Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing efterlyses lättvinds bräda 74cm-80 bred

  • efterlyses lättvinds bräda 74cm-80 bred

    Publicerad av ubaten på 14 augusti, 2006 vid 13:37

    var har alla lättvindsbrädor tagit vägen . har letat hela sommaren efter en bräda på 74 och uppåt i bred samt på en volym på minst 140 liter . ormula lockar men känns lite vanskligt då det brallar i har numera ingen bräda då jag sålde min tripple x och enast har kvar tjejens rrd avantstyle på 105 liter . jag väger 103 nu så den är utesluten tills det kommer en tsunamivind . tacksam för tips

    Oregistrerad svarade 17 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    14 augusti, 2006 vid 16:20

    du har pm

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 augusti, 2006 vid 19:44

    Jag förstår dig till fullo Ubåten!
    Efter att ha seglat 4 av 5 veckor på semestern både i Mälaren, Hållsviken och inner- ytter-skärgården i Stockholms-trakten kan jag konstatera att jag enbart har haft fina vindsurfingkör med min Lorch Dolphin när vi var i Hållsviken under några dagar.
    Desto större glädje har jag/vi haft av den gamla fullängdspråmen från 80-talet: Blue wave.
    Snabb att rigga, snabb att rigga av
    Suverän att kryssa med i svaga vindar
    Kunde erbjuda vindsurfinglektion med i naturhamnen Säck
    Bland andra har både min fru och hennes väninna vindsurfat med Blue wave
    Tagit med båtgrannens 7-åriga son på brädan och avslutade surfet med att docka deras båt då vi både stod upp och höll i bommen under sista benet
    Upptäckte hur fantastiskt bra det gick att paddla brädan med klassiska gummibåts-åror! Både min fru och jag paddlade runt en ö vid Stora Nassa där det stundtals var mycket grunt och smalt. Det hade aldrig fungerat lika bra med en modern bräda som har betydligt djupare fena och oftast saknar centerbord. En båtgranne hade hade för övrigt en modern bräda på däcket, men den blev förståss liggandes kvar där eftersom det blåste så svaga vindar.

    För mig verkar detta som att historien påminner om vindsurfingflugans stora fall: Många hade häftiga brädor som krävde en hel del vind, men vindskrället utebev alltför ofta.

    Om man nu inte vill damma av gamla 80-tals brädor för att surfa i svag vind tror jag att man bör satsa på en modern bräda med centerbord och ett hyfsat stort segel. Det går ju faktiskt att fälla in centerbordet när det börjar att tuta i lite.
    Per-Arne (som dreglar efter OS-brädan)

  • anders_hoffman

    Medlem
    14 augusti, 2006 vid 19:45

    Jag kommer i dagarna beställa en Lorch Thunderbird! http://www.lorch-boards.de/Thunderbird.26.0.html

    Känner precis som du, att jag inte riktigt vågar gå steget ut till Formula, kommer iofs. behålla min freestyle till hårdvindsdagarna.

  • Oregistrerad

    Gäst
    14 augusti, 2006 vid 20:32

    har man kommit över en fet bräda på 150 liter finns ingen anledning att sälja den. Så fort någon kommer ut på annonsfofrum så säljs den….
    Min säljs efter bouppteckningen….

    ubåten wrote:
    var har alla lättvindsbrädor tagit vägen . har letat hela sommaren efter en bräda på 74 och uppåt i bred samt på en volym på minst 140 liter . ormula lockar men känns lite vanskligt då det brallar i har numera ingen bräda då jag sålde min tripple x och enast har kvar tjejens rrd avantstyle på 105 liter . jag väger 103 nu så den är utesluten tills det kommer en tsunamivind . tacksam för tips
  • Oregistrerad

    Gäst
    14 augusti, 2006 vid 21:26

    Jag kanske har surfat för länge på gamla fullängdsbrädor och är säkert därför lite färgad, men glöm inte gamla fina raceboard-brädor i lättvind! De kan faktiskt vara snabbare än de flesta moderna brädorna i lättvind. De har en bra bärighet, kryssar bra och kan surfas med en bred segelgarderob. Min polare har en Mistral One design (fd. OS-brädan). Han slår mig i vindar under 4m/s.
    Per-Arne

