på just Isonic. Ibland drar jag rigg på min RRD Twintip 100 liter (väger ca 80 kg) när det blåser för dåligt för att vattenstarta. Lite vingligt men har man fötterna på rätt plats funkar det.

  • rasmus_w

    Medlem
    25 maj, 2011 vid 08:28

    Som bicless var inne på så kan slalombrädor vara lite knepigare eftersom det mesta av volymen finns bakom masten medan freewaves och freestylebrädor har volymen mer mitt på men nog går det.

  • pgvirtual

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 07:21

    Med 20 plusliter går det rätt bra att dra rigg, men nog blir man ordentligt blöt om fötterna. Och med bara litet volym i nosen är det ju förstås ännu värre. Egenvikt + bräda (incl. fena, stroppar) = 90 + 9 kg = det går bra att klättra upp på brädan. + 10 kg för riggen = ungefär 110 kg (= liter). Nu sjunker det i praktiken!

    Problement med en slalombräda är också att den kräver mycket större rigg, i synnerhet om det är byigt. Att dra rigg med ett 5 m2 segel är en helt annan sak än att dra rigg med ett 7.8 m2 segel (för at inte tala om ett stort segel med bred mastficka!).

    Men det går nog, med litet tålamod…

  • diil

    Medlem
    26 maj, 2011 vid 08:44

    Jag väger 94 och drar rigg på min JP freestyle 100, men då badar pungen när seglet är uppe…

  • noob_master

    Medlem
    29 maj, 2011 vid 22:35

    Jag väger drygt 60 kilo. har en mistral 93 liters, Funkar det att dra rigg på den?

  • rasmus_w

    Medlem
    30 maj, 2011 vid 00:11

    Japp, det funkar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing dra rigg på 110 liter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.