Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dräkten i eller utanpå skorna?! (+den nästan identiska tråden)

  • Dräkten i eller utanpå skorna?! (+den nästan identiska tråden)

    Publicerad av diil på 21 maj, 2007 vid 08:37

    Jag är nyfiken på hur ni behandlar gränssnittet mellan gummipjuck och vinterdräkt nu i kalla vattentider (såg iofs några tappra barfotabarn på Haga i helgen, men i det stora hela är det enligt mig fortfarande för kallt med fria tår). Båda alternativen har sina för- och nackdelar:

    Skorna utanpå dräkten: + Inget inträngande vatten. – Benen ser ut som tjockkorvar och går inte att simma med av allt vatten som inte kommer ut.

    Dräkten utanpå skorna: + Vatten i dräkten kan rinna rakt ut och dräkten sitter tajt. – Kallt vatten kan tryckas upp underifrån och dräkten kan hoppa av från skon och då blotta känslig vit vinterhud.

    Själv kör jag dräkten utanpå skorna eftersom jag funnit det mest praktiskt. Ett bra kardborreband hindrar vatten från att komma in underifrån. Men hur kör ni? Fan va spännande! /D

    planing svarade 15 år, 8 månader sedan 15 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • rasmus_w

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 10:53

    Absolut dräkten utanför skorna. Visserligen trycks en del vatten upp i dräkten av vattensprut men så blir det i alla fall och mycket av vattnet som kommer in i min torrdräkt kommer in via kragen.

  • Oregistrerad

    Gäst
    21 maj, 2007 vid 14:48

    fast om man har en våtdräkt med karborrband tättar man både skorna och dräkten mot vattensprut så utanpå känns naturligt om man har en sån dräkt.

  • spray

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 16:59

    Hej

    Kort fråga: Kör ni med våtis-skorna ÖVER våtdräkten eller UNDER dito?

  • nlc

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 17:12

    Ahem, är det inte precis samma fråga som denna, men formulerad tvärtom ?

  • spray

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 17:14

    Jo jag ville bara jämföra lite med ni som brukar ha dräkten utanpå skorna, om ni samtidigt har skorna under dräkten…

  • wind-lover

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 17:50

    @Spray 384641 wrote:

    Jo jag ville bara jämföra lite med ni som brukar ha dräkten utanpå skorna, om ni samtidigt har skorna under dräkten…

    VA???
    Jag tror (vet) att dom som har skorna under dräkten också har dräkten på skorna haha… 😉

  • highflyer

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 20:29

    om jag kör med handskar och huva så har jag skorna ytterst för maximal värme då det nästan inte kommer in något vatten. När jag kör utan hva och handskar har jag dräkten utanpå så vattnet från armar och hals kan rinna ut

  • fastforward

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 20:42

    Antingen har de börjat blanda i hallucinogener i mitt vatten eller så har Surfzone blivit underligare på sista tiden…

  • spray

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 21:35

    Ni som kör med skorna ÖVER dräkten, har ni aldrig problem med att det blir lite väl mycket vatten vid vaderna?

    Jag upplevde det mycket störande att det blev som påsar med vatten på benen eftersom skorna täpper till utflödet längst ner på dräkten.

  • carl-r

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 22:01

    Uj, jag blir knappt fuktig om kroppen. Det är ju bara fötterna som är blöta. Förstår inte problemet alls.

  • hellgren

    Medlem
    21 maj, 2007 vid 22:09

    @Spray 384736 wrote:

    Ni som kör med skorna ÖVER dräkten, har ni aldrig problem med att det blir lite väl mycket vatten vid vaderna?

    Jag upplevde det mycket störande att det blev som påsar med vatten på benen eftersom skorna täpper till utflödet längst ner på dräkten.

    Jag har mina utanpå, men min dräkt släpper inte in så mycket vatten att det nånsinn skulle bli ett problem. Om din dräkt tar in så mycket kan den inte va varm..

    /Hellgren

  • nlc

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 05:13

    Och så ett svar på frågan: Jag kör alltid med skorna under dräkten (och således dräkten över skorna). Min våtdräkt har kardborreband vid ankeln som gör det lätt att dra åt och se till att vatten inte kommer upp i benen. På torrdräkten brukar jag köra med ett eller två varv silvertejp i samma syfte.

  • diil

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 06:54

    Kul att fler lyfter detta intressanta ämne! Vi kan väl posta en ny omröstning varje dag för att se om surfarsverige ändrar sin skokonfiguration med tiden…

    Själv tänker jag posta tre identiska omröstningar imorgon som alla handlar om huruvida folk vänder ansiktshålet på huvan framåt eller bakåt. Framåt: bättre sikt men kall näsa. Bakåt: varmt om kinderna men svårt med navigeringen…

    Jag har skorna under dräkten. /D

  • salen

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 07:12
    Diil;384772 wrote:
    Kul att fler lyfter detta intressanta ämne! Vi kan väl posta en ny omröstning varje dag för att se om surfarsverige ändrar sin skokonfiguration med tiden…

    Själv tänker jag posta tre identiska omröstningar imorgon som alla handlar om huruvida folk vänder ansiktshålet på huvan framåt eller bakåt. Framåt: bättre sikt men kall näsa. Bakåt: varmt om kinderna men svårt med navigeringen…

    Jag har skorna under dräkten. /D

    Ett annant alternativ kan ju vara att starta ett par undersökningar av hur stor andel som kör med respektive utan fena på brädan.. Kanske kan ge intressanta resultat och skilja wannabe från pro?

  • jps

    Medlem
    22 maj, 2007 vid 07:21

    @Diil 384772 wrote:

    Kul att fler lyfter detta intressanta ämne! Vi kan väl posta en ny omröstning varje dag för att se om surfarsverige ändrar sin skokonfiguration med tiden…

    Själv tänker jag posta tre identiska omröstningar imorgon som alla handlar om huruvida folk vänder ansiktshålet på huvan framåt eller bakåt. Framåt: bättre sikt men kall näsa. Bakåt: varmt om kinderna men svårt med navigeringen…

    Jag har skorna under dräkten. /D

    🙂 ……………

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Dräkten i eller utanpå skorna?! (+den nästan identiska tråden)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.