Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En låååång revolution på gång?

  • oscar

    Medlem
    10 september, 2006 vid 07:07

    Tyvärr har jag inte loggat farten av nån anledning. När du säger det så måste jag testa. Men att det är hyfsat snabb är det inget tvivel om. Ska se om jag kan få nån bra dag med 8.3an.

  • the_novice

    Medlem
    10 september, 2006 vid 08:44
    Oscar wrote:
    The_Novice wrote:
    60 tävlande på longboard och inte en enda som körde Kona…: http://www.star-board.com/news.php?readmore=43

    Som du kanske noterade så hette tävlingen Phantom cup dvs en tävling på Starboards Phantom bräda. Så då kanske du kan räkna ut varför det inte var några Konor med.:grin:

    Jo det var väl ett lite onödigt och plumpt inlägg, ursäkta…

    Om det nu skall bli en revolution så hade jag hellre sett att man inte startade en massa olika entyps/entillverkares klasser till höger och vänster. Som det ser ut nu så finns det väl RS-X (NP), Progidy (Mistral) Phantom (Starboard), Kona (Exocet) har jag missat någon?

  • tbsurf

    Medlem
    10 september, 2006 vid 10:19
    SWE 514 wrote:
    Ett tips är att testa brädan över 10 m/s så kan jag lova att ni blir förvånade vad denna bräda levererar…..det är nästan så jag fortfarande inte tror det – för det är ju en longboard (Som en dröm man inte vill vakna upp ur ;))

    Vi är ett gäng som jobbar för att starta upp Kona Cup till nästa år – riktigt skoj!

    Mvh,
    Rikard Almqvist

    Låter som ett riktigt trevligt lättvinds alternativ
    Kan du/ni berätta mer om vilka segelstorlekar som funkar på en kona

  • swe-514

    Medlem
    10 september, 2006 vid 10:54
    tbsurf wrote:
    SWE 514 wrote:
    Ett tips är att testa brädan över 10 m/s så kan jag lova att ni blir förvånade vad denna bräda levererar…..det är nästan så jag fortfarande inte tror det – för det är ju en longboard (Som en dröm man inte vill vakna upp ur ;))

    Vi är ett gäng som jobbar för att starta upp Kona Cup till nästa år – riktigt skoj!

    Mvh,
    Rikard Almqvist

    Låter som ett riktigt trevligt lättvinds alternativ
    Kan du/ni berätta mer om vilka segelstorlekar som funkar på en kona

    Ja – den är rolig i lättvind, som en mindre upplaga av Mistral superlight. Om det nu går att göra någon liknelse, till de som var med på den “gamla goda tiden”. Den går naturligtvis inte att jämföra med en gammal herderlig Div II:a (Typ Davidsson och Lechner), men de är ju inte direkt lätthanterliga i hårdvind för de mindre erfarna – precis. Kona brädan är unik för det är den första riktigt snabba och samtidigt otroligt lättkontrollerade longboarden i hårdvind >10m/s (allt är ju relativt – men ändå…). Gippegenskaperna skall vi inte tala om……..kanon alltså:smile:

    När det gäller segelstorlekar så är spec 3-9.5 kvm – men det används både mindre (barn) och större segel (11,0) med framgång enligt personer på Konaforumet. Då jag inte har någon mer personlig erfarenhet av annat än 8,6 kvm så rekommenderar jag att läsa Konaforumet på Konahemsidan, som finns angivet i början av denna “missionärstråd”:wink:

    /R

  • svennebanan

    Medlem
    11 september, 2006 vid 07:42

    jag lallade runt erstaviken igår söndag på en kona och 9,5. det planade lite då och då i de extrema förhållandena 3-5 ms och strålande sol. seglet har några år på nacken och jag vet inte hur bra trimmat det är. perfekt att iaf komma ut lite då jag ägnade lördagen åt att titta på min 4åriga dotter hoppandes i en studsmatta i bra vind;-.

  • jps

    Medlem
    11 september, 2006 vid 09:18

    @svennebanan]jag lallade runt erstaviken igår söndag på en kona och 9,5. det planade lite då och då i de extrema förhållandena 3-5 ms och strålande sol. seglet har några år på nacken och jag vet inte hur bra trimmat det är. perfekt att iaf komma ut lite då jag ägnade lördagen åt att titta på min 4åriga dotter hoppandes i en studsmatta i bra vind -.[/QUOTE wrote:

    Då kanske det var dig jag mötte i Mälarhöjden/Bredäng vid tre/fyratiden. Åtminstone var det en snubbe med en Kona på taket som körde förbi 🙂

  • svennebanan

    Medlem
    11 september, 2006 vid 09:37

    isf hade jag snott den då jag brukar hyra av vindsurfingskolan vid erstaviksbadet;-.

    jag funderar fortfarande på om jag ska köpa eller inte då tycker att det är lite brant med 15 000 för ett longboardpaket. den longboard jag har nu fungerar bra i lättvind om jag skaffar ett lite modernare och större segel. jag har dock aldrig haft tillfälle att jämföra konan med en modern freeride med bra lättvindsegenskaper på 150-160 l utan centerbord vilket isf skulle vara alternativet för mig när det blåser lite mer. men om jag förstått “missionären” rätt så ska konan klara sig väldigt bra i den jämförelsen?

