Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Drake ultralight straps

  • Drake ultralight straps

    Publicerad av sundheden på 2 juni, 2016 vid 12:52

    Har vi några här på forumet som införskaffat sig en 2016-bräda från Starboard med nya “Drake ultralight straps”?

    Jag har en 2016 Futura 114 liter.
    Även fastän jag skruvat fast stropparna så hårt jag bara kan med medföljande skruv och metalplattan med tänder, så vrider sig stropparna så öppningen mer eller mindre stängs till när man stöter till dom, det gör det extra svårt när man kör med skor. Det är inte alltid hole in one så att säga när man ska kliva i stropparna.

    Tanken är ju kanske inte från starboard att man ska behöva skaffa längre skruvar och antitwist-brickorna K9 för att de ska sitta riktigt bra?

    Materialet på insidan av stropparna och styvheten gör att det är svårt att få in dojan.

    Någon som har bra tips för att få stropparna att sitta bättre? Vad har jag missat i monteringen?

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

    sundheden svarade 7 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • sundheden

    Medlem
    2 juni, 2016 vid 12:59

    By the way, har ställt frågan även i Starboards egna forum på “Ask our team” avdelningen för nån vecka sen men inte fått nåt svar tyvärr.

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • herr-pelegrin

    Medlem
    2 juni, 2016 vid 19:31

    Om Du efter det Du redovisat gjort vad Du gjort så kan Du nog inte göra mer. Jag antar att Du registrerat Dig på Starboards forum och jag tycker Du ska upprepa frågan tills Du får svar. Det lönar sig sällan att vara försynt! Lägg gärna ut frågan i även i det andra forumet. Själv har jag en äldre iSonic och bytte ut Drakes stroppar för flera år sedan. De kan ju blivit bättre men jag kör med skor och fastnade för lätt i dem.

  • staffomania

    Medlem
    2 juni, 2016 vid 22:00

    Har också en Futura och håller med om att stropparna är kassa.

  • schnitzler

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 05:36

    Jag jobbar på Starboard och diskuterade detta under lunchen med Remi, designern. Det här är inte något han har upplevt. Enligt Remi har du troligtvis dragit åt skruven för löst alternativt satt plattan fel. Kan du bifoga en bild så är det lättare att avgöra?

  • sundheden

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 08:14

    @schnitzler 739457 wrote:

    Jag jobbar på Starboard och diskuterade detta under lunchen med Remi, designern. Det här är inte något han har upplevt. Enligt Remi har du troligtvis dragit åt skruven för löst alternativt satt plattan fel. Kan du bifoga en bild så är det lättare att avgöra?

    Oj, här får man svar direkt från källan… Grymt!

    Det ska jag göra absolut!
    Tack för svaret! 😃👍

    Jag har för övrigt dragit åt så hårt att jag är rädd att gängorna går sönder om jag drar mer.

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • john1

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 08:24

    Har du ingen plastbricka med taggar som du sätter under fotstroppen, har en bräda 2015 Starboard.
    Plasbrickan har ett “spår” som sätts ner i brädan. Du får då taggar både på over/undersidan av stroppen. Jag har inte det problemet. Tråkigt om Starboard har skippat denna svarta plast brickan.
    jj

  • surfing_is_great

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 09:09

    Har jag en ny bräda eller flyttat fotstropparna så får jag alltid efterdra skruven efter en stund, tar väll en stund innan padsen komprimerats ordentligt!

    När jag väl efterdragit så sitter dom sen..

  • robin

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 13:30

    @schnitzler 739457 wrote:

    Jag jobbar på Starboard och diskuterade detta under lunchen med Remi, designern. Det här är inte något han har upplevt. Enligt Remi har du troligtvis dragit åt skruven för löst alternativt satt plattan fel. Kan du bifoga en bild så är det lättare att avgöra?

    Helt orelaterat till fotstroppar, men det är ju jätteintressant att du jobbar för Starboard! Vad gör du för något? Var sitter ni, i Norge? Vore kul att höra lite om hur det är att jobba för en brädtillverkare.

