Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Duckjibe med formulasegel?

Taggad: 

  • Duckjibe med formulasegel?

    Publicerad av rasmus_w på 4 april, 2005 vid 20:43

    Snart dags att hoppa i och dags att sätta upp lite mål för säsongen. Jag skaffade en 9,7:a förra året och förra årets mål blev att komma underfund med hur ett så jättelikt segel beter sig. Till i år vill jag bli bättre på att hantera det. Har nån provat att duckgippa ett så stort segel? Känns målet rimligt?

    Brädan är inte en formula utan en Techno II. Jag har gjort en hel del duckjibes, men senaste jag satte en var nog nästan tio år sen och jag har bara gjort enstaka duckjibes med segel större än 4.5 kvadrat.

    kalle_windy svarade 18 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • jonasp

    Medlem
    5 april, 2005 vid 08:17

    det va ju nån i singapore som duckgippade sina formulasegel. med en 100cm bräda o allt. tror det va på bluefins sida.
    fast det blir trångt under det stora underliket.

  • robin

    Medlem
    5 april, 2005 vid 10:52

    Det låter ju lite knepigt, men man kan ju alltid prova. Man får nog fuska sig fram och hålla i underliket när man tar över seglet. Jag har lyckats duckgippa 7.5 ett par gånger, och misslyckats många fler.

  • feg

    Medlem
    5 april, 2005 vid 13:08

    Jag tror att storleken på seglet är av mindre betydelse. Mer viktigt är designen på det samma. Jag har ett Hot Psyclone 7.1 som jag duckgippar lätt men jag lyckades aldrig med mitt gamla Hot Stealth 7.5.
    Skillnaden mellan seglen är att stealt är ett freeride/race med omfattande storlek på seglet under bommen och Psyclone är ett freestyle segel med minimalt underlik. Med 7.5:an var armarna helt enkelt för korta.

    Trots detta tror jag det är fullt möjligt att duckgippa med större segel men då måste man göra som Robin sa, greppa underliket.
    Tror brorsan (fjant) duckgippade med mitt gamla stealt 9.5 i sommras och kanske även ett 11.3 men jag är inte säker.

    /feg

  • jonasp

    Medlem
    5 april, 2005 vid 18:25

    här e en bild. vet inte hur stort seglet är, ser inte jätte stort ut men jag har för mig att jag sett med större, kan ha funnits en film förut med.
    bluefinz

  • feg

    Medlem
    5 april, 2005 vid 19:19

    Kollar man längden på bommen och höjden den sitter på så är det ganska tydlit att det är ett litet segel och en liten kille… smile.gif
    Dessutom är armarna förkorta, eller underliket för fläskigt, för att se bekvämt ut.
    /feg

  • rasmus_w

    Medlem
    5 april, 2005 vid 22:12

    Är inte det viktigaste för duckandet att man lyckas få seglet framför sig? Fast det är klart, man måste väl nå bommen också. 2.56 i bomlängd, höjd kanske 1,5 meter. Tippar man seglet 45 grader framåt kommer bomnocken nästan tre meter upp. Fast en del borde det ju gå att tippa seglet framåt och ändå nå bommen. Den som lever får se. smile.gif

  • the_novice

    Medlem
    6 april, 2005 vid 11:33

    Race segel har ju lite annan skärning jfm med vågsegel och för 7.5 segel är mina armar för korta, funkar kanske om man greppar i seglets underlik istället…
    Förstår inte riktigt vitsen med att ducka ett sånt segel, då är det väl bättre att träna på lay-down och fullplaningsgippar, fast dom kanske redan sitter som ett smäck?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 april, 2005 vid 10:42

    Hej Rasmus!

    Jag har duckgippat Simmer PRO RACE 2000 9,5 m2 utan problem.
    Se bara till att du lutar mera bakåt under segelhanteringen, jämfört med en 6,0 duckgipp.

    Go for it! -Ulf

  • kalle_windy

    Medlem
    15 juli, 2005 vid 21:47

    jag har en bild på en kille som duckjibar på en formula, med formula segel..skicka??

  • kalle_windy

    Medlem
    15 juli, 2005 vid 21:52

    Här:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Duckjibe med formulasegel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.