  • kesse

    Medlem
    18 september, 2006 vid 09:13

    Körde KONA i helgen. Blåste 1-3 m/s. Klart skönt att glida runt mellan kobbarna. Seglade med Rikard som drog igång denna tråd. Har inte upplevd en så skön segling sen 80-talet. Glida runt, snacka, kolla på naturen, vinka till båtar. Kolla på sälar. Var ute i 4,5 timmar.
    Längtar att få testa brädan i hårdvind och att få köra banrace med den.

    Några fattar inte detta med entypklass. Grejen med det är ju att det är seglingstekniken och taktiken som gör bästa seglaren. Inte materialet. Pumpning kommer inte vara tillåten i klassen. Så alla havregryns tuggande muskelnissar har ingen fördel i denna klass. De flesta har även råd med 15 lapp för en komplett tävlingsutrustning.

    De som inte tar Rikard Almqvist som seriös kan leta info om rundbottnat under 80talet, typ 85-86 som tips.

  • combat-4-2

    Medlem
    18 september, 2006 vid 09:33
    rabbit wrote:
    “Jag tycker att jag jobbar för något gott”

    Mao erkänner du din subjektivitet, och har man en egen agenda brukar man få betala för annonsplats.

    Personligen är jag ganska less på att läsa om “kona” eftersom varenda snubbe som är polare med personalen eller jobbar på en surfshop eller nåt fyller varenda internetforum med samma grej.

    Svårt att tro att det inte är ett “arrangerad” kampanj, även om “dom” använder “fotfolket”…

    -fred och snö och vind
    /r

    Strong point – fast det här är ju unikt för dom här brädorna – så funkar ju hela konfen numera! 😉

  • adloon

    Medlem
    18 september, 2006 vid 10:11

    Det är superbra att vindsurfare kan välja fler alternativ.
    Men jag håller mig till 230cm långa brädor. (testa brädan i pozo, kommer se ut som en månraket eller en strandad val) hahahaha! 😀

  • rasmus_w

    Medlem
    18 september, 2006 vid 21:53

    Idén med entypsklasser har absolut sina trevliga sidor. Problemet som jag ser det just nu är att alla tillverkare verkar vilja ha sin egen entypsklass. Eller, det finns väl både för- och nackdelar med den situationen, men frågan är om det verkligen är optimalt eller om det vore bättre med lite olika konstruktionsregelklasser eller så. Typ en hybridklass och en longboardklass kanske vore skoj, och så ett försök att skapa vettiga konstruktionsregler. Problemet här är väl att när det gäller seglebåtar har folk med tiden hittat kryphål efter kryphål i reglerna och efterhand som de har täppts till så har klasserna utvecklats till att man närmast måste vara jurist för att kunna avgöra om en viss båt mäter in i klassen eller inte.

    Vad gäller pumpning så är jag kluven. Det finns en enkel anledning till att man eftehand har tillåtet pumpning i de flesta klasser: Det är helt enkelt förbaskat svårt att hålla en rigg förbaskat stilla och minsta ryck i riggen kan tolkas som en pumpning. Sen pumpar de flesta flitigt när de friseglar så varför inte när de kappseglar?

    Mot pumpning talar ju så klart att det ser fånigt och grymt jobbigt ut när det blåser 0.5 m/s och alla försöker ta sig fram genom att använda riggen som propeller. Plus att pumpande ett helt race igenom är en extrem fysisk prestation som kräver fenomenal mjölksyratålighet och syreupptagningsförmåga.

  • kesse

    Medlem
    20 september, 2006 vid 10:32

    Var ut på morronen & körde KONA i 8-13 sekmeter. Toppade 28,4 knop i en djup slör och fullt jävla drag i 8,5:an.
    Brädan är klart lättkontrolerad med kanonbalans. Måste dock säga att det är roligare att köra liten bräda i hård vind, men inte på något sett tråkigt att segla KONA.
    En perfekt allroundbräda.

  • svennebanan

    Medlem
    20 september, 2006 vid 12:18

    vad tror ni om den nya mindre kona surf modellen?

    jag gillar konan i lättvind men skulle gärna vilja ha en lite mindre bräda om det blåser mer. helst vill jag bara ha en bräda och undrar om kona surf skulle kunna vara ett sådant alternativ? jag väger 95 kg så kanske 180 l inte räcker till för bra lättvindsegenskaper?

  • Oregistrerad

    Gäst
    20 september, 2006 vid 20:46
    svennebanan wrote:
    vad tror ni om den nya mindre kona surf modellen?

    jag gillar konan i lättvind men skulle gärna vilja ha en lite mindre bräda om det blåser mer. helst vill jag bara ha en bräda och undrar om kona surf skulle kunna vara ett sådant alternativ? jag väger 95 kg så kanske 180 l inte räcker till för bra lättvindsegenskaper?

    Om du ska vara med och tävla i Kona cup (one design) så är det Kona/Kona Style du ska ha.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing En låååång revolution på gång?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.