Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Effekter segel v/s bräda?

  • Effekter segel v/s bräda?

    Publicerad av claes6 på 3 september, 2009 vid 07:15

    Ska sticka ut på fredag och enligt alla prognoser kommer det att blåsa kron. Mitt problem är att jag har ett för stort hopp i de små seglen: ingenting mellan 4.4 och 5.7. Jag har letat efter en 5.0:a som riggas på 430-mast (eftersom jag inte vill köpa ny mast också), utan att lyckas.

    Fråga:
    Med 5.7:an kommer jag sannolikt att vara överriggad. Och min bräda, Fanatic Eagle 113l, är rekommenderad för 5.0-8.0. Vad kan jag vänta mig för (negativa) effekter om jag kör med 4.4:an? Och hur kan jag i s f avhjälpa dem?

    stinger svarade 14 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • gnutten

    Medlem
    3 september, 2009 vid 07:52

    Problemet med större brädor när det blåser mycket, tycker jag är att dom lätt tar vind. Tex när man kör över en mindre våg eller chop får man in luft under och det lyfter brädan på ett svårkontrollerbart sätt.

    Om det blåser huggorm skulle jag inte valt ett 5.0, om jag hade ett 4.4 liggandes i bilen. Segel rekomendation ska nog ses som i vilket vindområde brädan passar, dvs att när det blåser mycket får man ha en mindre bräda för ökad kontrol. Men man tar ju vad man har 🙂

  • rasmus_w

    Medlem
    3 september, 2009 vid 08:13

    En annan effekt är att de går väldigt studsigt och hårt när det blåser mycket och att all våt yta bromsar en del.

  • carl-r

    Medlem
    3 september, 2009 vid 08:20

    Vad är kron?

  • Knatte

    Gäst
    3 september, 2009 vid 08:22
    Carl R;572728 wrote:
    Vad är kron?

    Slang för att blåsa pungdrag??:smile:

  • stinger

    Medlem
    3 september, 2009 vid 08:50

    En mindre fena än när du kör 5.7 hjälper nog en del. På “beginner to winner” pratar Jem Hall om att man ska sänka den främre axeln för att få mer tryck på mastfoten. Kanske är något att prova.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Effekter segel v/s bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.