Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Driva ut till havs i Klagshamn.

  • Driva ut till havs i Klagshamn.

    Publicerad av gnaraloo-station på 19 april, 2012 vid 13:09

    Hej!

    Jag kör mest i Habo vid västvindar då jag bor ganska nära. Men ibland har jag kört ner
    till Klagshamn vid ost vindar och det har varit riktigt bra. Det som jag har funderat på (nu när man har två småbarn hemma) är om det kan vara riskabelt.

    Jag tänker då främst på att prylarna kan paja när man är långt ut vid ost vind och att man då driver rakt ut i öresund. Det finns ju ingen möjlighet att någon skull se en från land när man är lång ut heller.

    Vad har ni för erfarenheter och tips ni som seglar i Klagshamn mycket?

    / Martin

    cajan svarade 12 år sedan 12 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • stefan_gbg

    Medlem
    19 april, 2012 vid 13:35

    Var du glad att du bor i Skåne 😉

  • jester

    Medlem
    19 april, 2012 vid 13:56

    Sist jag fick skeppsbrott i Klagshamn (med klubbens båt) drev vi mot piren, så jag tror man räddas lite av den. Annars är det ju ganska nära till Danmark… 🙂

  • mackee

    Medlem
    19 april, 2012 vid 15:03

    Ta en gammal telefon och lägg i en aquapac 112 funkar ju att ringa utan abonnemang

  • gnaraloo-station

    Medlem
    20 april, 2012 vid 20:34

    Men seriöst. Det måste ju finnas fler som funderat på detta?

    / Martin

  • nyborjarsurfaren

    Medlem
    20 april, 2012 vid 20:50

    Ett litet tips , jag kör alltid med surfingväst. Hjälper lite om det händer något.
    Känner man sig osäker är väll största tipset att hålla sig närmare land.
    Viselpipa innan för dräkten 😉

  • klint

    Medlem
    20 april, 2012 vid 22:50

    Finns ett par enkla regler som gör surf i Klagshamn i frånlandsvind relativt säkert

    – Segla aldrig själv och gå upp / packa ihop för kvällen när alla andra gör det

    – Håll dig till de andra surfarna ute på vattnet så att du syns om ngt händer

    – Var extra noggran att kolla att rigg och bräda är ok innan du hoppar i. Det som är en baggis att fixa i Habo kan lätt bli en ganska jobbig historia på frånlands i Klagshamn

    – Ta med en mobiltelefon i ett aquapack om du vill vara riktigt säker

    – Lär dig de viktigaste rescue teknikerna, exempelvis hur man löser en trasig bom / mastfot / fena mm på vattnet. Hur man bogserar en annan surfare mm. Har för mig att Boards har en bra artikelserie i ämnet.

    – Använd sunt förnuft, gå inte ut i förhållanden du inte vet att du klarar av / packa ihop när det inte är roligt längre…

  • joth

    Medlem
    21 april, 2012 vid 20:49

    Man kan alltid drabbas av otur hur mycket man än vårdar och har koll på sin utrustning. Jag har själv knäckt bom låååångt ute i Klagshamn. Min tur var att det var på utvägen. Jag bara vände och seglade tillbaka med andra bomhalvan intakt. Men knäcker du en mast så blir det mer jobbigt. Att rigga ner och lägga allt på brädan och sedan försöka paddla in är inget man gör i 15m/s frånlandsvind. Har testat i Habo. Knäckte mast utanför grunden i 4.6 väder. Inte så kul att försöka få allt på plats och sedan paddla in. Jag hade pålandsvind då som tur var. Men att spendera över en timme på att ta sig i land är inget kul.

    Det där med mobil med i aquapack är nog ett bra alternativ. Borde man kanske fundera på. Kanske försöka få tag i en vattensäker telefon om det finns. Man måste väl pilla ur den ur packen för att kunna prata. Ibland har man ju varit nästan vid näset när man seglat i Klagshamn.

    /Jonas

  • bjornen

    Medlem
    22 april, 2012 vid 06:44
  • maglu

    Medlem
    22 april, 2012 vid 06:50

    Går bra att prata genom aquapac. Har ringt ett antal samtal skvalpandes i vattnet… Mest för att att svara på frågor som “när kommer du hem? “
    Går även använda touch skärm, men knapptelefon är att föredra.

  • kinabalu

    Medlem
    22 april, 2012 vid 08:03

    Jag köpte den här:
    http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/enkla-funktioner/samsung-e1080/124985.3203/ och ett kontaktkort.

    Billig livförsäkring! Brukar ha den när jag seglar själv. Fungerar klockrent att prata genom aquapacken. Har även lagt in numret till sjöräddningen (sjöfartsverket), man får väl bara hoppas att man aldrig behöver använda det… 😉

  • herr-pelegrin

    Medlem
    23 april, 2012 vid 09:47

    Smart att prata genom Aquapapacken om man har en lur som passar för detta! En laddad nödlur kan vara bra livförsäkring. Jag försöker för det mesta ha en sådan med, i all fall om jag kör själv.

    Om riggen pajjat så pass att man inte kan använda den så får man med fel vindriktning nog bita i det sura äpplet och droppa riggen. Vid ett tillfälle på 80-talet fick jag droppa en rigg med metallmast och paddla i motsjö 7-800 meter. Helt slut kunde jag sedan kontstatera att riggen sjunkit men jag kom i alla fall i land. Riggen utgjorde förhoppningsvis någon form av hinder mot dåtidens sovjetiska utbåtskränkningar…

  • joth

    Medlem
    24 april, 2012 vid 13:25

    179:- för en mobil och sedan ett kontantkort till det. Låter som en riktigt bra ide.

    Frågan är om man får plats med både GT31 och mobil. Får nog skaffa en packe till.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 april, 2012 vid 15:58

    Om det är en liten lur så fungerar det med GT 31 och lur i samma Aquapack.

  • cajan

    Medlem
    25 april, 2012 vid 08:14

    Vad är problemet..?
    Man kan jo gå iland i Klagshamn, måste du köra så långt ut när det blåser frånland. Ställ inte till det för dig, när du ändå inte kan hantera situation
    Med vänlig hälsning, 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Driva ut till havs i Klagshamn.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.