Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En fråga om kvaliteten på RRD Firemove?

  • En fråga om kvaliteten på RRD Firemove?

    Publicerad av herr-pelegrin på 12 augusti, 2014 vid 14:33

    Av viss anledning skulle jag vilja kolla med alla Er som talat så väl om RRD Firemove – håller brädan för lite törnar? Av egen erfarenhet med en extremt skör slalombräda så vet jag att det är ingen höjdare när nya skador hela tiden dyker upp. Jag läste denna kommentar som fanns på Surfers hemsida, därav frågan:

    “VARNING för dålig byggkvalitet!! Jag köpte en RRD Firemove V2 Wood 130 i vintras tillsammans med det rekommenderade nos-skyddet från JP. Efter första seglingen uppstod en spricka i nosen trots skyddet. När jag provade med en smal tråd fann jag ihåligheter under sprickan. Efter lagning och segling nummer 2 dyker en ny spricka upp. Även denna längst fram och med ihåligheter under ytan. Tredje sprickan jag noterar var mycket liten men jag borrade ett 3 mm hål och injicerade epoxi för att förhindra vidare spridning. Så nu är i princip hela nosen limmad.
    Men så i veckan var jag ute igen och när jag kontrollerar brädan ser jag en spricka på däck. En 6 cm lång L-formad spricka 30 cm framför luftskruven och mitt emellan centrumlinjen och babordskanten.
    Min gamla JP-bräda som jag haft i 3 år har aldrig haft dessa problem, så min slutsats är i alla fall given.

    Räkna med att man behöver laga bräda mellan seglingarna!”

    irieman svarade 5 år, 10 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • irieman

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 18:27

    @Herr Pelegrin 725998 wrote:

    Av viss anledning skulle jag vilja kolla med alla Er som talat så väl om RRD Firemove – håller brädan för lite törnar? Av egen erfarenhet med en extremt skör slalombräda så vet jag att det är ingen höjdare när nya skador hela tiden dyker upp. Jag läste denna kommentar som fanns på Surfers hemsida, därav frågan:

    “VARNING för dålig byggkvalitet!! Jag köpte en RRD Firemove V2 Wood 130 i vintras tillsammans med det rekommenderade nos-skyddet från JP. Efter första seglingen uppstod en spricka i nosen trots skyddet. När jag provade med en smal tråd fann jag ihåligheter under sprickan. Efter lagning och segling nummer 2 dyker en ny spricka upp. Även denna längst fram och med ihåligheter under ytan. Tredje sprickan jag noterar var mycket liten men jag borrade ett 3 mm hål och injicerade epoxi för att förhindra vidare spridning. Så nu är i princip hela nosen limmad.
    Men så i veckan var jag ute igen och när jag kontrollerar brädan ser jag en spricka på däck. En 6 cm lång L-formad spricka 30 cm framför luftskruven och mitt emellan centrumlinjen och babordskanten.
    Min gamla JP-bräda som jag haft i 3 år har aldrig haft dessa problem, så min slutsats är i alla fall given.

    Räkna med att man behöver laga bräda mellan seglingarna!”

    ????? Låter väldigt konstigt. Jag har använt min nu snart vid 50 olika tillfällen och inte en enda ding. Jag har i o f s inte V2-versionen men däremot LTD-versionen som ju ska vara ömtåligare än dom andra. Han måste ha fått tag i ett måndagsexemplar eller så kraschar han väldigt hårt….

    Hade den idag i Björkvik där det som alltid är choppigt och trots att den är 75 cm bred så var den hur grym som helst även i chop. Känns som att den är 10 cm smalare i planing. Tro inte på all bra reklam för Firemove… den är ännu bättre än så 🙂

    Men sen finns det ju liknande koncept hos andra märken, Starboards Atomiq, Fanatics Gecko t ex. Dom är säkert riktigt bra också.