  • sundheden

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 14:12

    @john1 739460 wrote:

    Har du ingen plastbricka med taggar som du sätter under fotstroppen, har en bräda 2015 Starboard.
    Plasbrickan har ett “spår” som sätts ner i brädan. Du får då taggar både på over/undersidan av stroppen. Jag har inte det problemet. Tråkigt om Starboard har skippat denna svarta plast brickan.
    jj

    Det är dessa brickor du skriver om som kallas för K9. De medföljer inte.

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • dendrite

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 15:14

    2013 hade de brickorna, verkar ju snålt att spara in på dem.

  • sundheden

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 15:22

    @schnitzler 739457 wrote:

    Jag jobbar på Starboard och diskuterade detta under lunchen med Remi, designern. Det här är inte något han har upplevt. Enligt Remi har du troligtvis dragit åt skruven för löst alternativt satt plattan fel. Kan du bifoga en bild så är det lättare att avgöra?

    Så där… Då har jag fixat en bild. 🙂
    db341a3481c70fa8a190fc70b95cc17a.jpg

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • schnitzler

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 15:35

    @Sundheden 739468 wrote:

    Så där… Då har jag fixat en bild. 🙂
    db341a3481c70fa8a190fc70b95cc17a.jpg

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

    Grymt. Det ser ut som du har dragit dem väldigt löst. Införskaffa en rejäl skruvmejsel med bra momentum! 🙂

    Ska iväg och testa brädor imorgon, återkommer med bild på en av våra brädor som jämförelse. Vad jag minns ska EVA:t vara rejält tillskrynklat av brickan som “skär” in. Det är trots allt brickan som ska förhindra fotstroppen från att vrida sig.

    Angående K9 brickorna så medföljer dem inte för att de helt enkelt inte ska behövas. Dessutom skulle inte K9 brickorna inte fungera på dessa stroppar eftersom det är ett hårdare plastmaterial undertill, om jag minns rätt, där taggarna normalt ska tryckas in i stroppen. På 2017 års modell är dock detta hårdare plastmaterial borttaget för att kapa vikt.

    Så för den som vill använda K9 brickorna på fotstropp årsmodell 2017 så är det fritt fram!

  • surfing_is_great

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 16:54

    Hursom, ser inte dessa stroppar ut att vara riktigt obekväma med barfotakörning? Tacka vetja såna där tunga supervaderade 😉

  • sundheden

    Medlem
    3 juni, 2016 vid 20:37

    @schnitzler 739469 wrote:

    Grymt. Det ser ut som du har dragit dem väldigt löst. Införskaffa en rejäl skruvmejsel med bra momentum! 🙂

    Ska iväg och testa brädor imorgon, återkommer med bild på en av våra brädor som jämförelse. Vad jag minns ska EVA:t vara rejält tillskrynklat av brickan som “skär” in. Det är trots allt brickan som ska förhindra fotstroppen från att vrida sig.

    Angående K9 brickorna så medföljer dem inte för att de helt enkelt inte ska behövas. Dessutom skulle inte K9 brickorna inte fungera på dessa stroppar eftersom det är ett hårdare plastmaterial undertill, om jag minns rätt, där taggarna normalt ska tryckas in i stroppen. På 2017 års modell är dock detta hårdare plastmaterial borttaget för att kapa vikt.

    Så för den som vill använda K9 brickorna på fotstropp årsmodell 2017 så är det fritt fram!

    Tack för svaret!
    Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid för detta! Kung och fosterland räckte helt enkelt inte till utan jag måste dra skruvarna än mer! 😄

    Brädan är för övrigt som en jäkla dröm att segla!!! <3

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

  • sundheden

    Medlem
    4 juni, 2016 vid 19:29

    Så efter att ha dragit åt stropparna till bristningsgränsen var jag ut på vattnet idag och de funkade som de ska. Behöver dra nån skruv lite till bara.
    Jag hoppas bara gängorna i bräda håller för detta. 😊👍

    Via Tapatalk
    / Stefan Sundheden

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Drake ultralight straps

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.