  • surfen

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 06:42
    ubåten wrote:
    var har alla lättvindsbrädor tagit vägen . har letat hela sommaren efter en bräda på 74 och uppåt i bred samt på en volym på minst 140 liter . ormula lockar men känns lite vanskligt då det brallar i har numera ingen bräda då jag sålde min tripple x och enast har kvar tjejens rrd avantstyle på 105 liter . jag väger 103 nu så den är utesluten tills det kommer en tsunamivind . tacksam för tips

    Ska du köpa nytt så ta en titt på Exocet Scross 120/140.
    http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=8&pid=176
    Makalös bräda att plana upp tidigt, väger själv 77kg och kör en Scross 93liters, har den som största bräda och laddar då på med en 7,3m, sticker iväg i minsta vindpust. Lättseglad, skön att bränna fram i choppigt vatten inga större problem heller när det blir lite renare vågor.
    Nu är jag partisk, men det är ändå en skön bräda….

    //surfen

  • Oregistrerad

    Gäst
    15 augusti, 2006 vid 13:20
    ubåten wrote:
    var har alla lättvindsbrädor tagit vägen . har letat hela sommaren efter en bräda på 74 och uppåt i bred samt på en volym på minst 140 liter . ormula lockar men känns lite vanskligt då det brallar i har numera ingen bräda då jag sålde min tripple x och enast har kvar tjejens rrd avantstyle på 105 liter . jag väger 103 nu så den är utesluten tills det kommer en tsunamivind . tacksam för tips

    Jag ska fanimej också skaffa mig en ny pråm till nästa år, men det verkar tunnsått med dom på köp/sälj.. man får ligga och vaka under vintern

  • mexi_

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 14:07

    jag sparade min frus dufour wing till ungarna och den är faktiskt rolig att köra på i lättvind, den rör på sig ganska bra faktiskt. Jag köpte en RRD SX125 i våras och den brukar jag köra 8.5 på och det går riktigt bra ,planar upp tidigt och gippar nästan som min lilla bräda, rekommenderas starkt. Boards hävdar ju ihärdigt att bredden är viktigare än volymen och jag håller till stort med då min bräda är 68 cm och på knappt 125 liter, men planar upp tidigt (och då väger jag 90+….) med 8.5.

  • brutus

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 14:25
    ubåten wrote:
    tsunamivind

    Que?

    blir ingen vind av en tsunami, däremot en jävla våg. köp en vågsurfbräda.
    /språkpolisen

  • rasmus_w

    Medlem
    17 augusti, 2006 vid 19:53
    brutus wrote:
    Que?

    blir ingen vind av en tsunami, däremot en jävla våg. köp en vågsurfbräda.
    /språkpolisen
    Det borde det allt bli. En Tsunami rör sig med en jäkla fart så om man bara tar sig upp på den och hänger med så lär man ha en skenbar vind som heter duga.

  • ubaten

    Medlem
    18 augusti, 2006 vid 22:32

    gick lös på en jp exciteride idag för 9500 så nu blir det att leva på vatten och bröd under vintern.tack BRUTUS för språk lektionen

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 augusti, 2006 vid 14:29

    Låt oss veta vad du tycker om din nya bräda när du provat den!!

    Är det någon som har erfarenhet av Fanatics Viper? Hur är den i planingsegenskaper jämfört med de bredare freeride brädorna? Har själv en freeride som är på 150 liter och 80 bred. Funderade ett tag på formula men fick nu se den nya OS brädan vilket lockar. Skulle Vipern kunna vara ett alt till formula/OS brädan? Hur mycket senare planar en sådan bräda om man jämför sekundmeter?
    Har någon liknande funderingar?
    Tack för svar!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing efterlyses lättvinds bräda 74cm-80 bred

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.