  • brutus

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 20:42

    Tips – Köp inte JP’s fula gråa kudd-skydd. Jag la till 600kr för RRD’s custom nosskydd till min 2014 firemove 112l wood. Vit hårdplast, extra nos som sitter som en smäck och har pallat flera rätt saftiga kastfall, senast idag. Inte en skråma på brädan som använts flitigt i sommar. Snyggt med, för att vara kastfallsskydd iaf. Limmas på med kontaktlim och sitter liksom runt nosen. Ingen vikt att tala om…
    Sprickor? Reklamation isf låter det som. Inga sprickor här. Ger oftast min bräda rätt bra med stryk men den har pallat. Hittils. (*tar i trä)
    Det enda jag kan klaga på är att grafiken, endast tunna plastgrafiken med halkskyddet, som har fått ett par luftbubblor i sig. Har med en knappnål tryckt små hål i plasten o pressat ner men de återuppstår mystiskt nog.
    I övrigt mycket (!) nöjd. Enormt lättplanad och lättgippad bräda.

  • brutus

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 20:46

    Tillägg – har kört sönder fanaticbrädor med avsevärt mesigare smällar än idag. Mer skeptisk mot fanatic-kvaliteten…

  • pedersen

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 08:10

    Måste fråga angående Firemoven: en extra bred bräda som går fint i chopet? Min erfarenhet av lite bredare brädor (runt 125liter) är att när det börjar blåsa över 10m/s blir det läskigt. När brädan lämnar vattnet i småvågorna, tar vinden tag i brädan och färden blir ostabil. Står Firemoven över fysikens lagar? 😉

  • badjanne

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 08:27

    Här på Haga såg jag en Firemove som delaminerat kraftigt på undersidan.

  • jester

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 09:50

    @Pedersen 726044 wrote:

    Måste fråga angående Firemoven: en extra bred bräda som går fint i chopet? Min erfarenhet av lite bredare brädor (runt 125liter) är att när det börjar blåsa över 10m/s blir det läskigt. När brädan lämnar vattnet i småvågorna, tar vinden tag i brädan och färden blir ostabil. Står Firemoven över fysikens lagar? 😉

    Jag upplever det snarare tvärtom när det gäller chop. Större och bredare brädor är inte lika känsliga som dom mindre/smalare brädorna. Kallar min 72 cm breda mXr Monster för chop-killer, absolut den skönaste brädan över chop jag ägt. Och då blåste det fullt drag i 7.8 race-segel.

    Om en stor bräda flyger okontrollerat i chop är det nog snarare så att man har för stor fena (vilket är väldigt vanligt att se hos folk som kör sina lite större freeride brädor med små segel i mycket vind men ändå orginalfena).

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 09:56

    Tack för alla svar hittills! Jag hoppas det kommer fler inlägg om kvaliteten och hållbarheten men fyller samtidigt på med en tilläggsfråga:

    Om man inte behöver ta hänsyn till priset – vilket utförande bör man välja om man vill ha en så hållbar Firemove som möjligt?

  • dr-masse

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 11:23

    All de brädor som nämns här byggs i samma fabrik, Cobra i Thailand. Alla märken som byggs i Cobra upplever detta från tid till annan då man ändrar lay-up, material, produktionsteknik etc.

    Och om en viss modell blir populär så kommer ni att höra mer om att just den brädan går sönder. Fler brädor = fler ägare = fler problem.

    Tusen sålda brädor av en modell där 10 går sönder kommer att höras och synas mer än 100 sålda där 1 går sönder.

    Och alla (alla) vindsurfingbrädor går sönder, förr eller senare. Jag kan närmast garantera att det inte finns inte ett enda märke som tillverkar “standardbrädor” som inte har upplevt problem av detta slag.

    Men det gör ju inte att det är mindre trist när det går sönder och att det är viktigt att varje märke tar hand om sina ev. reklamationer på ett bra sätt.

    I en annan tråd kan ni se hur min Fanatic planka mosats vid oförsiktig bagagehantering. En fördel med detta är att jag nu kunnat kika på konstruktionen, och för att vara en standardbräda byggd hos Cobra måste jag säga att den ser rättså bra ut.

