Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En annorlunda vindsurfingupplevelse…

  • En annorlunda vindsurfingupplevelse…

    Publicerad av Johan!! på 28 oktober, 2006 vid 09:21

    Man ska inte ljuga, det har min far lärt mig en gång i tiden och det tänkte jag hålla igår. Därför sjukanmälde jag mig inte utan tänkte istället berätta för chefen att det var viktigt för mig att sluta tidigt för att jag skulle vindsurfa.

    Jag har då aldrig blivit bemött på ett sånt oförstående sätt: “jaja, och jag skulle gärna sticka ut och cykla mtb sa en annan.” Men va fan det kan man ju göra jämnt!

    Jag kör budbil och det känns ju inte som en katastrof om man skulle ställa bilen en dag. För vilken pina det var att få flänga fram och tillbaka och kunna glo på den ena sjön efter den andra.

    Aldrig har jag varit så frustrerad för att inte kunna vindsurfa förut, jag bestämde mig för att jag ska fan vindsurfa idag oavsett vad det krävs.

    Kl 17:15 lyckades jag äntligen sluta, solen hade gått ner och mörkret börjat lägga sig. Jag körde hem så fort jag kunde, fullkomligt slängde in all utrustning i skåpet från 2 meters håll. Satte mig i bilen och tänkte var finns närmaste vattenpöl? Jo, Järlasjön i Nacka. Aldrig innan skulle jag få en tanke på att segla där men nu var jag som en serimördare som inte gick att hejda.

    17:45 var jag på vattnet, en halvtimma från att jag slutade alltså. Som ni kanske förstår så funderade jag inte så mycket på segelval utan tänkte istället “nu jävlar ska jag plana” och valde 6,0an (en aaning stort).

    Hur var det då? Byigt, mörkt, kallt som fan och alldeles underbart. Betydligt bättre en vad jag trodde iaf. Staden lös upp den lilla sjön vilket gjorde att den aldrig blev helt kolsvart. Jag gippade precis framför ett trafikljus som lös upp en del, ganska så märklig känsla faktiskt.
    I all min hets hade jag dessutom glömt våtskorna plus att min tunna våtdräkt gjorde att jag på grund av kylan fick gå upp kl 19.

    När jag riggade ner fick jag plötsligt se en badpråm som hade slitit sig segla förbi med en otrolig hastighet, jag hoppade i och lyckades få en lina till land. I min panik på att rädda pråmen slängde jag bort bilnycklarna… lite jobbigt att senare behöva stå helt iskall i våtdräckt och leta efter bilnycklar för att komma in i bilen.

    Nåja, summa sumarum så var det ändå en jäkligt rolig vindsurfingupplevelse. Skulle jag haft en heldag på Torö skulle det varit lite, lite bättre förhållanden men å andra sidan så har man uppleft bra dagar där förut. Medans den här upplevelsen kommer etsa sig fast i minnet ett bra tag.

    fastforward svarade 17 år, 6 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • sponte

    Medlem
    28 oktober, 2006 vid 10:00

    Skönt att du fick dina välförtjänta planingsmeter. Har själv kännt den känslan jag tror att du beskriver. “Jag ska fan i mig rigga 7.5 jag skiter i om det blåser 8eller 12, jag ska fan i mig ha PLANINGSGARANTI nu!!” Skönt att du fick åka i alla fall.

  • weeboy

    Medlem
    28 oktober, 2006 vid 10:15

    Kul att det gick bra te slut:cool2:
    Annars blir det lätt att inget är roligt när det bli så stressigt!

  • rabbit

    Medlem
    28 oktober, 2006 vid 13:24

    Hehe… härligt!

  • rasmus_w

    Medlem
    28 oktober, 2006 vid 20:51

    Jag funderar på om inte du hade kunnat ha lite bättre tur med ett annat uplägg. Att bara säga att du ska vindsurfa förklarar ingenting eftersom kreti och pleti tror att man kan vindsurfa närhelst solen skiner. Det hade varit bättre att börja berätta om vilka väderförhållanden som väntades.

    Folk vet i allmänhet oerhört lite om vindsurfing så vill du ha en större chans nån annan gång så undervisa dem i förebyggande syfte. Berätta om hur det kan gå månader mellan bra vindsurfingvindar, varför man vill ha bra vindar, att man planar, att fartrekordet är 90 km/h och att somliga hoppar 10-15 meter högt. Framförallt det där med fartrekordet är sånt som har rätt stor förmåga att få poletten att trilla ner i folks huvuden.

  • weeboy

    Medlem
    28 oktober, 2006 vid 22:51

    Helt klart!
    Om man kan definera det hela så får du bättre chanser. Inte als konstigt att folk som är inte insatta kan tro att du kan surfa lika ofta som åka en MTB cykel. Men berätta hur det ligger till så får du förståelse

  • weeboy

    Medlem
    28 oktober, 2006 vid 22:52
    Rasmus_W wrote:
    somliga hoppar 10-15 meter högt.

    Inte kan vindsurfare hoppa så högt… elA Du menar kite va?

  • stewen

    Medlem
    28 oktober, 2006 vid 23:10
  • rabbit

    Medlem
    28 oktober, 2006 vid 23:56
    Weeboy wrote:
    Rasmus_W wrote:
    somliga hoppar 10-15 meter högt.

    Inte kan vindsurfare hoppa så högt… elA Du menar kite va?

    Kitare hoppar inte. Dom hänger i linan upp till skärmen med eller utan vattenkontakt…
    Hopp innebär ett, oundvikligen lönlöst, försök att fly gravitationen.
    Inte åka linbana.

    -peace, vind och snö!

    /r

  • wiseguy

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 07:12
    Johan!! wrote:
    Man ska inte ljuga, det har min far lärt mig en gång i tiden och det tänkte jag hålla igår. Därför sjukanmälde jag mig inte utan tänkte istället berätta för chefen att det var viktigt för mig att sluta tidigt för att jag skulle vindsurfa.

    Ähh sjukanmäl dig istället så slipper du besvikelsen av ett nej. Om man bara gör så en gång då och då är det inget att snacka om enligt mig. Du ligger ju inte staten till last direkt pga karensdagen.

  • fastforward

    Medlem
    29 oktober, 2006 vid 09:47

    Jag skulle säga att ett förhållandevis säkert sätt att kunna få ledigt är att planera in surfdagen på så tidigt stadium som möjligt. Snacka med chefen och gör upp någon sorts deal typ – jag jobbar över så och så många timmar mot att jag kan få en halvdag ledigt om jag säger till ett par dagar innan. Det gäller att få chefen att känna att han är skyldig dig istället för tvärt om.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En annorlunda vindsurfingupplevelse…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.