  • brutus

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 17:32

    Herr Pelegrin – saxat från surfers – E-tech materialet är något strycktåligare och tyngre än ltd och wood versionerna. Firemove E-tech är n bräda för dig som är ny i sporten och köper din första freeridebräda och vill ha en bräda att växa med.

  • raggarn

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 17:42

    @Pedersen 726044 wrote:

    Måste fråga angående Firemoven: en extra bred bräda som går fint i chopet? Min erfarenhet av lite bredare brädor (runt 125liter) är att när det börjar blåsa över 10m/s blir det läskigt. När brädan lämnar vattnet i småvågorna, tar vinden tag i brädan och färden blir ostabil. Står Firemoven över fysikens lagar? 😉

    hej
    har alltid upplevt det som du ..dvs tyckt att allt över 69cm brett e piss å köra i chop / grov sjö och allt annat än rent plattvatten ….men fick av en händelse vind på min roadtrip( utan prylar…!!) när vi va vid Haga park…. så jag hyrde en Firemove 122 ( 79cm bred med )Simmer V-max 7,2 och det blåste väl 5-7m/sek till en början men sen började det å tuta i och låg väl runt 10-14m/sek och det började bli fina hoppramper
    och väldigt choppigt…..men jäklar va gött den gick iallafall…gick å hålla full macka å den gick som tåget utan att bli studsig som en del bredarslen…..blev mäkta impad ..(hur f–n kan en nästan 80cm bred bräda gå å segla så här ) och förvånad och sen att den gippade som en kung. utan att studsa ur…. va ju bara lök på laxen….nu väger jag ju 90+ så det hjälpte väl till iofs …..men slutsatsen blir ..hyr en å testa , men se upp så du inte blir fast.!!!! 🙂

  • irieman

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 18:41

    @Raggarn 726104 wrote:

    hej
    har alltid upplevt det som du ..dvs tyckt att allt över 69cm brett e piss å köra i chop / grov sjö och allt annat än rent plattvatten ….men fick av en händelse vind på min roadtrip( utan prylar…!!) när vi va vid Haga park…. så jag hyrde en Firemove 122 ( 79cm bred med )Simmer V-max 7,2 och det blåste väl 5-7m/sek till en början men sen började det å tuta i och låg väl runt 10-14m/sek och det började bli fina hoppramper
    och väldigt choppigt…..men jäklar va gött den gick iallafall…gick å hålla full macka å den gick som tåget utan att bli studsig som en del bredarslen…..blev mäkta impad ..(hur f–n kan en nästan 80cm bred bräda gå å segla så här ) och förvånad och sen att den gippade som en kung. utan att studsa ur…. va ju bara lök på laxen….nu väger jag ju 90+ så det hjälpte väl till iofs …..men slutsatsen blir ..hyr en å testa , men se upp så du inte blir fast.!!!! 🙂

    Word! Precis min upplevelse av brädan nu i Björkvik senast. Den bara dundrar på över choppen!

  • raggarn

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 18:49

    @IrieMan 726110 wrote:

    Word! Precis min upplevelse av brädan nu i Björkvik senast. Den bara dundrar på över choppen!

    OJDÅ….!!!
    . ja där är det ju choppigt med stort C när det går av…
    så det är ju grymt isf.. 🙂

    kan ju nämna att jag ett år köpte en annan bräda ca67-68 bred å körde hemma 2ggr
    och åkte vid nästa tillfälle ut till Björkvik en bra dag för att testa…..
    och efter en rollercoaster-ride så va det bara att åka hem för att sälja brädan…
    ridå!!! :-O

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 19:11

    Brutus – Tack för info! Jag ska ha det i minnet!

  • herr-pelegrin

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 19:18

    Lite klent med svar kring denna populära bräda! Kom igen nu Firemove-ägare – håller brädan för lite törnar?

  • creative

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 09:27

    Jag sumpade min firemove på essingeleden i 80 knyck! Jäklar va den flög i väg. Gick den sönder? Ja det gjorde den men inte mer än att nosen sprack lite. 😁

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En fråga om kvaliteten på RRD Firemove?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.